Sayıları her geçen gün artan elektrikli otomobillere bir yenisi de Audi'den geldi. Audi'nin elektrikli otomobil zincirinin yeni halkalarından Q8 E-Tron Advanced 55 Quattro'yu kullandık, hakkında bilinmesi gereken her şeyi kardeş dergimiz Autoshow Otomobil Editörü Murat Öksüz ile konuştuk. İşte Audi Q8 E-Tron Advanced 55 Quattro hakkında bilmeniz gereken her şey!
Audi dünyanın en büyük ve iddialı otomobil üreten markalarından biri. 2018’den sonra değişen çevresel etkilerle Audi elektrikli otomobil üretmeye başladı. 2022’ye kadar 120 bine yakın elektrikli araç satan marka 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde 51 artışla yaklaşık 180,000 adet satış rakamına ulaştı.
Audi’nin elektrikli araçlara odaklanması ve 2026’dan itibaren yalnızca tamamen elektrikli modeller sunma planları, şirketin gelecekteki sürdürülebilir mobilite vizyonuna yönelik kararlılığını vurguluyor. Bu strateji, otomotiv endüstrisindeki dönüşümü hızlandırarak çevresel etkiyi en aza indirmeye yönelik önemli bir adım olarak ortaya çıkıyor ve 2026’da 20’ye yakın elektrikli Audi modelini yollarda göreceğiz. 2030 yılında da Audi içten yanmalı motora sahip herhangi bir araç üretmeyeceğini söylüyor.
Bugün ise işte bu stratejiden ortaya çıkan Q8 E-Tron Advanced 55 Quattro modelini konuşacağız. Aslında Q8, ilk olarak 2018 yılında güçlü içten yanmalı motorlarla markanın ürettiği lüks SUV modeli. Tabi her geçen gün gelişen teknoloji ile Audi bugüne kadar kazandığı elektrikli otomobil bilgisini Q8 E-Tron'a uyguladı diyebiliriz. Bu otomobilde özellikle 2 konu çok dikkat çekiyor. Bir tanesi tasarım anlamında aerodinamisi. Bu aerodinamiğin Q8 E-Tron’un menziline çok büyük katkısı var. Diğer 2’inci konu lityum-iyon bataryası.
Ama biz önce dış tasarımıyla devam edelim. Aracımız markanın kodladığı metalik plazma mavi renge sahip.
Bir kere normal bir SUV’ye göre biraz daha alçak olduğunu ilk gördüğünüz anda algılayabiliyorsunuz. Yandan baktığınızda uzun bir otomobil 4 metre 92 santim boyu var. Önden baktığınızda ise 1.94 santimetrelik net bir genişliği var. Aracın yüksekliği ise 1 metre 62 santimetre. Bu alçak sayılabilecek yüksekliği, otomobilin o bahsettiğimiz aerodinamiliğiyle alakalı.
Tasarımdaki bu ölçüsel özelliklerinden dolayı da hava sürtünme katsayısı 0,24 olarak karşımıza çıkıyor.
Yine otomobilin ön tarafındaki tasarımsal öğeler bu katsayıya destek veriyor. Otomobilin altında ayrıca havalı süspansiyon sistemi var. Otomobil yol şartlarında sürücü modlarına göre yükseklik ve alçaklığını içerdeki dijital ekrandan kendi kendine ayarlayabiliyor. Amortisörler bu yükseklik ve alçaklığı 8 santimetre olarak değiştirebiiyor.
Ön tasarımdan baktığımızda markanın simgesi haline gelen ön ızgara ve içerisine oturtulmuş büyük amblemini görüyoruz. Yine ön taraftaki hava klapaleri var. Buradan içeri giren hava, lityum-ion bataryanında soğumasına destek oluyor.
Ön kaputun üzerinde 4 tane kas çizgisi görüyoruz. Bu çizgilerden oluşan yansımalardan rengin farklı versiyonlarını görüyoruz. Dinamik ışık tasarımlı ve dinamik dönüş sinyali ile Matrix Led Farlar kullanılmış. Ön kaputu açtığımızda elektrikli motor burada. Burada yine sığabilecek eşyalarımızı koyabileceğimiz 62 litrelik kapaklı bir göz var.
Hemen kapının ön tarafında şarj bölümü var. Düğmeye basıldığında kendisi otomatik olarak açılan kapağın içinde otomobilin şarj soketi görülüyor. SUV’ye yandan baktığımızda 22 inçlik 5 kollu çizgili jantlar çok şık gösteriyor. Bu görünümde diğer önemli bir konu tavanın ön kapıdan geriye doğru olan ve çok şık arka spoilerle birleşen eğimi. İşte bu da aerodinamiğe katkı sağlıyor.
