Reklamlarla dolu bir web sitesi yüklediğinizde, reklam alanını satın almak ve mallarını satmak için yarışan şirketler arasında genellikle milisaniyeler süren bir açık artırmayı tetikliyor olduğunuzu biliyor muydunuz? Buna “gerçek zamanlı teklif verme” deniyor. Yeni bir rapor, bunun nasıl olduğunu ortaya çıkardı. Milyarlarca dolar değerindeki bu endüstri, kişisel verilerinizi günde yüzlerce kez ifşa ediyor olabilir.
Rapor, "Google'ın en büyük baş ağrısı" Dr. Johnny Ryan tarafından hazırlandı ve İrlanda Sivil Özgürlükler Konseyi (ICCL) tarafından yayınlandı.
Açık artırma kişisel verileri içeriyor. Bunların arasında konum bilgisi, cihaz bilgisi ve tarama alışkanlıkları yer alıyor. Bu açık artırmalar 2021 yılında 117 milyar dolar değer yaratmıştı. 2026 yılına kadar bunun üzerine 16,52 milyar dolar ekleneceği düşünülüyor.
ICCL raporuna göre, bir kişinin verileri günde ortalama olarak ABD'de 747 kez ve Avrupa'da 376 kez paylaşılıyor. Birleştirildiğinde, ABD’de günde ortalama 294 milyar, Avrupa’da 197 milyar paylaşım gerçekleşiyor. Rapora göre, ABD ve Avrupa'da yılık 178 trilyon paylaşım gibi devasa bir rakam çıkıyor.
Bu verileri açık artırmaya en çok çıkaran firmanın Google olduğu da açıklanıyor. ABD’de 4.698, Avrupa’da 1.058 firma ile paylaşıyorlar. Google yaptığı açıklamada, “Kişinin kim olduğunu belirleyebilecek verileri paylaşmıyoruz. Ayrıca, reklamları sağlık, ırk veya din gibi hayati bilgilere göre özelleştirmiyoruz. Çalıştığımız firmaların tamamı sadece özelleştirilmiş reklamlar görmeye onay veren kişilere reklam gösteriyor” diyor.