Uzaydan getirilen örneklerden büyük bir sürpriz çıktı

Bennu asteroidinden alınan ve Dünyaya getirilen örneklerden, kimsenin beklemediği, çok büyük bir sürpriz çıktı.

Uzaydan getirilen örneklerden büyük bir sürpriz çıktı

Bennu asteroidinden alınan örneklerinin ilk incelemeleri, bu uzay kayasının şaşırtıcı bir şekilde suyla dolu bir geçmişe sahip olabileceğini ve eski bir okyanus dünyasından kopmuş olabileceğini öneriyor. NASA OSIRIS-REx görevi, Dünya’nın yakınından geçen asteroitten 2020 yılında yaklaşık 122 gramlık örnek aldı ve geçtiğimiz Eylül ayında Dünya’ya geri döndü.

Bilim insanları, o zamandan beri asteroit örneğinin kaya ve tozlarını inceliyor. Araştırmacılar, güneş sisteminin oluşum zamanından kalan parçalar oldukları için asteroitlere yoğun ilgi duyuyor. Bu asteroit de hem yapısını oluşturan parçalar hem de Dünya’ya ilk yaşamın temellerini getirmiş olabileceği teorisiyle ilgi çekiyordu.

Karbon, nitrojen ve organik bileşikler açısından zengin

Ekim ayında paylaşılan ilk inceleme, asteroidin bol miktarda karbon içerdiğini öneriyordu. Örneğin daha sonra yapılan yeni bir analizinde ekip, Bennu’nun tozunun, Güneş sisteminin oluşumuna yardımcı olan karbon, nitrojen ve organik bileşikler açısından zengin olduğunu buldu. Ayrıca bu bileşenler, bizim bildiğimiz şekliyle yaşamın temelini oluşturuyor ve bilim insanlarının Dünya-benzeri gezegenlerin nasıl oluştuğu konusunda daha fazla fikir edinmelerini sağlayabilir.

Araştırmacılar, bulgularını detaylı bir şekilde anlatan bir makaleyi Çarşamba günü Meteoritics&Planetary Science dergisinde yayınladı.

Bilim insanları, atmosfer ve hava olayları gibi olaylarla bozulmayan asteroitlerin uzaydaki zaman kapsülleri gibi görülebileceklerini söylüyor. Asteroitler, zaman içerisinde çarpışmalar sebebiyle bazı parçalarını kaybedebilse ve yeni parçalar kazanabilseler de, büyük oranda değişmeden uzaydaki yolculuklarına devam ediyorlar. Bennu’dan alınan örnekler de, 4,5 milyar yıldan daha eski bir zamana, Güneş Sistemi’nin erken dönemlerine kadar uzanıyor. Toplanan bu örnekler, Güneş sistemimizin oluşumu hakkında önemli bilgiler sağlayabilir.

İlginç bir şekilde bilim insanları, örnekte şaşırtıcı miktarda magnezyum-sodyum fosfat bulunduğunu keşfetti. Daha önce OSIRIS-REx görevi sırasında bu bileşiğin varlığı belirlenmemişti. Magnezyum-sodyum fosfat, suda çözünebilen bir bileşiktir ve yaşam için biyokimyasal bir bileşik olarak görev alır.

Asteroidin, artık sistemimizde bulunmayan küçük, eski bir okyanus gezegeninden kopmuş olması mümkün olabilir. Asteroit örneği büyük oranda kil minerallerinden oluşuyor ve Dünya’daki okyanus ortası sırtlarıyla büyük bir benzerlik gösteriyor. Bu sırtlar, Dünya’nın yüzey kabuğunun altındaki manto tabakasının suyla karşılaştığı noktalarda oluşuyor.