Star Wars denilince benim için akan sular durur. İlk seyrettiğim sinema filmlerinden ve belki de bilim kurgu’ya olan merakımın bu kadar yüksek olmasına neden olan bir seridir. İlgili ne varsa seyretmeye ve oynamaya da özen gösteririm. Dolayısıyla Fallen Order'dan sonra bu oyunu da hayatta es geçemezdim. Üç buçuk yılın ardından Respawn Entertainment, gelmiş geçmiş en beğenilen ve popüler Star Wars temalı oyunlardan birinin uzun zamandır beklenen devam oyunu Star Wars Jedi: Survivor'ı nihayet biz oyuncuların beğenisine sundu. Çıktığı günden beri de oynuyordum, ancak sizlere tavsiye etmeden önce var elbette olan bazı ufak tefek hataların düzeltilmesini bekledim. Şimdi gelin, “Güç”, yeni bölümde de bizle olacak mı ona da birlikte bakalım!
Star Wars’ta önceki bölümlerde…
Jedi Düzeni'nin çöküşünden ve engizisyoncular tarafından gerçekleştirilen tasfiyeden sonra gerçekten durdurulamaz görünen Galaktik İmparatorluğun genişlemesini engellemeye çalışmak için genç Cal Kestis'in, Jedi Şövalyesi olarak yoluna devam etmeyi kabul etmesinden bu yana beş yıl geride kalmış durumda. Eski bir Jedi şövalyesi olan Cere Junda ve pilotu Greez Dritus tarafından kurtarıldıktan sonra kahramanımız, Düzen’i sıfırdan yeniden kurmak ve galakside barışı mümkün olduğunca yeniden tesis etmek için tehlikeli bir göreve katılır. İlk bölümde anlatılan ve oynamayanlar için can sıkıcı spoilerlardan kaçınmak için daha fazla ayrıntı vermeyeceğim olaylardan sonra, bir şeyler değişir. Ancak grubun dağılması ve herkesin kendi yolunu izlemesine rağmen Cal eğitimine devam eder ve bu arada Saw Guerrera liderliğindeki bir isyancı gruba katılır.
Koboh’a hoş geldiniz!
Respawn Entertainment tarafından geliştirilen üçüncü şahıs aksiyon serisinin ikinci bölümü olan Star Wars Jedi: Survivor, başkent Coruscant'ta geçen çok gizli bir İmparatorluk bilgi toplama görevi sırasında başlıyor. Tehlikeli bir dizi olay ve mucizevi bir kaçışın ardından Cal, Greez Dritus tarafından kendisine miras bırakılan uzay gemisi Mantis'i, Dış Halka yakınlarında bulunan ve kısa süre sonra Jedi Şövalyesi için bir tür operasyon üssü haline gelen uzak bir gezegen olan Koboh'a indirmek zorunda kalıyor.
Burada eski bir dost bulmanın yanı sıra Cal, artık kayıp bir barış ve refah dönemi olan Yüksek Cumhuriyet günlerinden beri kelimenin tam anlamıyla kayanın altına gömülmüş bir sırra denk geliyor. Bu Jedi Düzeni'nin yeniden doğmasını ve muhtemelen savaşın sonucunu tersine çevirmesini sağlayabilecek bir sır. Böylece galaksi boyunca bir yolculuğa çıkıyoruz ve sona ulaşmak için gereken ortalama 20 saat gibi bir süre zarfında beş farklı gezegeni ziyaret ederek sadece Galaktik İmparatorlukla değil, aynı zamanda "Kaos Yağmacıları" olarak bilinen yepyeni bir grupla da yüzleşiyoruz.
