Oyunlarda kullanılan en önemli 5 terim!

Anti-aliasing, Anisotropic filtering ve fazlası: İşte anlamını mutlaka bilmeniz gereken 5 terim!

"Sıkı oyuncu" sözlüğü!

Video oyunlarını konsolda oynamayı tercih ediyorsanız teknik ayrıntılarla içli dışlı olmanıza gerek yok. Ancak bazı PC oyuncuları oyunun grafik ayarları üzerinde daha ileri seviyede bir denetime sahip olmayı tercih edebiliyor. Bununla beraber, eğer PC oyunlarında ayarlarda kullanılan bazı terimleri bilmiyorsanız sunulan özelleştirme olanağının pek bir anlamı kalmayabilir.

Yazımızıda en sık kullanılan 5 terimi ve oyun üzerindeki etkilerini açıklayacağız.

Anisotropic filtering

Hemen hemen tüm modern oyunlar 'mipmapping' adı verilen tekniği kullanır. Bu sayede oyuncunun uzağında olan dokular daha düşük bir seviyede işlenir ve performans artışı sağlanır. Ancak mipmapping'in önemli bir sorunu yüksek kaliteli dokularla düşük kaliteli dokular arasındaki geçişin hissedilir olmasıdır. Bu zaman zaman can sıkıcı olabilir.

Anisotropic filtering ise bu sorunu dokular arasındaki geçişi yumuşaklaştırarak gidermeye çalışır. Birçok oyunda 2x'den 16x'e kadar anisotropic filtering ayarları bulunur. Bu ayarı yükseltmek dokuların görünümünü iyileştirebilir ancak performansı düşürebilir. Oyundan düşük bir performans alıyorsanız bu ayarı azaltmanın yardımı büyük olabilir.

Anti-aliasing ve high dynamic range lighting

Anti-aliasing ve high dynamic range lighting
AA açıkken kenarlar çok daha yumuşak

Anti-aliasing (AA)

Bilgisayar monitörleri resimleri pikseller yoluyla oluşturur. Piksellerin bir kısıtlaması ise bir pikselin sadece tek bir renk taşıyabilmesi. 3 boyutlu oyunlarda bu sorun haline gelebilir, çünkü nesnelerin kenarları çok nadiren kusursuz bir açıdan görüntülenebilir. Anti-aliasing ise uygun rengi ve parlaklığı bularak bunu kenar üzerine yerleştirir. Bu sayede kenarlar daha yumuşak ve gerçekçi görünür.

Ancak kenarları yumuşatmada kullanılan algoritma, eski grafik kartlarını zorlayabilir ve performansı düşürebilir.

High dynamic range lighting

İnsan gözü, karşıt renklerdeki farklılığı algılamada oldukça iyidir, ancak oyunlar bunu her zaman sağlayamayabilirler. Bu da bazı detayların yok olmasına neden olur.

High dynamic range (HDR), işlenebilen parlaklığın seviyesini artırır ve bu sayede yüksek güçlü ışık kaynakları da korunur. HDR'yi etkinleştirmek genellikle objeler üzerine düşen baskın ışık kaynaklarıyla ve daha yoğun görsellerle sonuçlanır. HDR, oyunun görünümünde büyük bir değişiklik meydana getirdiği gibi, performansı da oldukça düşürebilir. Bunun yanında herkes HDR'nin daha gerçekçi bir görüntü sağladığını düşünmeyebilir ve oyunlar arasında farklılıklar yaşanabilir.

Aşağıda oyunda HDR açıkken ve kapalıyken çekilmiş görüntüleri karşılaştırabilirsiniz.

AA açıkken kenarlar çok daha yumuşak

Shader model ve tesellation

Shader model ve tesellation
Tesellation açıkken (yukarıda) ve kapalıyken (aşağıda) ortaya çıkan fark. Yakından görmek için resme tıklayabilirsiniz

Shader model

İsminin tersine, shader'lar sadece gölgelerin işlenmesiyle ilgili değildir ve bilgisayar grafiklerinin işlenmesiyle ilgili temel bir bölümü temsil ederler.

Yeni shader modelleri, programlama bilgisi olmadan anlaması zor olabilecek bazı özelliklerle geliyor. Shader model'in oyuncular için önemi ise oyunun ne kadar iyi çalışacağını veya çalışıp çalışmayacağını belirlemesi. Bu nedenle bir oyunu satın alırken PC'nizde daha düşük grafiklerle oynamak zorunda kalmamak için sistem gereksinimlerini gözden geçirin.

Tesellation

Oyunlardaki tüm nesneler poligonlardan meydana gelir. Karakter modelleri genellikle sabit bir sayıda poligona sahiptir ancak bu matematiksel algoritmalar ile değiştirilebilir. Bu sayede detaylar gerektiğinde artırılabilir ve gerekmediğinde azaltılabilir. İşte buna tesellation deniyor.

Bazı oyun motorları tesellation'ı yıllardır kullanıyor ancak resmi destek DirectX 11'de sunuluyor. Ancak bu özellik DirectX 11 destekleyen iyi bir ekran kartına sahip olmanızı gerektiriyor.

Okuyucu Yorumları