Microsoft, geçtiğimiz dönemde sayısız oyun üreticisini ve yayıncısını satın alarak dev bir oyun şirketine dönüştü. Bunun etkisiyle de Xbox oyun ekosistemini sürekli geliştirmeye devam ediyor. Öyle ki, Skyrim'in ve Fallout'un yapımcısı Bethesda, 2023'te yıllardır beklenen yeni oyunu Starfield'ı piyasaya çıkardığı gün oyun aynı zamanda GamePass sisteminde Xbox ve PC oyuncularına ücretsiz olarak sunuldu.
Elbette şirket sahibi olduğu yapımcılar tarafından geliştirilen oyunların rakip Playstation sistemlerinde oynanmasını istemiyordu ve bu oyunlar büyük oranda Xbox/PC ekosistemi içinde kalıyordu. Ancak artık bu dönem sona eriyor gibi görünüyor.
Microsoft'un Bethesda ile kısa süre önce duyurduğu Indiana Jones and the Great Cycle da dahil olmak üzere, Starfield, Sea of Thieves ve Hi-Fi Rush gibi Microsoft oyun ekosistemine dahil olan Bethesda oyunlarının yakında Playstation oyuncularına da açıldığını göreceğiz.
6 Eylül 2023'te Xbox Series X|S konsollarında ve PC'de piyasaya sürülen Starfield, sadece iki hafta içinde 10 milyon oyuncu kazanmıştı ve geliştiricinin şimdiye kadar en iyi satan oyunu olma başarısını kazanmıştı.
Her ne kadar Starfield konusunda oluşturulan büyük beklentiler nedeniyle oyun sonradan hayal kırıklıkları yaşatsa da çok zengin içerikli ve derin bir oyun olduğu da inkar edilemez. Microsoft içinden sızan bilgilere göre, oyunun ilk genişleme paketinin piyasaya sürülmesinden bir süre sonra Playstation sürümünün de satışa açılması bekleniyor.
Henüz net bir çıkış tarihi bulunmamakla birlikte PS oyuncuları Starfield'e 2024 sonlarına doğru erişebilecekler. Ayrıca Microsoft, Bethesda'nın bu devasa RPG'sinin sorunsuz olarak Playstation'a aktarılmasına yardım etmek için şimdiden PlayStation 5 geliştirici kitleri satın almaya başlamış. Bu yatırımlar, yakın gelecekte başka oyunların da Playstation ekosistemine giriş yapacağını düşündürüyor.
Peki, Microsoft neden rakip oyun ekosisteminin müşterilerini memnun etmek için çabalıyor?
Aslında Microsoft yöneticileri bu girişimden pek de memnun değil. Ancak bunun bir zorunluluk olduğunu kabul etmiş gibi görünüyorlar çünkü Sony'nin devasa PlayStation oyuncu kitlesinden yararlanarak oyun şirketlerinin gelirlerini artırmak zorundalar.
Bildiğiniz üzere, oyun piyasasında rekabet çok arttı ve mobil oyunlarla beraber ücretsiz oyunlar da büyük bir ağırlık kazanmışken, oyuncu kitlesi artık zamanının çoğunu farklı oyunlarda geçirerek oyun/eğlence tüketimine doyuyor. Dolayısıyla artık dev AAA şirketleri dev oyun yapım ve işletme giderlerine karşılık onları tatmin edecek büyük gelirler kazanmakta zorlanıyorlar. Yani Xbox ekosistemindeki oyuncular artık Microsoft'u tatmin etmiyor ve gözünü PS ekosistemine dikmiş gibi görünüyor.
Öte yandan, Bethesda'nın Indiana Jones and the Great Circle'ın PlayStation 5 portu için çalışmaya başladığı vurgulanıyor. Kaynaklara göre MachineGames tarafından geliştirilen üçüncü şahıs macera oyunu şimdilik yalnızca Xbox konsolu ve PC sürümleri için hazırlanıyor ancak Bethesda tarafından Sony konsollarına da hazırlanıyor. Bu oyunun PlayStation sürümünün Xbox ve PC sürümlerinden aylarca sonra çıkacağın altı çiziliyor zira, Xbox oyuncularına en azından kendi platformlarında zaman avantajı verilmesi planlanıyor. Yoksa Xbox ekosisteminde kalmanın bir avantajı olmayacak.
Microsoft neyin peşinde?
Bu arada geleceğe dair bir de not düşelim. Microsoft tarihi boyunca farklı "ekosistemlere" bu şekilde küçük küçük sızmış ve sonrasında o platformu/ekosistemi satın almıştır. Şirket 90'ların sonunda oyun piyasasına bu şekilde giriş yaptı, Nokia'ya bu şekilde sızdı, Github'ı bu şekilde ele geçirdi. Yani, şu anda kulağa imkansız gibi gelse de, bir süre sonra Microsoft'un Playstation'u satın aldığını duyarsanız, şaşırmayın.