Bir önceki oyunu oynayanlar yabancılık çekmeyecek
Konu ve senaryodaki bariz farklılıklar dışında, Star Wars Jedi: Survivor, Jedi Fallen Order'ın doğrudan bir devamı gibi ve bu nedenle selefinin ayırt edici özelliklerinin çoğunu tekrarlıyor. Oynanışın merkezinde bir kez daha metroidvania tarzı keşif ve üçüncü şahıs savaşın karışımı yer alıyor ve birçok küçük ekleme ve değişiklik de var. İlk macera sırasında öğrenilenler ve sonraki eğitimler sayesinde Cal, Güç sayesinde son derece çevik hareket edebiliyor, çoğu çıkıntıya tutunabiliyor ve tırmanmak, iple inmek veya daha genel olarak erişilemez görünen yerlere ulaşmak için manzaranın birçok unsurundan yararlanabiliyor. Kahramanımız, tıpkı geçmişte olduğu gibi, kısayollar veya alternatif geçitler açmak, duvarlara kısa bir yatay koşu yapmak ve bunun gibi şeyler için ortamlardaki halatlar ve asansörler gibi çok sayıda unsurla da etkileşime girebiliyor.
Cal aynı zamanda Güç'ün yankılarını da algılayabiliyor ve bu sayede geçmişteki bazı olayları yeniden yaşayıp olaylar hakkında daha fazla ayrıntı keşfedebiliyoruz. Atlama zıplamadan bahsetmişken göze çarpan ilk yenilikten hemen bahsedeyim. Bu eylem otomatik olarak gerçekleştirildiği için artık tutunmak için arka tetiği kullanmak zorunda değiliz ve işler biraz daha kolaylaşıyor. İkinci yenilik ise oyundaki çeşitli su kütlelerinde yüzebilmemiz.
Maceranın ilk aşamalarında, Cal etrafa dağılmış çok sayıda bağlantı noktasına tutunmak için kullanabileceği kullanışlı bir yakalama kancasına sahip. Yolculuk sırasında kahramanımız, zıplarken öne doğru sıçrama yapabilme veya bazı küçük topları sıçrama tahtası olarak kullanıp istediği yöne doğru sıçrayabilme gibi bazı yeni beceriler de öğreniyor. Güç'ün yankılarını hissetme yeteneği sayesinde Cal özel bir arenada geçen savaşlarda savaş becerilerini test eden bazı özel görevlere erişebiliyor. Bu beceriler daha sonra genç Jedi'ın yolunda karşılaşacağı Merrin ve Bode gibi bazı değerli müttefikler sayesinde öğrendikleriyle tamamlanıyor.
BD-1 artık daha yetenekli
Bu yeni bölümde, küçük droidimiz ayrıca 'kobo-polverizatör' ve 'elektro-dart' gibi bazı özel işlevlerin kilidini açmasını sağlayan bazı ekstra modüllere de sahip oluyor. İlk durumda, BD-1 belirli engelleri yakmak için özel jeneratörler tarafından yayılan enerjiye tepki veren özel bir malzeme olan kobomatter izi püskürtebiliyor. İkinci durumda ise, kapılara, panellere, vinçlere ve daha fazlasına bağlı belirli elektronik parçaları etkinleştirmek için elektrik enerjisi sağlayabilen küçük bir dart fırlatabiliyor.
Star Wars Jedi: Survivor'da bulunan bazı gezegenlerde Cal, belirli yaratıkları evcilleştirip onları gerçek binekler olarak kullanabiliyor veya başka türlü erişilemeyen yerlere ulaşmak için 'planör' adı verilen belirli kuşlara veya droidlere kısa bir süre asılı kalabiliyor. Tüm bu unsurların toplamı; keşfi geliştirmek, oyuncuyu yeni yollar aramak üzere her alanı birkaç kez ziyaret etmeye zorlamak için tasarlanmış bir seviye tasarımıyla birleştiğinde, keşif severleri mutlu edecektir. Bu da bir önceki bölümü oynayanlar için son derece tanıdık olacak.
