Star Wars Outlaws incelemesi: İlk açık dünya Star Wars oyununa hoş geldiniz!

Asilerle imparatorluk arasındaki savaşın doğurduğu iktidar boşluğunda yapılacak en iyi şeyi yapmaya hazır mısınız? Haydi, kanun kaçağı oluyoruz...

Bilim kurgu hayranı olup da Star Wars sevmeyen yoktur sanırız. Hatta bize bu türü sevdirenin çocukluğumuzda seyrettiğimiz ilk Star Wars filmi olduğundan da eminiz. Serinin ilk filmleri kadar sevmesek de tüm yeni filmleri ve dizileri de izleyip çıkan her oyunu hala heyecanla oynuyoruz. Oyun tarafında Star Wars serisi uzunca bir süredir EA ve Respawn Entertainment’e emanetti. Sinematik ve çizgisel bir yapıda ilerleyen son iki yapımları olan Star Wars Jedi: Fallen Order ve Star Wars Jedi: Survivor eleştirmenlerden olumlu notlar da almıştı. Ancak bizim gibi çoğu hayran aslında Star Wars evreninde geçen, özgürce dolaşabileceğimiz açık dünya bir oyun bekliyordu.

Star Wars: Outlaws işte tam da bu noktada hızır gibi yetişti desek yalan olmaz. Ubisoft’un erken erişim koduyla oyunu uzunca bir süredir biz de oynuyorduk. Evet Ubisoft dedik yanlışlık yok. Çünkü konu açık dünya olunca Disney de radikal bir değişikliğe imza atmış ve artık bu türün uzmanı haline gelmiş Ubisoft ile çalışmaya karar vermiş. Dolayısıyla bu, Disney'in 2013'te şirkete Star Wars oyunları üretme konusunda özel haklar veren anlaşmasından bu yana Electronic Arts'ın katılımı olmadan geliştirilen ilk Star Wars projesi olma özelliği de taşıyor. Peki geliştirici koltuğundaki Ubisoft’un Massive Entertainment stüdyosu, önceki oyunlarında kullanılan bir hizmet modeli olarak oyunların ötesine geçmek için eline geçen bu yaratıcı fırsatı iyi değerlendirebilmiş mi, gelin ona da birlikte bakalım.

Star Wars kronolojisinde nerede yer alıyor?
Star Wars: Outlaws, The Empire Strikes Back (1980) ve Return of the Jedi (1983) arasındaki zaman diliminde geçiyor. Bu dönem, imparatorluğun zayıflaması ile yer altı suç örgütlerinin parlamasına imkân verdiği için bence hikâyeye uyum açısından çok doğru bir aralık. Ayrıca hikâyenin Asi İttifakı'ndan uzaklaşmasına ve bunun yerine seride daha önce derinlemesine araştırılmamış bir konu olan yeraltı suç dünyasına odaklanmasına izin verdiği için de mükemmel bir başlangıç noktası oluşturuyor. Oyunda Jedi veya Sith'ler yok. Han Solo veya Luke Skywalker gibi karakterleri de görmeyi beklemeyin. Onun yerine bir suç örgütüne borcunu ödemek amacıyla büyük bir soygun için bir ekip toplayan genç bir hırsız olan Kay Vess'i yönetiyoruz. Bir Ubisoft oyunu olmasına rağmen bu sefer cinsiyet seçimi yok. 3. şahıs bakış açısıyla oynadığımız oyunda sadece Kay var. Tabi bir de vazgeçilmez yardımcısı sevimli Nix’i unutmamak gerekiyor.

Star Wars Outlaws bir ödül avcısı macerası ve galaksideki her şeyin ve herkesin sizi öldürebileceği bir zamanda bu inancın nasıl hayatta kalması gerektiğini anlatıyor. Lucasfilm Games ve diğer on Ubisoft stüdyosu tarafından desteklenen geliştirme ekibi, Star Wars evreninin geleneksel unsurlarını kendi fikirleriyle birleştirmeye çalışarak sinematik ve nispeten kusursuz bir oyun yaratmayı başarmış. Star Wars Outlaws'ın en iyi yanı, bir kahraman olmadığımız bir hikayeyi anlatması… Amacı bir kahraman olmanın sorumluluğu olmadan hayatını yaşamak olan küçük bir hırsızı oynuyoruz.

