MHP Milletvekili Yılmaz Tankut, TTNET kotalı internet hakkında meclise soru önergesi sundu.
Yazılım geliştiricisi Serhan Çelik'in ilk olarak CHIP Online forumlarından duyurduğu isteği, MHP milletvekili Yılmaz Tankut'un da dikkatini çekti ve bir soru önergesi hazırladı.
Serhan Çelik'in 12 Ekim tarihinde Akşam gazetesinde yer alan, TTNET Genel Müdürü Tahsin Yılmaz'ın açıklamasına istinaden bir soru yöneltmişti. Bu haberde TTNET Genel Müdürü Tahsin Yılmaz, TTNET'in kotalı internet kullanıcılarının kota limitinin yüzde 90'ına ulaşıldığında, ailelerin bundan haberdar edileceğini aktarmıştı. Serhan Çelik bu konuda MHP Milletvekili Yılmaz Tankut'a soru önergesi sunması yönünde teklifte bulunduğunu ve sonuçta T.B.M.M.'de TTNET'in bu kotalı internet bildirimini uygulama yöntemine dair bir soru önergesi sunulduğunu aktarıyor.
Soru önergesi özetle vatandaşın kotalı internet kullanımında yaşadığı sıkıntıları dile getiriyor ve direkt olarak Başbakan Sayın Recep Tayyip Erdoğan tarafından yazılı olarak cevaplandırılmasını yasal olarak arz ediyor. Soru önergesinde kota mağduriyetine, cep telefonu servis sağlayıcılara ve Türkiye'de internet kullanıcılarının uzun zamandır sorduğu sorulara yanıt isteniyor.
Soru önergesini ve Serhan Çelik'in bu soru önergesine kaynak olan yazısını haberin devamında okuyabilirsiniz...
İşte kotalı internet hakkında soru önergesi!
MHP Adana Milletvekili, Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Üyesi Yılmaz Tankut'un 16/11/2009 tarihli soru önergesi aşağıdaki gibidir:
"16/11/2009
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Aşağıdaki sorularımın Başbakan Sayın Recep Tayyip Erdoğan tarafından yazılı olarak cevaplandırılmasını; Anayasa'nın 98 ve İçtüzüğün 96. maddeleri gereğince saygılarımla arz ederim.
Yılmaz TANKUT
MHP Adana Milletvekili
Ülkemizde internet erişimi sağlayan TTNET ve diğer İnternet Servis Sağlayıcılarından (İSS) hizmet alan vatandaşların büyük bir çoğunluğu kotalı internet tarifelerini kullanmaktadırlar. Bu tarifeye kayıtlı vatandaşların çoğunluğu ev kullanıcılarıdır. Bu ev kullanıcılarını oluşturan ailelerin çocuklarının bilgi edinmesi ve diğer amaçlarla yoğun olarak veya farkında olmadan interneti kullanması sonucunda istemeyerek kotayı aşmakta ve aileler mağdur olmaktadır."
Soru önergesi devam ediyor
"TTNet tarafından yapılacak bir uygulama ile bu mağduriyet konusuna çözüm getirilmek istenmekle birlikte, kotanın % 90'ı aşılınca abonenin bilgilendirilmesinin nasıl yapılacağının belli olmaması dikkat çekicidir. Bu yöntemde kota aşımının takibini vatandaşlar bilmekle birlikte bunu kullanmayı değişik nedenlerle unutmaktadırlar.
Burada önemli olan TTNet veya diğer İSS'lerin abonelerine sunacağı bir seçenek ile kota aşımının geçilmesi durumunda bildirilecek e-postaya elektronik posta gönderilmesi, bildirecekleri cep telefonlarına kısa mesaj geçilmesi ve kota aşımında internet erişimin o ay sonuna kadar kesilmesi seçenekleri sunulmalıdır.
Ayrıca benzer şekilde cep telefonu şirketlerinin müşterilerinin kullanımına sunduğu internet erişimi sonucunda benzer sorunlardan ve yüksek erişim fiyatlarından dolayı çok sayıda abone mağdur olmaktadır. Burada cep telefonu şirketlerinin müşterilerine bazı seçenekleri net ve açıklayıcı bir şekilde sunması gerekmektedir. Abonelere ay sonunda sürpriz olacak ve mağdur edecek bir faturanın gelmesinin önüne geçilmesi gerekmektedir."
Cep telefonlarına da değiniliyor
"Cep telefonu şirketleri, abonelerine aylık ne kadar veri alış-verişi yapacağı, gerekirse günlük, haftalık veya 15 günlük kullanım miktarlarını ve tahmini maliyetini kısa mesaj ile bildirecekleri cep telefonlarına göndermeleri konusunda seçenek oluşturması gerekmektedir. Benzer şekilde abone isterse belli bir miktar üzerinde kullanım olduğu zaman o ay sonuna kadar internetinin kesilmesi seçeneğinin sunulması gerekmektedir.
Bazı cep telefonu şirketleri müşterisinin kullanımına sunduğu internet erişim paketinin süresi veya kullanım limiti (kota) doldurulduğu zaman internetini kesmektedir. Bu uygulamalar ile vatandaşın bilinçsiz olarak mağdur olmasının önüne geçilecektir.
Bu bilgiler çerçevesinde;
1- Vatandaşlarımızın yaşadığı bu sorunlardan haberdar mısınız?
2- Eğer haberdar iseniz vatandaşların bu sıkıntıdan kurtulması için ne gibi çalışmalar yapacaksınız?
3- Bu konulardan sorumlu olan ilgili şirketlere yönelik olarak, kullanıcıların bilgilendirilerek mağduriyetlerinin önlenmesi için, kısa zamanda ne gibi düzenlemeler yapılabilecektir?
4- Vatandaşlarımızın bilgi ve bilinç eksikliğinden dolayı bu ve benzer sıkıntılar karşısında şirketlerin insafına terk edilmesinin önüne geçmek için, konu ile ilgili bir kanun tasarısını hükümet olarak gündeme getirebilir misiniz?"
Soru önergesine kaynaklık eden yazı
Bu soru önergesine kaynaklık eden yazılım geliştiricisi Serhan Çelik'in yazısı da aşağıdadır.
"TTNET'in kota uyarı sistemi yetersiz bulundu
Türkiye'de internet abonelerinin büyük kısmı, kota aşımında yüklü fatura şokuyla sarsılıyor. Ülkemizde yoğun bir şekilde kotanın limiti üzerinden devam eden tartışmalar, bu denli önemli bir sorunun gündeme gelmesini engelliyor.
Kotalı internet abonelerinin yüzde 80'i ev kullanıcısıdır. Evlerde interneti aile bireylerinin tamamı kullanabiliyor. Özellikle gençler çok kullanuyor. Kablosuz modem kullananların kablosuz ağ şifreleri kırıldığında kota aşımıyla karşılaşabiliyorlar. Aileler kota aşımı yaptıkları için yüksek fatura ödemek zorunda kalıyor. Yıllardır bu soruna sessiz kalan TTNET, çözüm için harekete geçti.
TTNET Genel Müdürü Tahsin Yılmaz: "Bir evde interneti aile üyelerinin tamamı kullanabiliyor. Dolayısıyla kotanın dolup dolmadığını tahmin tahmin etmek kolay olmuyor. Bunun önüne geçmek için aboneleri uyaracak sistem üzerinde çalışıyoruz. Örneğin kotanın yüzde 90'ı dolduğunda abone uyarılacak ve aşımdan sonraki tarife bilgisi verilecek" dedi. (Kaynak: Akşam gazetesi, 12 Ekim 2009)"
"Tercihli kayıt seçeneği sunulsun"
"TTNET'in uygulamaya geöirmek istediği sistemin mağduriyetleri engelleyemeyeceğini birçok uzman vurguluyor. Aboneler kota kullanım bilgilerini TTNET web portalı üzerinden öğrenebiliyorlar. Buna rağmen kota aşımı oluyor. TTNET'in uygulayacağı yeni sistemin, bugünü kurtarmaktan öteye geçemeyen, hizmet değil menfaatin ön planda tutulduğunu gösteriyor.
Uzmanlara göre mağduriyet şu şekilde engellenebilir: TTNET ve diğer ISS'ler tercihli kayıt seçeneği sunsun. Bu tercihte, abone kullanım limitini doldurduğunda, sistem otomatik olarak internet erişimini kessin. Bu uygulama isteyen abonelere sunulsun.
Uzmanların önerdiği sistemin benzeri Turkcell Faturasız 3G tarifesinde bulunuyor. TTNET'in aynı sistemi uygulamasıyla mağduriyetlerin ortadan kalkacağı belirtiliyor. Uzmanlar "Altın yumurtlayan tavuğumu niye keseyim" mantığının terk edilmesi gerektiğini belirtiyor.
Serhan Çelik
Yazılım Geliştiricisi"