Mozilla'nın yeni bir araştırması, birçok kişinin daha önce hiç etkilenmeyeceğini düşündüğü bir pazarda, dünya çapında milyonlarca tüketicinin karşı karşıya olduğu, potansiyel olarak ciddi bir tehdidi ortaya çıkardı.
Otomotiv endüstrisi son on yıldır büyük bir dönüşüm geçiriyor ve birçok aracın elektriklenmesi araçlarla iletişim kurma şeklimizde önemli iyileştirmeler sağladı. Otomobillerin gelişmiş sürücü güvenliği özelliklerini çalıştırmak için ihtiyaç duyduğu verileri toplamak amacıyla bazen araçta onlarca sensör bulunabiliyor. Mozilla, bunları internete bağlamanın otomobilleri "gizlilik açısından şimdiye kadar incelenen en kötü ürün kategorisi" haline getirdiğini söylüyor.
Mozilla'nın araştırmacı ekibi 25 büyük üreticiyi araştırdı ve her birine "Gizlilik Dahil Değil" etiketi verdi, başka bir deyişle onları kötü uygulamalarından dolayı suçladı.
Araştırma, 25 araç verisinin tamamının, kullanım kalıpları, bağlantılı hizmetler ve araba uygulamaları ve hatta Google Haritalar gibi üçüncü taraflardan da dahil olmak üzere gerekenden daha fazla veri topladığını buldu. Bunların çoğu (%84) daha sonra bu verileri satıyorken; dörtte üçü (%76) kişisel verileri içeriyordu. Ancak yalnızca ikisi kullanıcılara kişisel verileri üzerinde herhangi bir kontrol sağlıyor: Renault ve Dacia (bunlar da aynı şirketin birer parçası).
Araştırma, özellikle aşağıdaki markalara odaklanıyordu, ancak kısmen otomobil alıcılarının yeni bir araç satın alırken mahremiyete odaklanmama (ve hatta dikkate almama) eğiliminde olmaları nedeniyle tüm üreticilerin de aynı derecede kötü olduğu gerçeğine işaret ediyor. 25 üretici, farklı isimler altında üretilen modellerin parçaları paylaştığı ana şirketlere ve ittifaklara göre aşağıdaki şekilde gruplandırılıyor:
- Acura ve Honda
- Audi ve Volkswagen
- BMW
- Buick, Cadillac, Chevrolet ve GMC
- Chrysler, Fiat, Jeep ve Dodge
- Dacia, Nissan ve Renault
- Ford ve Lincoln
- Hyundai ve Kia
- Lexus ve Toyota
- Mercedes
- Subaru
- Tesla
Daha da kötüsü, sürücülerin bu riski en aza indirmek için atabileceği adımlar neredeyse bulunmuyor. Ya belirli unsurları devre dışı bırakmak imkansız ya da bunu yapmak otomobilin önemli parçalarını devre dışı bırakacaktır. Risk ve tehlike bu kadar büyükken, otomobil üreticilerinin Mozilla'nın araştırma raporunun ardından nasıl adımlar atacakları önemli bir merak konusu oluyor...