Bir kahraman değil sıradan bir hırsızız!
Karakterimiz Kay Vess, ayrılmaz yardımcısı Nix ile birlikte hayatının vurgununu yapmak ve iyi niyetli bir ödül avcısı olarak galakside kendine bir isim yapmak isterken en güçlü sendikalardan birinin lideri olan Sliro’dan çalma hatasına düşüyor. Hikayemiz işte böyle başlıyor; Kay sadece bir ödül avcısı olarak hedeflerini gerçekleştirmeye çalışmakla kalmıyor, aynı zamanda başına konulan ödülü de ortadan kaldırmaya çalışıyor. Bunu yapmak için, uğraşmak zorunda kalacağımız bir sürü sendika daha bulunuyor. Zaman zaman bunlardan bazılarına fazlasıyla yakınlaşıp avantajlarından da yararlanabiliyoruz. Ancak tabii ki istediğimiz zaman çift taraflı oynamak ve saf değiştirmek de en doğal hakkımız. Ne de olsa bir kanun kaçağıyız, öyle değil mi?

Havada bol bol uçuşan lazer ve ışın kılıçlarını unutun
Oyuna başlamadan önce şunun farkına varmamız gerekiyor. Bu oyun öncekilerden oldukça farklı bir yapıda ilerliyor. Savaş bu oyunun ana mekaniği değil. Elbette etrafa lazer yağdırmamız gereken zamanlar da olmuyor değil. Ama bu bir Ubisoft oyunu ve önceki oyunlarından aşina gelecek mekanikler daha ağır basıyor. Massive Entertainment öncelikle gizlilikle ilgili bir oyun deneyimi sunmak istemiş. Bu noktada müthiş yardımcımız Nix temel bir rol oynuyor. Kolayca bir düşmanın dikkatini dağıtmak, onlara saldırmak, silah çalmak veya erişemediğimiz yerlerdeki belirli öğeleri etkinleştirmek için sıklıkla onun yardımına başvurmamız gerekiyor. Ateş etmeye başladığımızda, ondan bir patlayıcıyı patlatmasını veya belirli bir kapıyı kapatmasını isteyebiliyoruz.

Sevimli tüylü arkadaşımız Nix olmadan olmaz!
Küçük yardımcımız hayatımızı kolaylaştırmak için orada ve Massive bunu kontrollere mükemmel bir şekilde yansıtmayı başarmış. Çoğu zaman hayatımızı kurtarabiliyor. Çünkü oyunda yapay zekâ gerçekten oldukça iyi ve düşmanların algıları da çok açık. Nix olmadan oynamak neredeyse imkânsız gibi. Gizlice ve başkasına görünmeden yakın mesafeden birilerini indirmek bir çözüm olabilir. Ama emin olun en iyisi dikkat çekmemek olacak.

Gizlilik mekaniğinin ağırlığı diğer taraftan sanki silah çeşitliliğine de gerek bırakmamış gibi duruyor. Evet belki silahları kullanırken vuruş hissiyatı iyi ama sadece tek bir blaster ile yetinmek bazı oyunculara yeterli gelmeyebilir. Tüfekler, keskin nişancılar veya bomba atarlar gibi rakiplerimiz tarafından geride bırakılan silahları da alıp bir süre kullanabiliyoruz ama bunların hiçbiri envanterimizin bir parçası haline gelmiyor ve bu da çeşitlilik eksikliğine yol açabiliyor. Assassin’s Creed gibi oyunların gizliliğini seven bir oyuncu olarak bizi çok rahatsız etmedi ama silah çeşitliliğini ve onları geliştirmeyi seven oyunculara yavan gelebilir.

