Google'ın son zamanlardaki bazı uygulamalarının bazı çalışanlarını rahatsız ettiği bir sır değil. Ve görünüşe göre bu çalışanlara üst düzeydekiler de dahil.
Şirketi Google tarafından satın alınan bir kurucu olan Praveen Seshadri kısa bir süre önce istifa etti ve şirkette geçirdiği süre boyunca gördüğü sorunları ayrıntılarıyla anlatan sert bir Medium gönderisi yayınladı. Seshadri, Google'ın “onaylar, lansman süreçleri, yasal incelemeler, performans incelemeleri, yönetici incelemeleri” ve diğer bürokratik süreçlerden oluşan bir labirentte sıkışıp kaldığını ve çalışanların yetenekli olmalarına rağmen “çeyrekten çeyreğe ve yıldan yıla çok az şey yaptıklarını” söylüyor.
Praveen Seshadri kimdir?
Seshadri, 2014 yılında başlattığı “kodsuz bir geliştirme platformu” olan AppSheet'in kurucusu. Birkaç yıllık geliştirme sürecinin ardından, Seshadri'nin şirketi 2020'de Google Cloud tarafından satın alındı ve Seshadri sonraki üç yılını uygulamayı Google AppSheet'e dönüştürmekle geçirdi. Seshadri, üç yıllık zorunlu süresi sona erdiğinde, hiç vakit kaybetmeden Google'dan ayrıldı ve “bir zamanlar harika olan bir şirketin nasıl yavaş yavaş işlevini yitirdiğini anlayarak Google'dan ayrıldım” dedi.
Seshadri, şirketle yaşadığı büyük sorunları özetlerken “Gördüğüm kadarıyla, Google'ın dört temel kültürel sorunu var. Bunların hepsi, diğer tüm günahları saklayarak, her yıl durmaksızın büyümeye devam eden ‘Reklamlar’ adlı bir para basma makinesine sahip olmanın doğal sonuçları: (1) Misyon yok, (2) Aciliyet yok, (3) İstisnailik sanrıları, (4) kötü yönetim” cümlelerini kurdu.
Seshadri, 1999-2011 yılları arasında Microsoft'ta çalışıyordu, bu yüzden “Bu, egemen bir imparatorluğun kademeli olarak çöküşünü ilk kez izleyişim değil” diyor ve “çok az sayıda Google çalışanının bir müşteriye veya kullanıcıya hizmet ettiğini düşünerek işe başladığını” söylüyor. Bunun yerine “neredeyse herkesin yalnızca diğer Google çalışanları için çalıştığı kapalı bir dünyaya” odaklandığını da sözlerine ekliyor.
Gönderi, Google'da “riski azaltmanın diğer her şeyi gölgede bıraktığını” belirtiyor ve CEO Sundar Pichai'nin şirketi yönetirken “felç edici bir bürokrasi” kurduğunu söyleyen 2021 New York Times makalesini yineliyor.
Seshadri ilk değil
Seshadri'nin şikayetleri, çalışanlardan böyle bir şikayeti ilk kez duymamız değil. Eski Waze CEO'su Noam Bardin, 2021'de Google'dan ayrılmış ve bir blog gönderisinde çalışanların Google ürünleri geliştirmeye teşvik edilmediğini söylemişti. Bardin, “Ürün, çalışanların kariyerini ilerletmek için bir araçtır” diye yazmıştı ve devam etmişti: “Tutku, misyon veya ekonomik ezber bozan bir şey değil. Terfi edilmek, bireylerin ekonomik başarısı üzerinde ürün büyümesinden daha fazla etkiye sahiptir. Hangi ürünün üzerinde çalışılacağına karar verme, terfi alma ihtimalinden kaynaklanmaktadır ve bu nedenle, Waze'i bir meslek olarak değil, bir yükselme basamağı olarak görerek, yanlış bir ruh haline sahip insanları işe almaya başladık.”
Bardin, geçtiğimiz günlerde Seshadri'nin LinkedIn'deki gönderisini de paylaşarak, “Sorun şu ki, hisse senedi yükseldiği sürece tüm bunlar kimsenin umurunda değil” dedi.