Sony'nin geçtiğimiz günlerde tanıttığı PlayStation 4, başarılı konsol serisinin "en PC'ye benzeyen" üyesi. Pek çok PC'nin temelinde yer alan x86 mimarisini esas alan PS 4, AMD tarafından üretilen işlemci/grafik çözümü olan bir APU'ya sahip olacak. Bu da PS 4'ün, en azından kısmen, PC'lerle benzer özellikler taşıyacağı anlamına geliyor.
Ama PS 4 bir oyun konsolu! Yani aynen serinin diğer üyeleri gibi, yıllar boyunca hizmet vermek, güncel oyunları sorunsuz çalıştırmak zorunda. Bu nedenle Sony, tasarımın her noktasında en yeni donanımları kullanmaya dikkat etmiş. Ancak bir donanımın "yeni" olması aynı zamanda "hızlı" olduğu anlamına gelmiyor. Bunu çok iyi bilen oyun piyasası PS 4 konusunda ikiye bölünmüş durumda. Just Cause serisinden tanıdığımız Avalanche gibi bazı oyun firmaları, PS 4'ün oyun performansı açısından PC'leri, uzun yıllar boyunca geride bırakacağına inanıyor. Ancak bazı grafik uzmanları ve AMD'nin rakiplerinden Nvidia, PS 4'ün PC'lere rakip olamayacağını, alt-orta seviye bilgisayarlarda görülen donanımlara sahip olan konsolun GTX 680'in ancak yarısı kadar grafik performansı sergileyebildiğini iddia ediyorlar. Bu durumda herkes merak ediyor: Eğer durum böyleyse, ancak yıl sonuna doğru piyasaya çıkacak olan PS 4, PC'lerle kıyaslandığında nasıl bir performans sergileyecek?
PS4: Teknik özellikler
Sony, yeni konsolu PS 4'ü tanıtırken, piyasaya çıktığında sahip olacağı donanıma dair ipuçları da verdi. Buna göre konsolda sekiz çekirdekli APU (Jaguar) yer alacak. Jaguar mimarisi, netbook ve notebooklarda kullanılmak için tasarlanan Bobcat mimarisinin halefi niteliğinde. Bobcat mimarisine dayanan AMD E-350'yle yaptığımız testler, CPU ile GPU'nun ilginç bir bileşimi olduğunu gösteriyor. Ancak günümüz grafik canavarı oyunlarının gerektirdiği gücü sağlamaktan uzak olduğunu belirtmeliyiz.
Daha yırtıcı bir Jaguar
Elbette bu PS 4'ün zayıf grafiklere sahip olacağı anlamına gelmiyor. Konsolda kullanılacak olan Jaguar'ın performansı arttırılacak. Platformun mevcut uygulamalarının güçlü oyun makineleri olmadığı açık: Jaguar'ın kullanılacağı ilk APU olan Kabini, notebook ve mini masa üstü bilgisayarlarda, ikinci APU Temash ise tablet PC'lerde kullanılacak. Ancak PS 4 için özel bir Jaguar tasarlanacağını unutmamak gerek. Jaguar'ın diğer türevlerinde dört çekirdek bulunurken PS 4 için tasarlananda sekiz çekirdek bulunacak ama mimarinin temeli aynı kalacak.
Geleceğin hafızası
Sony PS 4'ün tanıtımı sırasında, konsolun sahip olacağı hafızaya dair de bilgiler sundu: PS 4'de 8 GB GDDR5 RAM bulunacak. Bu inanılmaz derecede hızlı RAM normalde AMD ve Nvidia'nın ürettiği grafik kartlarında, GPU başına bir, iki ya da üç GB düşecek şekilde kullanılıyor. Oysa geleneksel PC'lerde, daha yavaş olan DDR3 standardı kullanılmaya devam ediyor. İşte PS 4 tam da bu noktada performans açısından PC'lere fark atabilir. Konsolun GPU'sunda ayrı bir grafik RAM'i bulunmayacak. CPU ve GPU hafızayı ortak kullanacak.