Bu uzmanlık sistemi tüm Ubisoft oyunlarına gelmeli
Bir çok mekanik tanıdık gelse de Ubisoft'un diğer açık dünya oyunlarının aksine, Star Wars Outlaws’da bir seviye sistemi yer almıyor. Burada karakterimizi geliştirmek için deneyim puanları veya beceri ağacı yok. Onun yerine yeni becerilerin kilidini açmak için belirli gereklilikleri yerine getirmemizi gerektiren bir uzmanlık sistemini tercih edilmiş. Belli anahtar karakterleri tanıdıkça kilidi açılan bu uzman sisteminde görevleri tamamladıktan sonra, sepeeder'ımızın daha hızlı çalışmasını, Kay'in canının artmasını veya Nix'in gizli hazineleri vurgulayabilmesini sağlamak gibi avantajlar elde edebiliyoruz. Bizce bu çok iyi bir değişiklik olmuş ve diğer Ubisoft oyunlarına da uyarlanmalı. Çünkü deneyim kazanmak ve seviye atlamak için tipik düşman kampına gitmek yerine, burada bir dizi görev yapmamız gerekiyor ve bu da tekrara düşebilecek bir açık dünyaya daha fazla çeşitlilik kazandırmış.

Hangi sendikaya üye olacaksınız :P
Star Wars Outlaws , daha önce de belirttiğimiz gibi ilk açık dünya Star Wars oyunu olma özelliğine sahip. Ama kesinlikle uzayda geçen bir Far Cry ya da AC değil. Diğer oyunlardan ayrılan belirgin unsurlara sahip. Bunlardan ilki itibar sistemi. Oyunda Pyke, Scarlet Dawn, Hutt Cartel ve Ashiga Clan olmak üzere dört farklı sendika bulunuyor. Bir kampı yağmalamaktan bir sendika için diğerine ihanet etmeye kadar oyundaki her hareketimiz, dünyayı ve etrafımızdaki her şeyi etkiliyor. İster ana görev, ister yan görev veya sözleşme olsun, üstlendiğiniz neredeyse her görev farklı sendikalarla olan ilişkimizi etkiliyor. Sanırız oyunun en iyi yönlerinden biri de bu! Eylemlerimizin sonuçları olduğunu gerçekten hissetmemizi sağlıyor. Bir sendikanın yararına yaptığımız her şey onlara yakınlaşmamızı ve onların mekanlarından ve imkanlarından faydalanmamızı sağlarken diğerlerine karşı itibarımızı da azaltıyor. Burada dengeyi kurmak ve çıkarlarınızı korumak size kalmış.

Açık alanlarda ilerlerken bu grupların her birinin üyeleriyle, onlarla olan ilişkilerimize bağlı olarak karşı karşıya gelebiliyoruz ve iş yapabiliyoruz. Yakın olmamak bir savaş başlatmıyor. Ancak elbette onların mekanına elinizi kolunuzu sallayarak giremiyorsunuz, bir şekilde sızmanız gerekiyor. Gerçi bu durumda bile savaş çıkmıyor. Yakalanırsanız sadece sizi kapı dışarı ediyorlar. Bunların dışında elbette bir de İmparatorluğun varlığı unutmamak gerek. Stormtrooper'ları etrafta sıklıkla görebiliyoruz. Ancak, topraklarını işgal etmediğimiz mallarını çalmadığınız sürede peşinize düşmüyorlar.

Gerçekten yaşayan bir evren
Star Wars Outlaws'un açık dünyası tek bir gezegen ile sınırlı değil. Sadece oyun için yaratılmış olan Toshara, meşhur Tatooine, Kijimi ve yine sadece Star Wars romanlarında geçen Akiva ve gibi dört farklı gezegeni ziyaret edebiliyoruz. Bu noktada çok iyi yenilikler var. Gezebildiğimiz tek şey gezegenler değil. Oyunda ayrıca gemimiz ile uzayda uçabileceğimiz ve uzay çatışmaları gerçekleştirebileceğimiz ya da sadece kaynak arayabileceğimiz bir uçuş sistemi de bulunuyor. Geminin kullanımı oldukça basit tutulmuş ve gerçekten mükemmel çalışıyor ve daha önce bahsettiğim çeşitlilik duygusunu güçlendirmeye hizmet ediyor. Bu arada haritanın canlılığı ve kalabalığı da takdire şayan.