Koboh gezegeni oyunun merkezi gibi
Bu anlamda tek gerçek yenilik Koboh gezegeni ve onun ana karakolu Meta Promessa etrafında dönüyor. Aslında, küçük köy tüm macera için merkezi bir rol üstlenerek, sohbet etmek için yeni NPC'leri karşılamaya her zaman hazır olan salonu, yeni kozmetik eşyalar veya değerli güçlendiriciler elde etmek için keşif sırasında toplanan çeşitli koleksiyon malzemelerini takas edebileceğiniz çeşitli satıcılar ve bir görev ile diğeri arasında kendinizi mümkün olan en iyi şekilde hazırlamak için ihtiyacınız olan her şeyi sunuyor. Yolculuğu sırasında Cal, bölgeye taşınmaya ve kahramana destek sağlamaya karar verebilecek bazı özel karakterlerle karşılaşıyor. Ayrıca Koboh gezegeninde gizlenmiş bir dizi Jedi Meditasyon Odası, eski bir Jedi olan Santari Khri'nin özellikle ayrıntılı çevresel bulmacalarla korunan ve Cal'ın gözlem, mantık ve özel yeteneklerine başvurarak çözülmesi gereken değerli öğretileri sakladığı özel odalar da var.
Savaş sistemi artık daha da eğlenceli
Star Wars Jedi: Survivor'ın ikinci merkezi unsuru, keşif aşamalarına benzer bir şekilde ilk bölümde mevcut olan mekanikleri sadık bir şekilde alıp bunları birçok yeni olasılıkla genişleten savaş sistemi. Cal bir Jedi ve bu nedenle dövüşler sırasında tek bir araç kullanmayı tercih ediyor, yani ışın kılıcı. Her şeyin merkezinde bir kez daha standart saldırılara ve Güç saldırılarına dayanan kontrol sistemi yer alıyor ve bunlar sırasıyla düşmanları fırlatmasına, kahramana doğru sürüklemesine veya etrafındaki tüm düşmanları kısa süreliğine yavaşlatmasına olanak tanıyan 'İtme', 'Çekme' ve 'Yavaşlatma' gibi 'temel' güçlerle tamamlanıyor. Hikayede ilerledikçe ayrıca rakiplerinin kafasını karıştırmayı, onları geçici olarak sersemletmeyi veya başka bir hedefe saldırmaya teşvik etmeyi, düşmanları nasıl kaldıracağımızı ve rakipleri ve nesneleri nasıl şiddetli bir şekilde yere düşüreceğimizi öğreniyoruz. Merrin ve Bode'un desteği sadece keşif aşamalarıyla sınırlı kalmıyor, aynı zamanda çatışmalar sırasında da geniş bir alan buluyor.Birçok durumda yapay zeka tarafından yönetilen ve gerektiğinde belirli bir rakibe yönlendirilebileceğimiz müttefiklerle yan yana savaşmak işleri kolaylaştırıyor.
Ancak savaş sisteminde asıl yenilik, ışın kılıcını kullanmanın ve dövüşleri yorumlamanın birçok farklı yolu anlamına gelen beş farklı dövüş stilinin olmasında yatıyor. Tek Stil, yani Cal'in silahı tek elle kullandığı stil, en geleneksel ve dolayısıyla en dengeli olan. Çift Bıçak stili veya Darth Maul tarafından meşhur edilen sopa benzeri tutuş, hız ve çeviklik ile karakterize ediliyor, her ikisi de büyük düşman gruplarıyla yüzleşirken çok önemli. İki kılıcın aynı anda kullanılmasına dayanan 'İki Kılıç' saldırı stilini veya çok yavaş olsa da son derece güçlü darbeler indirmek için iki elle tutuş kullanan 'Çapraz Muhafız' stilini seçebilirsiniz. Son stil ise asil Jedi kılıcının kullanımını Cal'ın düşmanlarına uzaktan bile vurabilmesini sağlayan ve kılıçla vurulan darbelerin sayısına göre şarjörün giderek dolduğu 'kaba' bir ateşli silahla birleştiren 'Blaster' olarak adlandırılan stil.