Daha hızlı Blu-ray, USB 3.0
İşlemci ve RAM kadar göze batmayan teknik özellikler söz konusu olduğunda gönül rahatlığıyla PS 4'ün hiçbir eksiği olmayacağını söyleyebiliriz. Yeni konsolda kullanılan Blu-ray sürücüsü 6x hızında olacak. PS 3'de 2x hızında sürücü olduğunu düşünürsek, yükleme hızının fark edilir derecede artacağını söyleyebiliriz. Güncel standartla uyumlu olan USB 3.0 girişlerinin, dâhili hafızayı genişletmek amacıyla kullanılabileceğini sanıyoruz.
Çok fazla bilinmeyen var
Hangisi daha hızlı: PS 4 mü, modern bir oyun PC'si mi? Şu an bildiklerimize, kâğıt üzerinde gördüğümüz teknik özelliklere bakarsak rahatlıkla PC'nin açık ara çok daha hızlı olduğunu söyleyebiliriz. Ancak şu an için PS 4 hakkında bilmediğimiz çok şey var. Ayrıca konsolların, PC'lerin asla sunamayacağı bazı faydalar sağladığını da unutmayalım.
Tek bir yapılandırma
PS 4 dünyanın her yerine aynı yapılandırmaya sahip olarak gönderilecek. Oyun yapımcıları "minimum sistem gereksinimleri" kısıtlamalarına dikkat etmek zorunda kalmadan, oyunlarının her konsolda aynı şekilde çalışacağını bilerek tasarım yapabilecekler. Bu nedenle konsol için yapılacak oyunların, sekiz çekirdeğin sekizini de sonuna kadar sömüreceğinden eminiz.
İşletim sistemiyle ilgili pek bilgi yok
Konsolun resmi tanıtımı sırasında işletim sisteminin nasıl görüneceğine dair bir fikir edinmiştik. Ancak sistemin teknik özellikleri konusunda ayrıntılı bilgi alabilmiş değiliz. Sony'nin elindeki tüm imkânları kullanıp işletim sistemini mevcut donanımla uyumlu hale getirmeye çalışacağı kesin. Söz konusu olan donanım her konsolda aynı yapılandırmaya sahip olacağından Sony'nin işi örneğin Microsoft'unkinden daha kolay. Çünkü Microsoft'un sistemleri tasarlarken PC, diz üstü bilgisayar ve tablet gibi çok farklı platformları dikkate alması gerekiyor.
Sonuç: Yeterince güçlü
Özetlemek gerekirse: Sony konsolun yeterince güçlü olduğundan emin olmadan piyasaya sürmeyecektir. Bileşenlerin kaba gücü dışındaki etkenleri hesaba katmayan Nvidia'nın iddialarının biraz "dayanıksız" olduğunu belirtmeliyiz. Sonuçta PS 4, bileşenlerinin toplamının ötesinde bir güce sahip olacak; tıpkı yıllardır yaşayan ve hala da en yeni oyunları çalıştıran mevcut konsol neslinde olduğu gibi...
Ancak PS 4'ün bir konsol olduğunu, bileşenlerinin güncellenemeyeceğini, piyasaya çıktığı günün donanımlarına sahip olacağını unutmamak gerek. x86 mimarisi üzerine kurulu bir PC'ye benzeyen konsol, PC'ler güçlenmeye devam ederken yerinde sayacak. Bu nedenle PS 4'ün uzun yıllar boyunca en yüksek performansı sunacağını iddia eden oyun geliştiricilerin sözlerine de şüpheyle bakmak mümkün. Şimdiden bir tarih vermek zor ama PC kullanıcılarının PS 4'dekinden çok daha iyi grafik performansı elde ettiği günlerin gelmesi, kimse için sürpriz olmamalı...