Excel gerek iş gerekse eğitim alanında, çoğu konuda bize yardımcı olan, satır ve sütunlardan meydana gelen ve satır ve sütunlardaki hücrelerin bir araya gelmesiyle tablo oluşturmamıza yardım eden bir Microsoft Office yazılımı. Excel’de basit toplama çıkarma işlemlerinden yüzde hesaplarına; gelişmiş maliyet tablolarından makro formüller kullanılarak yazılmış gelişmiş şirket tablolarına kadar birçok dosya hazırlanabiliyor. ‘Eğer (IF)’ işlevi de bu gelişmiş işlevlerden sadece biri. ‘Eğer işlevi’ Excel’de en çok kullanılan ve en popüler işlevlerden biri.
Excel Eğer Formülü ile Neler Yapılır?
Excel eğer formülü ile çok sayıda yapılacak şeyler bulunuyor. Excel eğer formülü ile yapılacakları şöyle sıralamak mümkün:
-
Eğer işlevini kullanarak birbirine bağlı durumlar sonrasında yine durumlara bağlı sonuçlar elde ediliyor. Örneğin bir kâr hesabı yaparken gelir ve giderleri birbirinden çıkartıp eğer bu değer sıfırdan büyük ise “kârlı” sıfırdan küçük ise “kârlı değil” gibi ifadeler yazmaya olanak sağlıyor. Bunu yapabilmek için önce bu işlevi ne için kullanacağımızı belirlemek gerekiyor. ‘Eğer işlevi’ bize seçtiğimiz koşullar sonucunda iki değer veriyor. Bunlardan birincisi ‘doğru’; ikincisi ise ‘yanlış’ olması değerleri. Örneğin ‘=EĞER (A2= “hayır”,0,1)’ formülünün açıklaması; ‘Eğer A2’ hücresinde ‘hayır’ yazıyorsa, ‘Eğer’ formülünü yazdığımız hücreye ‘0’ yazdırıyor. ‘Hayır’ yazmıyorsa ise ‘1’ yazdırıyor. Bu durumu tüm koşullu tablolarımıza uygulayabilmek mümkün.
-
Eğer işlevini hem metinleri hem de sayısal değerleri karşılaştırmak ve değerlendirmeye almak için de kullanabiliyoruz. Bu işlevle hata kontrolü yapmak için de formüller yazılabiliyor. Eğer işlevini iç içe kullanarak bir karşılaştırma içerisindeki sonuçları başka karşılaştırmalara tabi tutarak içten içe ‘Eğer’ değerlendirmesi yapabilmek mümkün.
Konunun daha iyi anlaşılması için bir örnek vermek gerekiyor.
Örneğin, kar-zarar hesabı belirlediğimiz bir tablo oluşturuyoruz:
A sütununda aylık gelirler TL cinsinden yazılı, B sütununda ise aylık giderlerimiz TL cinsinden yazılı. C sütununa kâr-zarar durumumuzu ve D sütununa da yüzdelik kârımızı yazacağımız 2 ‘Eğer formülü’ yazmamız gerekiyor. Bunun için C1 hücresine tıklayıp vurgulamış oluyoruz ve ‘=EĞER(A1>B1 ”Kâr”-”Zarar”)’ yazdığımız zaman eğer A1 (gelirlerimiz) B1den (giderlerimizden) büyükse C1 hücresine kâr yazılıyor, büyük değilse zarar yazılıyor. D1 hücresine tıklayıp vurguladıktan sonra yüzde kâr miktarımızı yazdıracak ‘Eğer’ işlevini yazmaya başlıyoruz. Bu sütunun ‘Eğer’ koşulunu da istersek A ve B sütunlarına bağlayabiliyoruz. İstersek de C sütununun kâr veya zarar durumuna bağlı olarak koşullandırabiliyoruz.
Bu örnekte C sütununa bağlı bir eğer formülü yazmak gerekiyor. D1 hücresi vurguluyken formül çubuğuna ‘=’ yazarak başlıyoruz ‘=’ yazdığımız zaman buraya bir formül yazıyoruz. ‘=EĞER(C1= “Kâr”,((A1-B1)*100)/B1),”Zarar”)’ formülünü yazdığımız zaman eğer C1 hücresinde “kâr” yazısını görüyorsak, gelirlerimiz giderlerimizden fazla demek oluyor. Bu yüzden de bir kâr yüzdesi hesabı yapmak isteyebiliyoruz. Bunda da ‘Eğer’ işlevini kullanabiliyoruz. C1 hücresinde “kâr” yazısını görünce formülümüz D1 hücresine; gelirlerimizden giderlerimizi çıkarıp bu değeri 100’le çarpıp giderlerimize bölüyor. Bu, Excel’de yüzde hesaplarında kullandığımız ve kâr yüzdemizi hesaplayacağımız formül olarak kullanılıyor. Ardından D sütununda eğer gelirlerimiz giderlerimizden fazla ise ‘%’ olarak ettiğimiz kâr görünüyor. Bu formülleri sütun boyunca uygulamak için de imlecimizi C1 hücresinin sağ alt köşesine getiriyoruz. İmlecimiz ‘+’ olduğu zaman çift tıklayınca tablomuzdaki satır sayısı kadar bu formülü aşağıdaki satılara da uygulamış oluyoruz. Aynı işlemi D1 hücresine de uygulayarak tablomuzu tamamlayabiliyoruz. ‘Eğer’ işlevimizin yanlış önermesindeki durumda ise gelirlerimiz giderlerimizden az ise ve C sütununda ‘zarar’ yazısını görüyorsak, yüzdelik “kâr” hesabı sütunumuzda da “zarar” yazısı görünecektir. İstersek bu sütunda ettiğimiz zararı da hesaplatabiliyoruz.
Bu yazılarımız da ilginizi çekebilir: