Tesla'nın yeni elektrikli aracı Cybertruck hakkında kullanıcılardan şikayetler gelmeye devam ediyor. Şu sıralar aracın yanlış hizalanmış panellerinden düşük menzil değerlerine kadar, hatta çekiciyle servise çekildiği olaylara kadar birçok sorun internette gündemi meşgul ediyor. Ancak Kaliforniya'da meydana gelen bir arıza, diğer sorunların aksine çok daha önemli. Zira bu arıza, sürücünün ölümüne sebep olabilirdi.
Bir Tesla müşterisi, elektrikli aracın frenlerinin satın alındıktan sadece birkaç hafta sonra arızalandığını ve bu nedenle bir yol işareti direğine çarptığını iddia etti. Olayın görüntülerinde aracın ön kısmının parçalandığı, yan panelin sarktığı ve kaputun çarpmanın olduğu tarafa doğru eğildiği görülüyor.
Sürücü, Cybertruck'ı frene basarak yavaşlatmaya çalıştığını ancak frenlerin devreye girmediğini fark ettiğini ifade etti. Ayrıca elektrikli aracın direğe çarptığında hava yastıklarının da açılmadığını iddia etti. Cyber Truck Owners Club forumundaki bir gönderide sürücü, ayağını gaz pedalından kaldırdığında virajın ortasında olduklarını ancak aracın yavaşlamadığını belirtti.
Bu sorunlar genellikle, sürücü ayağını gaz pedalından çektiğinde otomatik olarak fren yapmak üzere tasarlanan ve bu esnada aracın hareketinden elektrik üreten rejeneratif fren sistemi ile ilgili oluyor. Kısa süre önce kaza yapan Cybertruck'ta neyin hatalı olduğu henüz net değil, ancak sahibi aracın bazı yanıtları verebilecek Tesla teknisyenlerinin elinde olduğunu bildirdi.
Sürücünün paylaştığı mesaj şimdiye kadar mesaj panosunda 12 sayfa cevap almış durumda. Sürücünün sorulara verdiği yanıtlara göre, araç sadece beş gündür kullanılıyor ve arıza aniden ortaya çıkmış. Sürücü, kazadan önce araçta hiçbir sorunun olmadığını iddia ediyor.
Bazı kullanıcıların sorunun Tesla rejeneratif frenleme ile ilgili olabileceğini öne sürmesi üzerine sürücü, rejeneratif frenlemenin çok iyi çalışıyormuş gibi gelmediğini belirtti. Rejeneratif frenleme ile ilgili sorunlar Tesla'nın başına daha önce de bela olmuştu. Ancak şirket, 2021'de sorun gündeme geldiğinde bunları görmezden geldi. Sorun, otomobillerin kontrolden çıktığı çok sayıda yüksek profilli olayın ardından 2023 yılında Çin'de 1,1 milyon Tesla'nın geri çağrılmasına yol açtı.
Eleştirmenler, rejeneratif frenlemenin otomatik olarak devreye sokulmasına yardımcı olan yazılımın, sürücünün frene ya da gaza basmaya çalışırken kendi direktifleriyle çelişebileceğini ve bunun ölümcül sonuçlara yol açabileceğini iddia ediyor.
Rejeneratif frenleme nedir?
Rejeneratif frenleme, elektrikli araçların 'yeşil' enerji verimliliğine katkıda bulunmayı amaçlayan önceden programlanmış bir özellik. 'Regen' sürücünün gaz pedalını bırakmaya başladığı anda devreye giriyor, ancak bu otomatik frenleme, yavaşlamanın ne kadar kademeli olarak gerçekleştiği veya manuel kontrollere verdiği yanıt açısından farklılık gösterebiliyor.
Bu durum sürücüler arasında kafa karışıklığına yol açarken, otomatik 'rejeneratif frenleme' sistemi ile sürücü kontrollü pedal frenleme sistemi arasındaki teknik bir aksaklığın da kazalara neden olabileceğine dair işaretler var. Bu vakada meydana gelen şeyin bu olup olmadığı henüz belli değil, ancak 2023'teki geri çağırmadan önce ve sonra Tesla, rejeneratif frenleme sorunlarını çözmeye çalışmak için birden fazla yazılım güncellemesi yayınladı.