Satın aldığınız uygulamaları iade edin!

Android Market, AppStore, Ovi ve diğerleri... İşte uygulama marketlerinin farklı kuralları!

Mobil marketler ve kuralları

Cep telefonunuz için aldığınız uygulamaları geri veremeyeceğinizi mi düşünüyorsunuz? Yanılıyorsunuz. Ama bunun için belirli kuralları uyulması ve doğru işlemlerin bilinmesi gerekiyor. CHIP Online sizin için iTunes, Android Market, Nokia Ovi' den satın aldığınız uygulamaları nasıl iade edeceğinizi araştırdı.

Normal bir yazılım satın aldığınızda iade etmekteki kural yazılımın açılmamış ve kullanılmamış olmasıdır. Bu şekilde üreticiler korsanlık ve istismarı önlerler. Ama direkt ana sayfanıza gelen telefon uygulamalarında durum nasıldır?

Hatasız ürünleri değiştirmek için yasal bir dayanak yoktur. Yasal olarak sadece satın alındığında hatalı veya arızalı olan uygulama karşılığında tazminat hakkınız (garanti) vardır. Mesafeli satış kuralları olmasına rağmen, satın aldığınız uygulamanın yüklenmesi satın aldıktan hemen sonra olduğu için geri iade hakkınız yoktur.

Not: Bu makalemizde, marketlerin genel kurallarını araştırdık. Ülkemize ait bir takım kısıtlamalar veya kurallar olabilir. Örneğin Türkiye'den Android Market'e erişim ve uygulama satın alma şansınız, resmi yollardan yok...

Ortak bir kural yok!

Ortak bir kural yok!

Google Anroid Market'te bulunan 24 saatlik geri iade süresini 15 dakikaya indirmiştir ama müşteri memnuniyeti açısından hala rakiplerinden öndedir. Çünkü Apple AppStore ve Nokia Ovi Store'da, eğer paranızı geri almak istiyorsanız iyi bir sebebiniz olması gerekir. Windows Phone 7 kullanıcılarının ise işi biraz daha kolay. Onlar Windows Phone Market'tinden alışveriş yapmadan önce "Almadan önce dene" fonksiyonu ile uygulamayı deneyebilirler. Blackberry veya Samsung telefonlarına sahip olanlarda bir uygulama satın aldıktan sonra bu uygulamadan vazgeçme hakları yok. Chip Online sizin için tüm uygulama marketlerini denedi, makalemizin ilerleyen sayfalarında şikayetinizi nasıl dile getirmeniz gerektiğini bulabilirsiniz.

Apple AppStore

Apple AppStore

Apple şartları ve koşullarında AppStore üzerinden alınan uygulamanın geri değiştirilemeyeceğini belirtmiş. Tek istisna kabul edilmez kötü bir indirme yapmanız. Bu durumda "Bir sorun raporu" seçeneğiyle ile Apple'a derhal bildirmek zorundasınız.

Bununla Apple bir uygulamayı yanlışlıkla aldığınız zaman (iPhone yerine iPad versiyonu gibi) size değiştirme imkanı sunuyor. Bu çerçevede 90 gün içerisinde alışverişi geri çevirebilirsiniz. Bunun için AppStore'a gidin, sağ üstte bulunan bunun e-posta adresinizin üzerine tıklayın ve şifrenizle birlikte giriş yapın. Satın alma tarihlerine gelip şikayet etmek veya değiştirmek istediğini uygulamanın satın alma tarihine tıklayın. Apple ile probleminizi paylaştıktan sonra gönder diyerek gönderin. Apple şikayetinizi kontrol eder ve paranızı kurallar çerçevesinde gönderir. Testimizde yanlış cihaz için uygulamayı aldığımızı beyan ettiğimizde sorunsuz bir şekilde değiştirme yaptık. Ama bir başka uygulama ile denediğimizde çalışmadı nedeni ise Apple'ın şikayetimizi tam olarak kontrol edip haklı olup olmadığımıza öyle karar vereceğiydi.

Nokia Ovi Store

Nokia Ovi Store

Finlandiyalı şirket Nokia uygulamaları yanlışlıkla yüklemememiz için bazı tedbirler almış. Satın alırken ve indirirken satımı onaylamak için yanıtlamanız gereken iki soru bulunuyor. Buna rağmen arızalı bir dosya yüklediniz veya yüklediğiniz dosya Nokia'nızda çalışmıyorsa Nokia müşteri hizmetlerine durumu ayrıntılı bir şekilde anlatmalısınız. Bunun satın aldıktan hemen sonra e-posta adresinize gelen işlem numarasını vermelisiniz.