Otomobil kaslı görünsede kenarları oval bir şekilde içeri doğru daralıyor. Arkada spoilerden sonra otomobilin kasası Coupe tarzı sert bir eğimle aşağı iniyor. Arka stop lambaları ise her iki yandan içeri doğru tek bir çizgi şeklinde birbirine bağlı olarak konumlandırılmış. Tabii ki bu elektrikli otomobilde egzoz yok ama önden gelen havanın arkadan rahat çıkmasını sağlayan şık bir difrüzör var. Arka bagaj hacmi 528 litre olarak sunulmuş. Ama koltuklar yattığında 1567 litrelik bir hacime sahip oluyorsunuz.
4 çeker otomobilde ön ve arkada olmak üzere 2 tane elektrik motoru var. Bu 2 ünite toplamda 300 kilowatt yani 402 beygir güç üretiyor. Elektrikli otomobillerde tork kapasiteleri çok yüksek biliyorsunuz. Bu otomobil tam 664 Newton metre tork üretiyor. Bu da otomobilin hızlanma seviyesini çok yukarılara çıkarıyor. Bu güç bizi 0’dan 100 kilemetreye 5,6 saniye gibi inanılmaz bir sürede çıkarıyor. 2585 kilo ağırlığındaki bu otomobil için bu süre çok hızlı ve etkileyici. Yine otomobilin sınırlandırılmış maksimum hızı saatte 200 kilometre. Sollamalara ve ani hareketlere verdiği hızlanma, frenleme ve yavaşlama tepkileri çok yerinde.
Gelelim kullanıcıların elektrikli otomobillerdeki en çok merak ettiği şarj süresi ve menzile. Bu otomobilin altında 106 kilowatt kapasitesiye sahip lityum iyon bir batarya var. Bu batarya 22 kilovatlık bir AC şarjla 6 saatte %100 kapasiteye çıkıyor. Bataryayı maksimum 170 kilowattlık bir DC hızlı şarjla ise 1 saate yakın bir sürede yine %100 kapasitesine ulaştırabiliyorsunuz. Bu arada 31 dakika gibi kahve içebileceğiniz bir sürede ise yine DC hızlı şarla %10’dan - %80 doluluğa ulaşabiliyorsunuz.
Şehir içinde kullanıma odaklı fabrika verilerine göre 487 ile 564 km arası bir menzili var. Yani ortalama olarak 21 ila 24 kw elektrik tüketiyorsunuz. Ama kullanıcılarından ve bizim testimizden çıkardığımız sonuçlar bu rakamın özellikle şehir içinde 400 km civarında olduğunu gözlemledik. Tabii bu rakamlar kullanıcının bilinçli tüketimine göre değişebiliyor.
Otomobilin içine girdiğimizde bizi kaliteli malzemelerin kullanıldığı şık bir mekan karşılıyor. Sportif hava burada da kendisini hissettiriyor. Eğimli tasarım dışta olduğu gibi iç tasarımdada kendini gösteriyor. Ön torpidoda deri malzemelerin yanı sıra aşhap detaylar da kullanılmış. Bu ahşap detaylardaki damarlı çizgiler şıklığa katkı sağlıyor.
3 tane dijital ekran var. Bunlardan bir tanesi gösterge tablosu. Diğeri orta konsolun üstündeki bilgi ve eğlence ekranı. Diğeri ise yine orta konsolun altında iklimlendirmeye ayrılmış dijital ekran. Ayrıca 3 kollu, çok fonksiyonlu, tiptronic kumandalı, altı düzleştirilmiş, spor deri direksiyon otomobilin çok fonksiyonunu kontrol edebildiğiniz manuel ve dijital düğmeler mevcut. Özellikle vites tasarımı bizi çok etkiledi. Daha önce başka bir araçta görmediğimiz bu tasarımda, avucunuzu bir deri bir pede sarıp, metal bir butonda başparmağınızla vites değiştirebiliyorsunuz.
SUV’nin baş ve diz mesafeleri geniş ve rahat sayılır. Özel ısıtmalı ve soğutmalı elektrkli deri koltuklar ise dikişlerine kadar özel tasarlanıp kullanıcının konforu için sunulmuş. Cam tavan ve iç led aydınlatmalar da iç mekanın rahatlığına ve konforuna ayrıca katkı sağlıyor.