Söz sırası şimdi Adobe'ta!

Flash, HTML 5, oyunlar ve fazlası: Adobe, AdobeMAX etkinliğinde tüm merak edilenler hakkında konuştu

Söz sırası Adobe'ta!

Çok ekran, tek internet

Adobe'nin çoklu ekran (Multiscreen) yaklaşımı; bilgisayarlar, akıllı telefonlar, tablet PC'ler ve hatta televizyonları bile kapsayan, gerçek anlamda bir devrim niteliğini taşıyor. Bu vizyon içinde tasarımcılar, geliştiriciler, içerik sahipleri ve tabii ki kullanıcılar için yepyeni araçlar, yeni kullanım modelleri ve tabii ki daha eğlenceli bir dünya var. Peki bu vizyon pratikte hayatımıza nasıl yansıyacak? Basitçe anlatmak gerekirse artık internete ne tür bir cihazla bağlandığımız çok farketmeyecek. Zira web üzerindeki içerik gittikçe daha canlı, etkileşimli ve eğlenceli olurken, bir yandan da sahip olduğumuz cihazlara göre akıllı bir şekilde uyum sağlayacak ve örneğin ekran boyutları gibi önemli dezavantajlar kullanıcıları engelleyemeyecek. Sözün kısası Adobe, platform gözetmeksizin insanların mobil ya da değil her türlü aygıtla içerik üretip, içeriğe ulaşmasını amaçlıyor. Bunu yaparken kullanacağı en büyük güç ise Air. Cep telefonlarından, PC'lere ya da TV'lere kadar uzanan geniş bir yelpazedeki cihazlara yüklenecek olan Air sayesinde Adobe, yüzey alanı oldukça geniş bir uzayda hareket kabiliyetine kavuşmuş oluyor.

Mobil İnternetin Gücü

Mobil İnternetin Gücü
Soldan sağa: Adobe kıdemli başkan yardımcısı John Loiacono, başkan yardımcısı David Wadhwani, CTO Kevin Lynch, CEO Shantanu Narayen ve kıdemli başkan yardımcısı Rob Tarkoff sorularımızı yanıtlarken.

Adobe MAX etkinliğinin açılış konuşmasını yapan Adobe CTO (Chief Technology Officer) Kevin Lynch, sadece Adobe içinde değil genel olarak oldukça saygı gören bir kişilik. Sunumunda özellikle küçük bir PC ya da büyük bir cep telefonu olarak adlandırdığı tablet PC'lere atıfta bulunan Lynch, Android'in de geleceğinin oldukça parlak olduğunun altını çizdi. Bu noktada artan internet bant genişlikleri ve bağlanabilirlik olanaklarının da hızlandırıcı etkisine değinen Lynch, bu gibi faktörlerin alt alta konduğunda kullanıcıların daha fazla içerik üretip daha fazla içeriğe ulaşabileceği sonucunun çıktığını belirtti. Sunumdaki bir slaytta 2013 yılına mobil cihazların internete bağlanma oranı açısından masaüstü cihazları geride bırakacağı belirtiliyordu.

İnternetten gazete ve dergi okumak

İnternetten gazete ve dergi okumak
Yeni bir yayıncılık: Ünlü yayın evi Condé Nast, bünyesindeki dergilerin tümünü dijital ortama geçirmeye karar verdi. Adobe bu konudaki en büyük desteği sağlıyor

Web sitelerini basılı yayın organlarından ayıran en büyük fark, kuşkusuz genellikle şablon sayfa düzenleri kullanmaları yüzünden birbirlerine benzer olmaları. İçerik tabii ki en önemli bileşen. Fakat sayfa düzeni, okuyucunun ilgili içeriğe ulaşırken kullandığı bir köprü olduğu için hayati önem taşıyor. Bu itibarla yemek tarifi veren bir siteyle spor ve zayıflama temalı bir sitenin sayfa düzeninin benzer olması sık rastlanabilecek bir durumsa da kullanıcılar açısından tercih edilmez. Dahası böyle bir durumla basılı yayınlarda karşılaşılması mümkün değildir. Adobe'nin çoklu ekran vizyonu dahilinde sunduğu yenilikler sayesinde, web siteleri ya da şöyle diyelim dergilerin dijital versiyonları, kendi içerikleriyle daha bütünleşen, özgün ve yaratıcı bir sayfa düzenine sahip olabilecek. Adobe MAX etkinliğinde sahne alan birbirinden tamamen farklı okuyucu kitlelerine sahip olan Wired, New Yorker, Martha Stewart ve National Geographic dergilerinin yayın yönetmenleri, yayınların iPad uyumlu dijital versiyonlarını birer başarı öyküsü olarak tanıttı. Dahası dijital versiyonlarda görsellikten ödün vermeden daha zengin bir içerik yaratmak mümkün. Basit bit örnekle; moda çekimini anlatan bir yazıda manken fotoğraflarına tıklandığında çalışan videolarla çekimlere ait eğlenceli anlar ya da küçük kazalar gibi, metin yoluyla anlatılması zor konuları, okuyucuyla keyifli bir şekilde paylaşmak mümkün