Souls esintileri yok değil
Herhangi bir anda, birkaç özel sekans haricinde, Cal iki farklı stili kuşanıp yön tuşu aracılığıyla birinden diğerine hızlıca geçiş yapabiliyor, böylece dövüş stilini karşılaşılan duruma göre hızlıca adapte edebiliyoruz. Her stil daha sonra kendi gelişim yolunu sunarak bizi Star Wars Jedi: Survivor'da bulunan ilerleme sistemine getiriyor. Tıpkı bir önceki bölümde olduğu gibi, Respawn Entertainment souls benzeri bir yaklaşım seçmiş, ancak daha az tutucu diyebilirim.
Düşmanları öldürerek ve çevreyi keşfederek, oyunda bulunan 9 beceri ağacından birinde yeni yeteneklerin kilidini açmak için harcanabilecek beceri puanlarının kilidini açan deneyim puanları kazanıyoruz. Hem ilerleme hem de yeniden doğuş, keşif sırasında karşılaşılabilen ve enerjiyi geri kazanmanın, donatılmış savaş stillerini değiştirmenin, yeni yeteneklerin kilidini açmanın, eğitime erişmenin ve hangi "Avantajların" etkinleştirileceğine karar vermenin mümkün olduğu özel yerler olan Meditasyon Noktalarından geçiyor.
Spesifik olarak, bunlar maceraya devam ederek, Meditasyon Odalarını tamamlayarak veya belirli bir NPC ile koleksiyon eşyalarını takas ederek toplayabileceğiniz 25 benzersiz güçlendirici. Bu güçlendirmelerin her biri, örneğin belirli bir türdeki hasarı artırmak, iyileşme sürelerini iyileştirmek veya toplanan deneyim puanlarında bir bonus vermek gibi bir veya daha fazla yönü etkiliyor ve belirli sayıda slot işgal ediyor. Keşif sırasında toplandığında sağlığı ve maksimum Gücü kalıcı olarak artıran veya ekstra beceri puanları sağlayan özel 'yankıları' da kaçırmamanızı öneririm.
Düşmanları tanımak işleri kolaylaştırabilir
Düşmanlar ise ışın kılıcıyla onları tam anlamıyla parçalamaya çalışırken kesinlikle yerlerinde durmuyorlar. Star Wars Jedi: Survivor'da klasik imparatorluk askerlerinden çeşitli gezegenlerde karşılaşılabilecek çok çeşitli düşman yaratıklara, çeşitli droid türlerinden Şans Yağmacıları ve Haxionlar gibi özel gruplara kadar 60'ın üzerinde farklı düşman türü bulunuyor. Çoğu durumda bunlar bir diğerinin türevi olsa da, özellikle daha organize gruplar içinde, her birimin kendi güçlü ve zayıf yönleri var ve bunlar kalıntıları taradıktan sonra oyun menüsünden erişilebilen taktik kılavuzunda özetlenmiş durumda. Mutlaka bir göz atmakta fayda var.
Souls benzeri türün geleneğine uygun olarak, Respawn Entertainment'ın serinin yeni bölümü de standart düşmanlarla karşılaşmalar ve genellikle benzersiz bir isim ve sağlık çubuğunun tam ekran gösterimi ile tanımlanan ikincil ve ana patronlarla dövüşler arasında geçiş yapıyor. Bir önceki bölümle karşılaştırıldığında, yeni bölüm, son fragmanlardan birinde gösterilen Rancor da dahil olmak üzere efsanevi düşmanlar ve Koboh gezegenindeki Salon'da sürekli olarak bulunan bir NPC ile etkileşime girerek elde edilebilecek başlarına ödül konmuş haydutlar gibi bazı yeni özellikler sunuyor.
Her Jedi’ın ışın kılıcı kendine has olmalı!
