İlk GTA'yı döneminde oynayan ve şu anda bu yazıyı okuyan kaç kişi var bilinmez ama oyun üretildiği gün de, tıpkı bugün olduğu kadar ilgi odağı olmuştu. Akabinde gelen ikinci oyun ise PlayStation sahiplerinin gözdesi olmakla birlikte, uzunca bir dönem en çok oynanalar listesinde birinci sıraya yerleşmişti. GTA III ise seri için tam bir dönüm noktasıydı; malum değişen grafikler ve bu grafikler ile yaratılan uçsuz bucaksız gibi gözüken dünya, bu dünyanın içerisinde yapılabilecek yüzlerce görev ve gezilebilecek envai çeşit nokta... Bu dönüm noktası o kadar büyüktü ki "Free Roam Game" yani özgür dolaşma mantığının tüm dünyaya tanıtılmasına olanak sundu. Eklentileriyle de sahip olduğu çizgiyi bozmayan, hatta daha da üst seviyeler çıkaran GTA III, dördüncü oyunu ile karşımıza çıktığında çok daha farklı bir konu anlatımına sahipti. Nitekim bu oyun GTA III'ün yaptığı çığır açıcı seviyede ilgi toplayamadığı gibi, bir noktada üçüncü oyunun gölgesinde kaldı... 2012'nin son çeyreğinden beriyse gözler GTA V'e çevrilmiş durumda. "Ha çıktı, ha çıkacak; bahar aylarında piyasada! Hayır, erteledik artık 2013 bitmeden raflarda!" gibi envai çeşit spekülasyonla sürekli gündemde kalmayı başaran GTA V, bir süre önce yapımcı Rockstar'ın yayınladığı 45 dakikalık video ile çok daha belirgin bir hal aldı.
Görülmemiş büyüklükte harita
Bir ay öncesine kadar GTA V hakkında sahip olduğumuz bilgiler sadece görsellerle kısıtlıyken, artık oyun hakkında çok daha fazla bilgiye sahibiz. Bunlardan ilki, Los Santos isimli bölgenin detayları. Bilindiği kadarı ile GTA V oynarken içerisinde bulunacağımız Los Santos ve San Andreas bölgeleri, GTA IV'de her yanını altüst ettiğimiz Liberty City'e 3.000 mil uzaklıkta. Rockstar'dan yapılan bir açıklamaya göre, GTA V, Red Dead Redemption'dan 3.5 kat daha büyük olacak; bir diğer değişle, GTA III ve eklentilerinin yanı sıra GTA IV'ün haritasının tamamından daha büyük bir alan ile karşı karşıya kalacağımız şimdilik kesinlik kazanan durumlardan sadece bir tanesi. Önceki oyunlara kıyasla, "En yüksek noktadan, en derin bölgeye" mottosunu taşıyan GTA V'te su altı görevleri olacağı da yayınlanan son video ile garantilendi. Tıpkı yeryüzünde olduğu gibi, su altında da birbirinden farklı görevler ve keşfedilmeyi bekleyen noktalar söz konusu. Bu arada, eğer su altı bölgeleri de hesaplanırsa, içerisinde bulunacağımız bölgenin Red Dead Redemption'dan tam beş kat geniş bir haritaya tekabül ettiği de yapımcı firma tarafından altı çizilen bir noktayı oluşturuyor.
Bilindik oyun yapısı karakterlerle değişiyor
Haritanın bu kadar büyük olmasının en büyük esprisi, aynı zamanda çok daha canlı olacak olması. Yani devasa çöllerde yol alırken, sağımızda solumuzda farklı canlıları göreceğiz. Aynı zamanda yan görev kisvesi altında bulunan birbirinden farklı kişi ile tanışacak, sadece yanından geçmekte olduğumuz birisinden dahi görev alabileceğiz... Tüm bu devasa dünya içerisinde gezerken kontrolümüz altında tek bir karakter bulunmayacak. GTA serisi beşinci oyunu ile ilk defa aynı anda üç farklı karakteri kullanmamıza imkan tanıyor. İlk olarak karşımıza Michales çıkıyor, kendisi eski bir suçlu; banka soygunundan tutun adam kaçırmaya kadar birçok farklı işe bulaşmış. Nitekim artık elini ayağını pis işlerden çekmiş durumda. Tek sorunsa monoton hayatından sıkılmış olması. Onu yer altı pazarında bekleyen diğer iki karakterden ilkiyse Franklin. Los Santos'da yaşayan Franklin, GTA: San Andreas'dan tanıdığımız Grove Street Families ile bağlantısı olan bir kimse. Son karakterimiz olan Trevor ise uyuşturucu ticaretiyle uğraşmakta. Yapılan açıklamaya göreyse her üç karakter de oyunun senaryosuna farklı şekillerde etki edecekler.
