2004 yılında yayımlanan Half-Life 2, Steam’in PC oyunlarını kapsayan devasa bir dijital haklar yönetimi (DRM) sistemine dönüşmesinde kritik bir adım olmuştu. Bu tarihi gelişmeden yıllar önce, 1998 yılında ise orijinal Half-Life piyasaya sürülmüştü. İşte o dönemde, Valve’ın ortak kurucusu ve o zamanın pazarlama müdürü olan Monica Harrington, DRM’ye olan yaklaşımını tamamen değiştiren bir anısını dünya ile paylaştı.
Harrington, kısa bir süre önce Oyun Geliştiricileri Konferansı (Game Developers Conference) sırasında yaptığı konuşmada, bu değişimin perde arkasını anlattı. PC Gamer’a göre Harrington, konuşmasında yeğeninin okul malzemeleri için biriktirdiği parayla bir CD-ROM yazıcı aldığını ve sonrasında ona, oyunları kopyalamak ve arkadaşlarıyla paylaşmanın mutluluğunu dile getiren sevimli bir teşekkür mektubu gönderdiğini paylaştı. Ancak bu “masum” mektup, Harrington için oldukça aydınlatıcı oldu. Bu yeni teknolojinin, bilgisayar oyunu korsanlığı için yepyeni bir dönemi başlatabileceğini ve bu durumun nesiller boyunca yaygınlaşma potansiyeline sahip olduğunu fark ettiğini belirtti.
Korsanlığa karşı ilk adımlar
Harrington, o dönemde bilgisayar oyunlarını kopyalamanın, sadece bir CD anahtarı doğrulama sistemi ile engellenmeye çalışıldığını söyledi. Half-Life piyasaya sürüldüğünde, forumlarda oyunlarının çalışmadığını söyleyen kullanıcıların şikayetleri gündeme geldi. Valve ekibi, bu şikayetleri incelediğinde oldukça ilginç bir sonuca ulaştı; şikayet eden kullanıcıların hiçbirinin oyunu satın almadığı anlaşıldı. Bu da doğrulama sisteminin ilk aşamada amacına ulaştığını gösteriyordu.
Fakat bu doğrulama yöntemi çok geçmeden sınıfta kaldı: 2000’lerin başında bilgisayar oyunlarıyla ilgilenen birçok kişi, Half-Life’ın CD key doğrulama sistemini atlamanın, doğru bir kod bilindiği takdirde oldukça kolay olduğunu gördü. Ancak bu ilk çabalar, Valve’ın ileride Steam ile uygulayacağı daha sağlam DRM sisteminin temelini oluşturdu.
Harrington’ın konuşmasında değindiği bir diğer önemli nokta ise Valve’ın başlangıç dönemindeki zorluklardı. Özellikle perakende yayıncı Sierra ile yaşanan hak sorunlarının, neredeyse Half-Life 2’nin geliştirme sürecini yarıda bırakma noktasına getirdiği belirtildi. Bu tür sorunlar, Valve’ın dijital dağıtım ve DRM alanında kendi kontrolünü sağlama isteğini daha da güçlendirdi.