Cal'in ışın kılıcını en küçük ayrıntısına kadar kişiselleştirme, tüm parçaları ayrı ayrı modifiye etme ve kılıcın rengini ya da BD-1'in görünümünü değiştirme imkanı yine sunuluyor; bunun için artık "vücudun" çeşitli kısımları için farklı kaplamalar seçmek de mümkün. Yeni bölüm ayrıca kahramanın saçını ve sakalını değiştirme, macera boyunca kıyafetlerini değiştirme ve verilen blaster'ın görünümünü özelleştirme imkanı da sunuyor. Tüm bu mekanikler, genellikle ortamlara dağılmış sandıklarda tutulan veya Koboh'daki çeşitli satıcılardan satın alınabilen parçaların veya kıyafetlerin toplanmasına dayanıyor.
Zorluk açısından da bu ikinci bölüm, selefinin izlediği yolda devam ediyor ve oyuncunun oyuna başlamadan önce dört farklı seçenek arasından zorluk seviyesini seçmesine ve oyun menüsü aracılığıyla istediği zaman değiştirmesine olanak tanıyor. İlk koşu tamamlandığında, oyuncunun tüm macerayı sıfırdan yeniden oynamasına olanak tanıyan ve kaydedilen ilerlemenin ve toplanan eşyaların çoğunu koruyan Yeni Oyun + modunun kilidi de açılıyor.
Konsol oyuncuları bu sefer daha şanslı
Teknik açıdan bakıldığında, PC tarafında bazı performans sorunları ile piyasaya çıkmış olsa da biz konsol oyuncuları biraz daha şanslıydı. Xbox Series X üzerinde iki farklı grafik modundan ilki olan kalite modunda, kare hızı 30 fps'de kilitli olarak oyunun doğal 4k'ya ulaşmasını sağlıyor. Bunun yerine 'Performans' modunun etkinleştirilmesi, maksimum çözünürlüğü 1440p'ye ayarlayarak kare hızının çok sevilen 60 fps'yi ulaşmasını sağlıyor.
Benim oyunu denediğim Series S'te ise 1080p'de 30 fps olmak üzere yalnızca bir grafik modu vardı. Elbette her iki versiyon da HDR teknolojisini destekliyor ve hem oyuna başlarken hem de ölürken ya da hızlı seyahat kullanırken ilk bölüme göre çok daha kısa yükleme sürelerinin keyfini çıkarabiliyoruz. Ses konusunda zaten bir şey demeye gerek yok. Serinin klasik seslerini oyunun atmosferine mükemmel bir şekilde uyan yeni parçalarla birleştiren mükemmel Star Wars tarzında orijinal bir müzik yine oyun içinde yerini koruyor.
Sonuç
Star Wars Jedi: Survivor, türün tüm hayranlarını ve Star Wars hayranlarını tatmin edebilecek aksiyon dolu bir macera yaratmak için 2019'daki ilk bölümün attığı temeller üzerine inşa edilen sağlam, geniş ve iddialı bir devam oyunu. Keşif ve savaş cephesinde sunulan birçok yeni özellik, hem izleyiciler hem de eleştirmenler tarafından çok beğenilen metroidvania ve souls benzeri dinamikleri terk etmeden oyunun gelişmesine ve Cal ile arkadaşlarının ilk görevinden daha eksiksiz olmasına olanak tanıyor. Elbette eksiksiz bir oyun diyemem; olay örgüsü ve çatışmaların, özellikle de boss'larla olanların yönetiminde bazı eleştirileri hak ediyor ve her zaman göz alıcı veya dengeli olmayı başaramıyor. Ancak yine de eğlendiriyor ve baştan sona belirli bir zorluk olmadan ilerliyor. İlk bölümü oynadıysanız ve keyif aldıysanız ya da oynamasanız bile, saatlerce sağlıklı eğlence sunabilecek bir üçüncü şahıs aksiyon oyunu arıyorsanız bile kesinlikle istek listenizde olmayı hak eden bir oyun olduğunu söyleyebilirim.
85
Yayıncı: EA Games
Geliştirici: Respawn Entertainment
Platform: Xbox Series S/X, PC, PS5
Tür: Aksiyon, Macera
Web: www.ea.com/games/starwars