Tesla, otomobillerinin mevcut sürücü destek yeteneklerine aşırı güvenenleri hayal kırıklığına uğratacak bir olaya daha karıştı: Bir Tesla Model S, San Francisco'nun Körfez Köprüsü'nde 8 araçlık bir kazaya yol açtı.
I obtained surveillance footage of the self-driving Tesla that abruptly stopped on the Bay Bridge, resulting in an eight-vehicle crash that injured 9 people including a 2 yr old child just hours after Musk announced the self-driving feature.
— Ken Klippenstein (@kenklippenstein) January 10, 2023
Full story: https://t.co/LaEvX9TzxW pic.twitter.com/i75jSh2UpN
The Intercept tarafından elde edilen trafik görüntülerinin çeşitli açıları, Tesla'nın aniden frene basıp tamamen durmadan önce sol göstergesini devreye soktuğunu ve şerit değiştirdiğini gösteriyor. Tesla'nın arkasından hızla yaklaşan bir araç zamanında fren yapamıyor ve Model S'in arkasına çarpıyor. Akabinde de 5 şeritli yolda hızla ilerleyen araçlar çarpışmadan kaçınmak için savrulunca bir yığılma meydana geliyor.
Kazanın kesin nedenleri hala araştırılıyor olsa da, Tesla'nın ani duruşu, diğer Tesla sahipleri tarafından da daha önce dile getirilen, araçlarının beklenmedik bir şekilde frenlerinin devreye girdiği endişe verici sayıda "hayalet frenleme" şikayetine ürkütücü bir şekilde benziyor.
Raporlar enkazda 2 yaşında bir çocuk da dahil olmak üzere 9 kişinin yaralandığını ve trafiğin 1 saatten fazla tıkandığını belirtiyor. Sürücünün polise kaza sırasında Tesla'nın Kendi Kendine Sürüş modunun devrede olduğunu söylediği bildirilirken, kaza raporunu yazan memur iddiaları doğrulayamadığını söyledi.
Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA) kazayla ilgili bir soruşturma başlattı. Daha da kötüsü, kazanın CEO Elon Musk'ın FSD'nin Kuzey Amerika'daki herkese açık olduğu konusunda müşterileri bilgilendiren coşkulu bir tweet göndermesinden sadece saatler sonra meydana gelmesi oldu. Musk bu anı "büyük bir dönüm noktası" olarak nitelendirdi.
Tesla Full Self-Driving Beta is now available to anyone in North America who requests it from the car screen, assuming you have bought this option.
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2022
Congrats to Tesla Autopilot/AI team on achieving a major milestone!
Dramatik kaza görüntüleri, Tesla'nın, şirketin Full Self Driving (FSD) teknolojisine atfedilen çok sayıda kazayı araştıran federal soruşturmalarla boğuştuğu ve şirketin CEO'sunun yazılımın kapasitesiyle ilgili yanlış beyanlarda bulunduğu iddiasıyla ortaya çıktı. Pazartesi günü NHTSA başkan vekili Ann Carlson Reuters'e yaptığı açıklamada, yönetimin "gerçekten hızlı" çalıştığını ve Tesla'nın 2021'de başlatılan sürücü destek teknolojisine yönelik yıllar süren soruşturmasını tamamlamak için önemli kaynaklar ayırdığını söyledi. Ayrıca NHTSA bu hafta Gizmodo'ya yaptığı açıklamada, Musk'ın yakın zamanda attığı ve 1.000 saatten fazla FSD kullanmış kullanıcıların ellerini direksiyonda tutmalarını hatırlatan bir uyarıdan kurtulabilmeleri gerektiğine inandığını söyleyerek bir kullanıcıya yanıt verdiği bir tweet'i incelediğini söyledi. Musk, tipik şifreli üslubuyla, "katılıyorum, güncelleme Ocak ayında geliyor" şeklinde yanıt verdi.
Users with more than 10,000 miles on FSD Beta should be given the option to turn off the steering wheel nag. @elonmusk
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) December 31, 2022
Tesla'nın son kaza görüntüleri, otonom sürüş teknolojisini canlandırmak için Tesla'ya bel bağlayanlar için kötü bir haber. Geçen yılın sonlarında, sektördeki en umut verici girişimlerden biri olan Ford destekli Argo AI, kârlılık ve ölçeklendirme için beklenenden daha uzun bir yol olduğunu gerekçe göstererek aniden faaliyetlerini durdurmuştu. Normalde Tüketici Elektroniği Fuarı'nda yaygın olan sürücüsüz teknolojinin bu yıl yetersiz kaldığı bildirildi.
Tüm bunlar olurken tüketicilerin bu teknolojiye olan güveni düşük kalmaya devam ediyor. Geçtiğimiz yıl Pew Research tarafından yapılan bir ankete katılan ABD'li yetişkinlerin çoğunluğu (yüzde 63) sürücüsüz araçlara binmek istemediklerini belirtirken, yüzde 44'ü teknolojinin yaygın kullanımının "toplum için kötü" olacağına inandıklarını söyledi.