Alternatif olarak da probleminizi direkt telefonunuz üzerinden halledebilirsiniz. Bunun için Ovi Store'u açtığınızda ve sağ üste "Hesap - Yardım - Bize ulaşın" yolunuz izleyin. Nokia sorunu anlayınca satın alma bedelini iade edecektir. Testimizde Nokia para iadesi talep etmeden önce sorunumuzu ayrıntılı bir şekilde dinledi ve sorular sordu.

Android Market

Android Market

Google şartlarını değiştirdi ve 24 saatlik olan iade süresini kısalttı. Google Anroid Market'te uygulama değişimi için sadece 15 dakika veriyor. Değişimi yapmak için, telefonunuz üzerinden Android Market'i açın ve "Downloads"a tıklayın. Sağ altta "Kaldırma&Geri Ödeme" butonuna tıkladıktan sonra uygulama direk kaldırılacak ve uygulamayı neden geri vermek isteğiniz sorulacak. Bu noktada cevap vermeme hakkınızı da kullanabilirsiniz. Testimizde problemsiz bir şekilde çalışan bu işlemlerde son olarak Google Checkout'tan iade için bir onay maili geliyor. Dikkat etmeniz gereken ise bir kere değiştirdiğiniz bir uygulamayı ikinci defa değiştirememeniz.

Eğer bu noktadan bir sonra bir hata olursa değişim sadece istisnai durumlarda geçerlidir ve direkt olarak geliştiriciyi arayıp çoğunlukla İngilizce olarak değişim sebebinizi anlatmalısınız.

Windows Phone 7 Market

Windows Phone 7 Market

Microsoft "Satın almadan dene" fonksiyonu ile bir çok kullanıcının beğenisini kazanıyor. Diğer uygulama marketlerini karşı olarak uygulamaların tam versiyonları satın almadan önce sınırlı bir zaman için deneyebiliyorsunuz. Geliştirici tarafından belirlenmiş deneme süresinden sonra satın alıp almayacağınıza karar verebilir ve bu şekilde yanlışlıkla olan satın almaları önleyebilirsiniz. Geliştiriciden geliştiriciye değişebileceği gibi deneme süresi boyunca geliştiriciler bazı özellikleri kısıtlayabilir veya tüm özellikleriyle kullanmanıza izin verebilir. Eğer Windows Phone Market'ten arızalı bir uygulama satın aldıysanız Microsoft-Destek'ten yardım alabilirsiniz. Ancak Microsoft uygulama ayarları için destek sağlamıyor sadece satın alım, iptal etme ve indirme ile ilgili sorunlarla ilgileniyor. Diğer bütün ayarlarda geliştirici ile irtibata geçmelisiniz.

Blackberry App World

Blackberry App World

Blackberry uygulamaların geri iade edimi ile ilgili hiçbir düzenleme sağlamamış. Kullanıcı yorumları, uygulama anlatımı ve "trial" versiyonlarla yetinmiş.

Ama bizim görevimiz eksiklikleri görmek. Birçok uygulamanın trial versiyonları bulunmuyor, buda kullanıcıların sadece yorum ve anlatım ile yetinmeleri gerektiğini gösteriyor. Örneğin indirdiğiniz uygulamanız çalışmıyor veya güncelledikten sonra bir takım sorunlar oldu. Bu tip durumlarda direkt olarak BlackBerry Destek Merkez'iyle irtibata geçmelisiniz ve sorununuz ayrıntılı bir şekilde anlatmalısınız. Veya e-mail yoluyla geliştiriciye ulaşmalısınız.

Her uygulama için e-posta adreslerini ise ya BlackBerry Webstore'da yada direkt olarak telefonunuzdan bulabilirsiniz. Bunun BlackBerry AppWorld "My World"de uygulamayı seçin, BlackBerry butonu basın ve "İletişim Destek"i seçin.

Samsung Application Store

Samsung Application Store

Samsung'ta uygulama değişimi serbest bırakmıyor. Eğer hatalı bir uygulama yüklerseniz Samsung ya bu sorunu çözüyor ya da size bir kupon veriyor. Bunun için ise uygulama sağlayıcısı ile irtibata geçmelisiniz. Bu işlem ya internet sitesi üzerinden "Sayfam - Sorularım - İstek - Soru sor - Sağlayıcıya sormak" yoluyla gerçekleşiyor, yada bilgisayarınız Samsung Kies'i açıyorsunuz ve "Destek - Hemen sorun" yolunu izliyorsunuz. Cevabınızı ise Samsung Application Store'da "Sayfam - Sorularım" bölümünde bulabilirsiniz. Testimizde bir uygulamayı yanlışlıkla aldığımızı sebep göstererek değiştirmeye çalıştık. Birkaç saat içinde gelen cevapta ise Samsung Destek, uygulama değişim şartlarını göstererek isteğimizi reddetti.

Okuyucu Yorumları