Artan yakıt fiyatlarıyla birlikte çok eski bir tartışma yeniden gündemde: Hangisi daha verimli? Otomobilde klima kullanmak mı yoksa pencereleri açık olarak sürmek mi? Tartışma aslında oldukça eski.. Çünkü bugün pek çok benzeri haberde 2004 yılında yapılan bir araştırmaya atıfta bulunuluyor ki aslında araştırma o günün teknolojisi ile yapılmıştı. Ama bu sorunun tek bir yanıtı yok. Çünkü aracın modeli, teknolojisi, tasarımı, klima özellikleri, sürüş teknikleri, sürüş bilgisi, pencerelerin ne kadar açıldığı gibi pek çok farklı parametre var.
72 km Üzerinde İse...
Telegraph "Hangisi daha fazla yakıt tüketir: "Camlar açık sürmek mi yoksa klima mı' sorusuna şu yanıtı veriyor:
"Aslında ne kadar hızlı gittiğinize bağlı. ABD'deki Otomotiv Mühendisleri Derneği, camlar açıkken ve klima açıkken araç kullanmanın ekonomi üzerindeki etkisini inceledi. 45mph'nin (72 km) altında, pencereleri açık tutmanın klimadan daha az yakıt tükettiğini buldu" diyor. Telegraph bu hızın üzerinde ise pencereleri açık kullanmanın, klimaya göre daha fazla yakıt tüketeceğini söylüyor.
"Yüzde 10 Oranında Artıyor"
BBC'nin haberine göre İngiliz otomotiv şirketi AA'ya göre araçlarda klima açmak benzin tüketimini yüzde 10 oranında artırıyor. Klima ilk açıldığında aracın içindeki ısıyı düşürmek için çok yoğun çalışıyor ve böylece daha çok benzin harcanıyor. Ancak pencereyi açınca da dışarıdan gelen hava aracı yavaşlatıyor, hız seviyesini sabit tutmak için sürücü gaza basıyor ve motor daha yoğun çalışıyor. Böylece daha çok benzin harcanıyor.
Hıza Göre Karar Verilmeli
Haberde iki seçenek arasında kalınca gidilen hıza göre karar verilmesi öneriliyor. Yani, şehir içindeyseniz, yavaş gidiyorsanız pencere açmak, 80 kilometreden hızlı gidiyorsanız ise klimayı kullanmak daha tasarruflu olabilir.
İngiltere merkezli RAC otomotiv hizmetlerinin yorumu ise şöyle: "Açık camlar sürtünmeyi artırır, aracı yavaşlatır ve çalışması için gereken yakıt miktarını artırır. Klimanın açık olması motora fazladan bir yük bindirir ve daha fazla yakıt gerektirir.
Pek çok şeyde olduğu gibi, farklı çalışmalar bize farklı şeyler söylüyor. 2004 yılında General Motors, sorunu kökten çözmek için çalışmalar yaptı ve camları açık, klima kapalı yaklaşımını kullanan araçlarda daha düşük yakıt tüketimi için bir eğilim buldu. Ancak daha sonra tartışıldığı gibi, aktif olarak kullanılmayan bir klima sistemi sağlıklı değildir ve ayrıca açık pencerelerle yakıt tüketimi daha düşük olsa da, bu hava gerçekten güvenilir klimanın soğukluğuna mı ulaşıyor? Özetle, klimanızı sık aralıklarla çalışır durumda tutmakta fayda var"
"Doğru Zamanda, Doğru Kullanılmalı"
Trikctrucks ise şu yorumu yapıyor: Camlar açıkken veya klima ile sürüşün daha yakıt verimli olup olmadığı konusundaki tartışma, klimaların icat edildiği gün kadar eskidir. Camlarınız, açıkken sürüş aerodinamiğini azaltır ve sürtünmeyi artırır, bu da aracı yavaşlatır. Ancak AC ile sürüş motora daha fazla yük bindirir. Her iki durumda da aracınızın çalışması için daha fazla yakıta ihtiyacı olacaktır. İşin püf noktası, hangi seçeneğin ne zaman kullanılacağını bulmak ve bunları doğru kullanmaktır. Camlar açıkken araba kullanmak için en iyi zaman şehir sokakları ve banliyö yollarıdır. Aksine, klima ile sürüş için en iyi zaman otoyollardır. Otoyolda bu kadar yüksek hızlarda camlarınızı aşağı indirmek aracınızın aerodinamiğini düşürür. Klima açıkken araç kullanmak motora daha fazla yük bindirse de yakıt verimliliğini camlar açıkken araç kullanmak kadar etkilemez.
Farklı kaynaklarda genel fikir birliği; düşük hızlarda gidiliyorsa pencerenin açılması, hızlı gidildiğinde ise klimanının kullanılması yönünde. Ancak yorumların çoğu 2004 tarihli bir araştırmayı baz alıyor.
Aracı Soğuk Tutmak İçin Öneriler
Hem klima verimliliği hem aracı soğuk tutmak için bazı öneriler ise şöyle:
-
Klima bakımınızı, kabin hava filtresini ihmal etmeyin.
-
Kabinin çok ısınmaması için gölgeye park edin veya bir güneşlik kullanın.
-
Klimayı açmadan önce aracınızı havalandırın, sıcak havanın dışarı çıkmasına izin verin.
-
Klimayı kullanmadan önce kısa bir süre için camlar açık şekilde sürün. Önce sıcak havanın kabinden dışarı çıkmasına izin vermek, AC'ye daha az ihtiyaç duymanıza ve aracınızın daha hızlı soğumasına yardımcı olacaktır.
-
Sürüşten önce değil sürüşe başladıktan sonra veya kabini kısaca havalandırdıktan sonra klimayı açın. Çoğu AC sistemi, sürüş sırasında aracı daha hızlı soğutur.
-
Kullanıcı el kitabınızı okuyun. Çoğu kılavuz, AC sistem kontrollerinin nasıl çalıştığını ve AC sisteminin en iyi şekilde nasıl kullanılacağını ve bakımının nasıl yapılacağını açıklar.
-
Hem pencereniz hem de klimanız açıkken çok uzun süre seyahat etmeniz önerilmez. Klima çalışıyorsa, kapalı camlar soğuk havayı arabanın içinde tutacaktır.
Bu yazılarımız da ilginizi çekebilir: