Jon Von Tetzchner'in tarayıcı rekabetinde Google Chrome'u hezimete uğratmak gibi bir hayali yok. Tretzchner, için birkaç milyon insanın Vivaldi tarayıcısını kullanması yeterli.
Vivaldi Technologies'in kurucusu ve CEO'su, verdiği röportajda önemli soruları yanıtlayarak şirketinin geleceğine dair planlarını anlattı.
Vivaldi Technologies'in baş yöneticisinin - daha öncesinde Opera'nın öncüsü ve kurucu ortağı - kullanıcılar için tamamen konfigüre edilebilir bir arayüze sahip bir tarayıcı oluşturmak. Von Tretzchner, bu sayede insanların tamamen kendi tercihlerine uyarlayabilecekleri bir tarayıcıyı inşa etmeyi planlıyor.
Peki Vivaldi ne kadar uyarlanabilir? Ayarlarda, sekmeleri kontrol etmek adına tüm seçenekleri görmek için kaydırma yapmanız gerekiyor. Gördüğünüz sayfa, kullanıcıların tarayıcılarını kişiselleştirmeleri için sunulan 17 sayfa dolusu ayardan yalnızca biri.
Von Tretzchner'ın beklentisi, insanların bu yaklaşımı beğenerek Vivaldi'yi kullanmaya başlaması. Bu sayede arama motorları ile yapılabilecek işbirliği anlaşmaları, Vivaldi Technologies'e yıllık bazda kişi başına bir dolar gelir getirebilir.
Von Tetzchner, CNET ile yaptığı 45 kişilik gönüllü girişimle ilgili özel bir röportajda, "Hedefimize ulaşmamız için birkaç milyon dolara ihtiyacımız var." ifadelerini kullandı.
Oslo, Norveç ve Reykjavik, İzlanda'daki programcılar tarafından inşa edilen Vivaldi, Chrome, Firefox, Safari veya diğer tarayıcıları çok fazla kısıtlayıcı bulursanız bir denemeye değer bir alternatif durumunda. Vivaldi de dahil olmak üzere pek çok tarayıcı Google'ın açık kaynaklı Chromium projesinden kökenlenmesi, sizin için işe yarayan bir tarayıcıyı bulmak adına pek çok alternatifin doğmasına neden oluyor.
Vivaldi, yakın zamanda yayınladığı 2.4 sürümü ile tarayıcı kontrollerini arayüzün her yerine taşımanıza ve farklı kullanıcı profilleri ayarlamanıza izin vererek bir bilgisayarı daha kolay paylaşabilmenizi veya iş ve kişisel taramalarınızı ayırabilmenizi sağlıyor. Dahası, Vivaldi bünyesinde bulunan birkaç tuşa basarak belirli eylemleri başlatmanızı sağlayan hızlı komut sistemine bir hesap makinesi dahi yerleştirilmiş durumda.
Vivaldi'nin Android versiyonunu ve Gmail gibi servislere bağlanan bağımsız bir e-posta modülünü içeren gelecek daha var. Von Tetzchner, ikisinin de yılın sonuna kadar gelmesi gerektiğini söyledi. CNET'in Stephen Shankland ile yaptığı röportajda Vivaldi'nin ürünleri, mahremiyet duruşları ve Google Chrome hakkındaki görüşlerini paylaştı. Aşağıdaki metin, röportajın düzenlenmiş transkriptidir:
Vivaldi'yi cazip kılan noktası nedir?
Von Tetzchner: Kullanıcıyı merkeze koyduk. Pek çok insan böyle bir şey söylüyor ama biz gerçekten yapıyoruz. Bireylerin gereksinimlerini dinleriz. Esnekliği biz oluşturduk, böylece herkes istediği ve istediği tarayıcıyı alabilmeli. Ayrıca veri toplama işine girmiyoruz, çünkü bu kullanıcıyı merkeze koyan anlayışımız ile uyuşmuyor.
Özelleştirilebilir arayüzlerin uzman kullanıcılar için olduğunu iddia edebilirsiniz. İnsanların ne kadarı uzman kullanıcıdır - yüzde 2, yüzde 10, yüzde 50?
Von Tetzchner: Çok fazla insan var. Gerçekten sadece güçlü kullanıcılar olduğumuzu söylemiyoruz. Bunu annem için ayarladıysam, bazı hızlı aramaları [web sitesi kısayolları] yerine koyacağım ve arayüz ölçeklendirmesiyle [zoom] bir şey yapabilirim. İlk günlerde [Opera'da] Brian adında bir kullanıcı vardı. Bilgisayarını sadece klavye ile kullanırdı. Ona fare kullanmasını mı söylemeliydik? Bu şekilde olmaz. Kendisi bize klavye kısayolları ve benzeri şeyler hakkında bilgi verdi. Biz de bunun üzerine herkesin ihtiyaçlarına adapte olmayı aklımıza koyduk.
Çoğu kişi e-posta yazılımlarını bir web tabanlı hizmetlere karşı kaybetmiş olarak görüyor. Neden bir e-posta yazılımını doğrudan Vivaldi'ye inşa ettiniz? Dahili bir yapı kullandığınızı kendi e-posta imzanızdan görüyorum.
Von Tetzchner: Çünkü söz konusu yazılım gerçekten güçlü. Web postasının bir seçenek olmadığı bir e-posta istemcisine ihtiyaç duyan bir grup insan var ve bunlar, genellikle birden fazla hesabı olan insanlar. Bu durumda bulunan oldukça fazla sayıda insan var. Bunu Opera'da yaptık. Gerçekten iyi çalıştı. Ancak tarayıcının yeni sahipleri, bu özelliği desteklemeye devam etmedi.
E-posta istemcisi ne zaman gelecek? Bu yıl?
Von Tetzchner: Evet, planlarımız bu yönde.
Vivaldi'nin mobil tarayıcısı piyasaya sürülecek mi?
Von Tetzchner: Mobil uygulama gerçekten ön planda olabilir. Ancak her iki projemiz de çok dikkat çekiyor. Ben cihazlarımda ikisini de çalıştırıyorum. E-posta istemcisini uzun bir süredir kullanıyorum. Yazılımın dengelenmeye ihtiyacı var ve hala eksik olan bazı işlevler var.
Mobil tarayıcı esneklik kurallarınızı koruyacak mı?
Von Tetzchner: Evet. İlk versiyon, içinde istediğiniz veya içinde istediğimiz her şeye sahip olmayacaktır. Ancak sahip olacağı özellikler, Vivaldi Mobil'i diğer tarayıcılardan ayırt etmek için yeterli olacak. Tıpkı masaüstünde olduğu gibi, mobil tarayıcılar da yaklaşımlarında sınırlıdır, ancak daha da fazlasını sunabilir. Biz de daha fazlasını sunabilmek istiyoruz.
Brave, Safari ve Firefox, üçüncü taraf şirketlerin kullanıcıları takip etmelerini engelliyor. Sonunda, web'in gizlilik sorunlarından haberdar mı olduk?
Von Tetzchner: Üçüncü taraflar bize erişebilirler, böylece bizi bizden daha iyi tanıyabiliyorlar. Bu çok problemli. Bu sorunu tarayıcı tarafında düzeltmek gerçekten zor. Opera'da, bir şeyleri engellemeye çalıştığımızda, internet sitelerinin doğru çalışmadığını ve bu sebeple kullanıcıların bu özellikten keyif almadığını gördük.
Gerekli olan şey, yasal düzenlemeler. Bu konuda ABD'de şu anda çok fazla umut yok. Ancak Avrupa Birliği'nin bir şeyler yapma şansı daha var. Zamanla, bu konuda insanlar bir değişiklik görmek isteyeceklerdir.
Kendi işinizde izlemeyi sağlıyor musunuz? İnsanları doğrudan Google aramasına yöneltiyorsunuz.
