Özellikle Boeing uçaklar konusunda yaşanan tartışmalar ve son aylarda birçok uçağı etkileyen motor arızaları, bu konuyu bir anda gündem haline getirdi. Peki ama uçağınızın motoru güç kaybederse, bunun aslında bir felaket olmadığını biliyor musunuz? Uçaklarda, en kötü sonuçlardan kaçınmak için bazı önlemler ve yedek sistemler bulunuyor.
Uçaklarda, yerden kalkmak için gereken itme kuvvetini sağlayan kanatlarındaki motorlar ve yerdeyken güç sağlayacak kuyruk kısmındaki jeneratörün yanı sıra, acil durumlarda devreye alınabilecek üçüncü bir enerji üretim sistemi de bulunuyor.
Bu cihaz RAT (Ram Air Turbine) olarak adlandırılıyor ve küçük bir elektrik takviyesiyle uçağın gövdesini yerinden çıkarabilen küçük bir rüzgar türbini olarak tanımlanabilir. Uçaklarda yer alan bu hava türbini, güç kaybı durumunda devreye alınabilecek küçük bir yardımcı pervane. Uçak uçarken üzerinden geçen hava akımı sayesinde türbinin dönmesi sayesinde güç üretiyor. Bu türbin uçağın enerji sistemlerine bağlanabilir ve uçağın elektrik ve kontrol sistemlerine güç sağlamaya yardımcı olabilir.
Bu cihazlar genellikle uçağın kanatlarındaki veya gövdesindeki özel bölmelerde yer alır. Bir RAT’ın ürettiği güç miktarı, uçağın kullanım anındaki hızına bağlıdır ve “Ram basıncı” kavramını kullanır. Uçağın hızı ne kadar yüksek olursa, RAT o kadar fazla güç üretecektir. Bu cihaz, yalnızca güç kaybı gibi bir acil durum senaryosunda çalıştığı için varlığından bile haberiniz olmayabilir. RAT'ın yıllar içinde kullanımı sayesinde 1.700 kadar hayat kurtardığı düşünülürse, işinde oldukça başarılı olduğu kesin…