Karakterler arası farklılıklar
Neden üç farklı karakter? İlk olarak duyurulduğundan beri en çok sorgulanmış yeniliklerden birisi bu mevzu aslında. Pek tabii her şeyin mantıklı bir açıklaması var; hem de en iyisinden. Her ne kadar karakterlerin kendi rolleri çok önemli olsa da buradaki esas nokta oyun dinamiklerine olan etki. Üç farklı karakter arasında yaptığımız geçişler esnasında, belirli anları kaydedebilecek ve ta ki kendisine dönünceye kadar o karakteri olduğu yerde bırakabileceğiz. Bu sistemi daha da ilginç hale getirense görevler esnasında da karakterler arasında geçiş yapabiliyor olmamız. Misal, bir karakter helikopter kullanıyorken, diğeri elindeki silahıyla bir hedefi yok etmeye çalışıyor. İşte bu noktada hangi rolde olacağımızı istediğimiz gibi seçebiliyor, eğer sürüş yeteneğimize güveniyorsak pilot koltuğuna oturabiliyor, hedefleme yönümüzün ağır bastığını düşünüyorsak da silahın başına geçebiliyoruz. Her karakter değiştirdiğimiz andaysa ekran üzerinde Stamina, Shooting, Strength, Stealth, Flying, Driving, Mechanic ve Lung Capacity şeklinde sıralanmış yetenekler göreceğiz. Her karakterinse kendisine özel bir yeteneği var. Misal Franklin araba kullanırken zamanı yavaşlatabiliyor ve bu sayede zor noktalardan rahat bir şekilde dönebiliyor. Üç karakterin, üç farklı noktada bulunuyor olması ve dilediğimiz anda bir diğerine geçiş yapabiliyor olmamızın en büyük özelliği ise bu devasa dünya içerisinde anında teleport olabilmemize olanak tanıyor olması.
Gelişen yapay zeka
GTA serisinin kilit noktalarından birisi olan yapay zeka da yeni oyundan payını alacağa benziyor. Kimi zaman harika çalışan, kimi zaman sapıtmaya müsait olan yapay zeka konusunda en büyük gelişme Polisler üzerinde uygulanacak. Yıllardır hayatımızda olan ve içerisinden çıkamadığımız sürece polislerden kurtulmamızı imkansız kılan "Polis dairesi" artık olmayacak. Onu yerine Polisler bizi gördükçe takip edebilecekler. "Line of singht" yani görüş çizgisi sistemini sayesinde, herhangi bir sokağın sapa bölgelerine girerek kendilerini ekebileceğiz. Etrafımızda gezinen halk da yeniliklerden nasibini alacak; en büyük değişimse verdikleri tepkiler üzerinde olacak. Pek tabii silahlar konuşmaya başladığı zaman yine koşarak kaçmaya başlayacaklar. Fakat bazıları direkt olarak Polisi aramaya çalışacakken, bazıları da güvenli olduğunu düşündükleri en yakın noktaya saklanacaklar. En ilginç tepki ise ki günümüzün vazgeçilmezi, bir olay yaşandığı anda fotoğraf çekmeye çalışan ekibin de oyuna dahil edilmesi belki de. Tüm bu dünyanın içerisindeyse yapacağımız görevleri birbirinden farklı şekillerde tamamlamamız mümkün olacak. Silahların patlamasını mı istiyoruz yoksa spesifik silahlarla farklı bir yol mu izlemek? Belki de sessiz kalmak en iyisi olacaktır... İşte tüm bunları gerektiğinde önceden seçebiliyor olmak farklı bir tat katacağa benziyor oyuna.
Silah ve para iki anahtar kelime
Bundan önceki oyunlarda gönlümüzce harcadığımız ve bir noktadan sonra hiç sıkıntısını çekmediğimiz para, GTA V'de büyük önem arz edecek. Konu hakkında net açıklamalar yapan Rockstar, önceki oyunlara nazaran düzenli olarak para kazanılması gerektiğini belirtti. Para ile tıpkı eskiden olduğu gibi yeni kıyafetler, silahlar ve araçlar satın alabileceğiz. Fakat artık silahlarımızı upgrade etmemiz mümkün olacak. Yeni parçalar da alabileceğimiz silahlarımızın yanı sıra, "Pay 'n' Spray" de upgrade edilebilecek. Böylece kendilerinde durduğumuzda direkt olarak arabamızı değiştirebileceğiz. Tüm bunların haricindeyse artık ev, bina satın alabilecek, yetmezmiş gibi gerçekten çalışan bir iş kurabileceğiz. Ciddi anlamda para getiren yerlere yatırımlarda bulunup, bambaşka bir para ekosistemi kurmamız mümkün olacak. Fable 3'de kullanılan ekonomi sistemini andıran bu yapı sonundaysa eğer bir helikopter istiyorsak, parayı ilk olarak harcamamız gereken bir helikopter pisti olacak.
Çıkışa sadece aylar kala...
Her ne kadar bazı kaynaklar GTA V'in multiplayer opsiyonları olacağını duyurmuş olsalar da ne şekilde bir çok oyuculu sistem ile karşılaşacağımız şimdilik tam bir sır, tam bir muamma... Geri kalan bilgiler arasındaysa yenilenen radar sistemi kullanıcı arabirimi bulunuyor. Göze en çok çarpan arabirim özelliğiyse alışık olduğumuz kırmızı ve mavi barların yanına eklenen sarı bar. Kendisi, az önce değindiğimiz "özel" yeteneklerimizi kullanmamıza imkan tanıyacak. Şimdiden orijinal kapağı belli olan GTA V, dörtnala geliyor. Oyuna eklenecek yeni özellikler, eğer tam anlamıyla aktif olarak karşımıza çıkarsa, seri tıpkı üçünü oyunda olduğu gibi büyük bir patlama yaşanacak demektir. Üç farklı karakter mantığının fazlasıyla tutacağı ise su götürmez bir gerçek... Değişen haritalar ve daha da önemlisi içerisinde bulunduğumuz bölgeyi tam anlamıyla bize sunacak olan kamera açıları, büyük önem taşıyor. Her ne kadar yeni oyun ile gelecek olan bölgelerin devasa oluşu çok güzel gibi gözüküyor olsa da bir yandan da korkutucu gibi duruyor. Rockstar'ın da dediği gibi, "En derinden, en yükseğe!" daha önce görülmemiş derecede detaylı bir GTA oyunu geliyor. Siz siz olun, bu oyunu yakından takip edin.