Von Tetzchner: Aslında Google ile bir anlaşmamız yok. Duck Duck Go ve Bing ile çalışıyoruz.
Ancak bize göre arama motoru bir sorun değil. Asıl sorun, nereye gidersek gidelim takip ediliyor olmamız. Hangi siteleri ziyaret ettiğiniz ve ziyaret ettiğiniz siteler hakkında diğer insanlarla neler konuştuğunuz hiçbir yerde kayıt altına alınması gereken bir şey değil.
Reklamları engellemeye ne dersiniz? Milyonlarca kullanıcı ve bazı tarayıcılar bunu yapıyor.
Von Tetzchner: Reklam engelleme bizim için karmaşık bir konu. Kullanıcılara istediklerini vermeliyiz ama aynı zamanda, internet ücretsiz içerik üzerine kuruludur ve reklamları insanların ellerinden alırsak bu ücretsiz olarak sunulan içeriğin bir kısmını kaybederiz. Bu sebeple varsayılan olarak bir reklam engelleyici sağlamıyoruz, ancak kullanıcılar uzantıları indirmekte özgür.
Ancak izleme konusunda durum farklı. Bu durumun düzenlenmesi gerektiğine inanıyoruz ve gelecekte tarayıcıda izlenmeyi engellemek için daha fazla yol sunabiliriz.
Opera, Google'ın tarayıcı temeline taşınan ilk kişi oldu, ardından Vivaldi, Brave ve Samsung Internet geldi. Şimdi Microsoft Edge geliyor. Bu konuda rndişelenmeli miyiz? Chrome çok mu baskın?
Von Tetzchner: Baştan beri birden çok tarayıcı motoruna sahip olmanın tercih edilir bir durum olduğunu söylemiştim. Opera'nın kendi tarayıcı motoru Presto'dan vazgeçmesi yanlıştı. Büyük, çok büyük bir hataydı. Bu konuda sorumlu ben olsaydım, bu olmazdı. Mozilla [Firefox] ekibinin hala buralarda olması iyi bir şey.
Yazılımı kontrol etmek için nötr bir Chromium Foundation'a ihtiyacımız var mı?
Von Tetzchner: Böyle bir durumun gerçekleşme ihtimalini göremiyorum. Google, burada baskın bir oyuncu. Bunun başkaları tarafından kontrol edilmesini görmek istediklerinden şüpheliyim.
Avrupa'da şu anda Android'de bulunan Chrome'da, 2010'da Microsoft Windows bilgisayarlarına zorladığı tarayıcı seçiminin bir benzerini görüyoruz. Bu sefer de bu kadar etkili olmayacak mı?
Von Tetzchner: Söylemesi zor. Gerçekten Avrupa Komisyonu'na rekabet konusunda bir şeyler yapmak istekleri için haklarını vermek istiyorum. Keşke daha da fazlasını yapabilselerdi.
Ne gibi?
Von Tetzchner: [Apple'ın] iOS'i gibi platformlar açmak. iOS'ta aynı kodu Android'de yaptığımız gibi kullanabilirsek çok iyi olur. Ancak bunun yerine Apple'ın WebKit'ini [tarayıcı motoru] kullanmak zorundasınız.
Hedefinizin dünyayı fethetmek olmadığını söylediniz. Peki şu sıralar kaç kullanıcınız var ve kaç kişiye daha ihtiyacınız var?
Von Tetzchner: 3 milyon ila 5 milyon arasında kullanıcıya ihtiyacımız var. Bir milyonun üzerinde - 1,2 milyon aktif aylık kullanıcımız bulunuyor.
Hesaplamayı yaparsanız, kazancımızı yılda kullanıcı başına yaklaşık 1 dolar olarak hesapladığımızı görebilirsiniz. Giderlerimizi karşılayabilmek için birkaç milyon dolara ihtiyacımız var. Hedefimiz sadece giderlerimizi karşılayabilmek, bu sebeple yalın bir organizasyon olduğumuzu söyleyebilirim.