Oyun hakkında söylenebilecek en iyi şey fantastik bir çeşitliliğe sahip olması. Öne çıkan sadece itibar sistemi değil. Outlaws'ın her bölümü sırlarla dolu ve bunlar haritada yoklar. Onları keşfedecek kadar yaklaşana kadar görmüyoruz. Bunun da ötesinde, haritada veya belirli bir NPC'nin üzerinde normal sembolleri olmayan birçok görev var. Star Wars Outlaws'da bir tavernada veya bir balkonun altında takılarak bir konuşmaya kulak misafiri olarak bir yan görevin kilidini açabiliyorsunuz. Genelde bu çok değerli bir zulanın yeri oluyor. Bu yüzden arada kalabalığa karışıp kulağınızı da açık tutmakta fayda var. Bu, gerçekten çok organik bir görev alma yöntemi olmuş.

Demek istenince optimizasyon yapılabiliyormuş!
Gelelim oyunun teknik yönüne. Star Wars Outlaws'ın tek kelime ile harika göründüğünü söylememiz gerek. Sergilenen etkileyici teknik ve sanatsal güç karşısında etkilenmemek mümkün değil. Sadece NPC’lerin kalitesi biraz daha iyi olabilirmiş. Oyunda Series X ve PS5 için iki grafik modu bulunuyor: 60 fps performans ve 30 fps kalite. İkincisinin daha yüksek bir keskinlik seviyesinde göründüğü doğru, ancak geri kalanı için çok farklı olduğunu söyleyemeyeceğiz. Sonuçta bu kişisel bir karar, ama bize kalırsa bu modlardan ilkini seçmenizi tavsiye ederiz.

Biz ise oyunu Xbox Series S’de oynadık ve 1080p 30 fps olarak sadece grafik çözünürlüğü azalıyor. Onun haricinde görsel herhangi bir eksiklik yok. Optimizasyon konusunda da hiç sorun yaşamadık. Özellikle son dönemde optimizasyonla uğraşmaktan imtina eden ve oyunlarını Series S/X konsollara getirmekte geciken geliştiricileri de sıklıkla gördüğümüz için bu konuda Ubisoft’u ayrıca kutlamak istiyoruz.

Sonuç
Star Wars Outlaws kesinlikle 2024 içinde oynadığımız en keyifli açık dünya deneyimlerinden biri oldu. Hele ki Star Wars hayranları için harika ve kesinlikle kaçırılmayacak bir oyun olduğunu düşünüyoruz. Evet belki Jedi’lar, Sith'ler ya da tanıdık karakterler yok ama emin olun Massive Entertainment onları aratmayacak bir Star Wars oyunu yaratmayı başarmış. Geleneksel hikaye devam ederken arka planda nasıl bir hayat yaşandığını çok iyi yansıtıyor.

Kay etkileyici bir karakter ve oyunun dünyası, özellikle fark yaratan bir itibar sistemi sayesinde, Ubisoft oyunlarında görmeye alıştığımızdan çok daha canlı ve farklı hissettiriyor. Bununla birlikte, gizliliğe net bir şekilde odaklanması ve aksiyonu da araya iyi bir şekilde yedirmesi ile her iki deneyim türü için de oldukça eksiksiz bir deneyim sunuyor. Özür dileriz EA. Sizin oyunlar da çok iyi ama Outlaws açık ara şimdiye kadar oynadığımız en iyi Star Wars oyunu oldu. Şiddetle tavsiye ediyoruz.

85

Yapımcı Ubisoft
Geliştirici Massive Entertainment
Tür TPS, aksiyon, macera
Platform Xbox Series S/X, PC, PS5
Web www.ubisoft.com/en-gb/game/star-wars/outlaws