Videolarda Flash 10

Videolarda Flash 10
Her cihaza uygun video: Adobe'nin video yayımcılık anlayışı, çoklu ekran vizyonuyla paralellik gösteriyor ve gerekli yazılımlar şimdiden hazır.

Dahili GPU hızlandırması desteğiyle adından epey söz ettiren Flash 10, en hızlı yayılan ve kabul gören Flash versiyonu oldu. Adobe, Flash'a oldukça güveniyor. Giderek artan yetenekleriyle Flash, artık Full HD film oynatırken bile yüksek bir kalite ve başarılı performans sunabiliyor. Google TV (henüz ülkemizde bulunmuyor) bunun en büyük kanıtı. Adobe Media Encoder sayesinde, yayınlanan bir videonun farklı biçimlere dönüşümü ve yayımı eş zamanlı olabilecek. Ki bu da çoklu ekran vizyonunun bir diğer önemli yapıtaşı. Bu noktada Samsung'un Galaxy Tab'ı ilk Flash uyumlu tablet PC olarak öne çıkacak.

..ve tabii ki oyunlar...

..ve tabii ki oyunlar...
Sosyal ağlarda oyun: Henüz alfa aşamasındaki Flash destekli bir sosyal ağ oyunu olan Idle Worship'i tanıtan Kevin Lynch, Adobe'nin oyunlara verdiğini önemi vurguladı.

Şu an web tabanlı oyunların %70'i Flash kullanıyor. Dolayısıyla Adobe, oyunların ne kadar önemli olduğunun gayet farkında. Etkinlikte gösterilen bir demoda Kevin Lynch, Meteor Storm adlı oyunu Android platformunda Xbox360 kontrolcüsüyle oynayarak izleyenleri oldukça şaşırttı. Dolayısıyla Adobe'nin çoklu ekran vizyonunun oyunları da tamamen kapsadığını söylersek yanlış olmaz. Öyle ki ilgili oyun, hangi cihaz üzerinden çalışıyorsa o cihaza adapte olup kontrol seçenekleri de buna göre değişiyor. Etkinlikte Adobe Air'in Android versiyonunun duyurulmasının ardından sosyal ağlardaki oyun faktörünün önemine de değinildi ve en sevilen Flash oyunlarından biri olan Farmville'i bile solda sıfır bırakacak yeni bir sosyal ağ oyunu olan Idle Worship tanıtıldı. Kısa bir süre sonra kendini göstereceği için sürprizini bozmak istemediğimiz bu oyun için şu kadarını söyleyelim, bu oyun 2011'in en popüler sosyal ağ oyunu olacak. Bunun dışında tamamen Flash ile hazırlanan ve Need For Speed'i aratmayacak kadar sofistike bir otomobil yarışı oyunu da etkinlikteki ilginç bölümlerden biriydi.

Flash mı döver, HTML5 mi?

Flash mı döver, HTML5 mi?

HTML5'in yetenekleri bazı alanlarda Flash ile boy ölçüşebilecek durumda. Dolayısıyla çoğu kişinin aklına Adobe'nin HTML5'e cephe aldığı düşüncesi gelebilir. Fakat pratikte Adobe, bu açıdan oldukça açık ve özgürlükçü bir tavır sergiliyor. Bizzat Adobe CTO Kevin Lynch altını çizerek HTML5 ile savaşmak gibi bir niyetlerinin olmadığını, web dünyasının Flash ve HTML5'e yeteceğini belirtirken, geliştiricilerin kendi amaçlarına en uygun seçimi zaten yapacaklarını düşündüklerini belirtti. Daha da ilginci, Adobe'nin hazırladığı ve Susam Sokağı karakterleriyle HTML5 ve Flash arasında savaş olmadığını gösteren parodiydi.

Okuyucu Yorumları