New York Times'ın haberine göre, Facebook ve Instagram'ın ana şirketi Meta, her iki sosyal medya platformunda da kullanıcılara reklam göstermeyen, ücretli bir abonelik modelini hayata geçirmeyi planlıyor.
Reklamsız seçenekler yalnızca Avrupa Birliği'nde mevcut olacak ve muhtemelen bölgedeki düzenleyici denetim ve gizlilik endişelerine bir yanıt olacak. Meta'nın planlarına yakın kaynaklar, Facebook ve Instagram abonelikleri için ödeme yapan kullanıcıların uygulamalarda herhangi bir reklam görmeyeceğini söylüyor.
Meta'nın AB'de Facebook ve Instagram'ın ücretsiz versiyonlarını reklamlarla birlikte kullanıma sunmaya devam edeceği belirtiliyor. Uygulamaların ücretli versiyonlarının ücretinin ne kadar olacağı ya da şirketin bunları ne zaman piyasaya süreceği belli değil.
Bu hamle Meta gibi teknoloji şirketlerinin özellikle Avrupa'daki yeni düzenlemelere uymak için ürünlerini nasıl yeniden tasarlamaları gerekebileceğini gösteriyor. AB'nin Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) ve Dijital Piyasalar Yasası gibi yasalar, şirketlerin kişisel verileri reklam için nasıl kullanabileceğini sınırlıyor.
Reklamsız ücretli bir seçenek sunmak, Meta'nın reklamları hedeflemek için kullanıcı verilerini analiz etmeye dayanan mevcut iş modeliyle ilgili bazı yasal endişeleri gidermesine yardımcı olabilir. Ancak, kaç kullanıcının abonelik için gerçekten ödeme yapacağı belirsiz.
Threads'in, düzenleyicilerin kişisel gizlilik kaygıları nedeniyle henüz AB'de kullanılamadığını belirtelim. Ayrıca Meta, Temmuz ayında AB kullanıcılarının VPN'ler aracılığıyla uygulamasına erişmesini engellemek için bazı önlemler aldı. Sosyal medya devi Threads'i AB'de ne zaman piyasaya sürmeyi planladığını söylemedi, ancak uygulama bu yılın ilerleyen günlerinde, özellikle reklamsız abonelikle birlikte bölgede kullanıma sunulabilir.
Meta gelirinin büyük kısmını hedefli reklam satışından elde ediyor. Avrupa Birliği, şirketin reklam işinin yaklaşık %10'unu oluşturuyor ve bu da onu Kuzey Amerika'dan sonra en kazançlı ikinci bölge yapıyor.