Oyun konsollarında devrim

Daha güzel, daha hızlı, daha gerçekçi: Xbox 2 ve Playstation 3, 2005 sonundan itibaren oyun dünyasını temelinden sarsacak. CHIP, dedikoduların kaynağına kadar indi ve gelecek nesil oyun konsollarının tüm çarpıcı ayrıntılarını sizler için derledi.

Oyun konsollarında devrim

Oyun geliştiricileri için işler tıkırında

Tüm belli başlı oyun üreticileri, bu yıl ortasında duyurulacak konsollar için çarpıcı yazılımlar geliştirme vaadinde bulundular. Efsanevi oyun yapımcısı Peter Molyneux (kendisi Populous, Magic Carpet, Dungeon Keeper ve Black & White ile dünya çapında ismini duyurmuştu) Xbox2 ve Playstation3’ün satışları başlayana kadar, şimdiye kadar üretilmiş her şeyi gölgede bırakacak oyunlar üreteceğini açıkladı.Ayrıca, Playstation 1 ve 2’nin başarılı yarış oyunu dizisi Gran Turismo’nun devamının geleceği konusunda sayısız söylenti geziniyor: İddialar doğruysa üretici firma Polyphony, oyunun PS3 sürümü üzerinde çalışıyor. Electronic Arts da popüler spor oyunları serisini gelecek neslin oyun konsollarına taşıyacak. Climax, Digital Extremes ya da THQ gibi diğer oyun firmaları da aynı şekilde, çeşitli oyunlar üzerinde çalışıyor.

Nintendo’nun eli boş mu duruyor?

Üçüncü önemli konsol üreticisi Nintendo’nun şu sıralar hiç sesi çıkmıyor. Game Cube cihazının yeni sürümüne dair yalnızca bir avuç dolusu söylenti mevcut. Eğer bu iddialarda gerçeklik payı varsa, Game Cube 2 “Revolution” kod adı altında geliştiriliyor ve büyük ihtimalle Sony’nin Playstation 3’üyle aynı zamanda, yani 2006 başından itibaren dükkanlardaki yerini alacak. Ancak cihaza ilişkin teknik ayrıntılar ve resimler mevcut değil. Japon medyası konsolun bir prototipinin Mayıs 2005’te ABD’deki E3 fuarında görülebilir olacağına inanıyor.

Nintendo’nun projesinin Xbox 2 ve Playstation 3 karşısında ayakta kalıp kalamayacağını zaten donanım değil, bilakis yazılım arzı tayin edecek. Çünkü son kertede en çok satan konsol, en geniş oyun portföyüne sahip olan cihaz oluyor.

BAĞLANTILAR

www.ps3insider.com
www.ps3land.com
www.xbreporter.com
http://xbox2.weblogsinc.com
www.gbase.ch
http://cube.ign.com

DG / Garo Antikacıoğlu
[email protected]

XDRRAM, ayrıca saat frekansının her bir çevriminde sekiz veri paketi gönderebiliyor (DDR2 533’te bu rakam iki) ve 800 MHz’e varan saat frekanslarında çalışabiliyor (DDR2 533 ise 266 MHz). Ancak XDR belleklerin olgunlaşmasının 2005 ortasını bulacağı konuşuluyor.

Playstation 3’ler veri ortamı olarak DVD değil de Blu-Ray Disc (BD) kullanacak. Bu yeni teknolojinin avantajları, boş bir BD üzerine 50 GB veri depolanabilmesi ve kırmızı yerine, çok daha kısa dalga boyuna sahip ve böylece daha isabetli yönlendirebilen mavi lazer kullanması. Ayrıca birçok oyun geliştiricisi, oyunların kayıt dosyaları için Memory Stick kullanılabileceğini ve bu yüzden Playstation 3’lerde sabit disklerin hiçbir zaman gündeme gelmeyeceğini iddia ediyor.

Konsolun çıkışına kadarki zamanlama neredeyse kesinleşmiş: Sony muhtemelen daha ince ayrıntıları 31 Mart 2005’te bu iş için düzenlenmiş özel bir etkinlikle, Japonya’da açıklayacak. Firma o güne kadar ser veriyor ama sır vermiyor. Bu yüzden de konsolun fiyatlarına dair spekülasyonlar almış başını gidiyor.Yine de 400 ila 500 Euro arası gerçekçi tahmin sayılıyor. Electronic Arts’ın finans müdürü Warren Jenson, Playstation 3’ü, 2006’nın ilk çeyreğinde raşarda göreceğimizi tahmin ediyor. Böylece, Playstation 3, 2005 sonbaharında beklenen Xbox2’nin (kod adı “Xenon”) altı ay arkasından gelmiş olacak.

XBOX 2

İşlemci: IBM PowerPC (3 çekirdek, 3,5GHz)
Grafik: ATI R500 (en az 500MHz çekirdek saat frekans)
RAM: Olasılıkla 256 MB, DDR2-RAM
Ses: 6 - 8 Kanal (DTS DolbyDigital)
Arabirimler: USB 2.0 , LAN,olasılık la W-LAN
Sürücüler: HD-DVD-sürücüsü, sabit disk

Xbox 2: Windows Longhorn ile iç içe geçmiş

Dijital oturma odası uğruna mücadele, Microsoft’un Xbox 2’si sayesinde gelecekte de konsol düzleminde cereyan edecek: Hem Windows XP’nin takipçisi Longhorn Xbox 2’yle uyumlu çalışacak hem de Windows Media Connect yazılımıyla konsolu tam bir Medya PC olarak ev ağına bağlamak mümkün olacak. Microsoft’a yakın bir ekonomi analistinin çıtlattıkları doğruysa, Xbox 2 piyasaya üç farklı sürüm ile çıkacak. Xbox 2’nin aynı zamanda bir video kayıt cihazı olarak kullanılabileceği söylentileri henüz açıklık kazanmadı ve Microsoft bu konuda ayrıntı vermiyor.Ancak Microsoft Games’in başındaki Dean Lester, “Oyun pad’leri ya da oyun çubukları gibi Xbox2 giriş aygıtlarının Windows çalıştıran tüm PC’lerde kullanılabileceği” konusunda ümit veriyor. Denilenler doğruysa, Xbox2’nin kasasının altı da epey zengin olacak. IBM tarafından 65 nm teknolojisiyle üretilen 3,5 GHz’lik 3 çekirdekli PowerPC 970 işlemcisi kullanılacak. Intel için büyük bir darbe, ama Microsoft da tıpkı Cell işlemcisi kullanan rakibi Sony gibi, x86 mimarisini uygun görmemiş. Üstelik Xbox 1’lerde Intel Celeron işlemci kullanılmış olmasına rağmen.

Xbox 2’nin ATI grafik yongasının (R500) performansı gayet dikkat çekici: R500, gelecek yıl piyasaya çıkması beklenen üst uç masaüstü çözümü R520’nin (kod adı “Fudo”) bir türevi ve şu an piyasada bulunan en iyi Radeon grafik kartından (örneğin X800T) iki kat hızlı çalışacak. Görünen o ki 256 MB kapasiteli ana belleği hem merkezi işlemci hem de grafik yongası kullanacak. Microsoft, Blu-Ray formatı yerine, ona benzer bir şekilde çalışan HD-DVD (High Definition/Density DVD – Yüksek Çözünürlüklü/Yoğunluklu DVD) formatına bel bağlıyor. Bir HD-DVD-R ortamında katman başına 15 GB yazmak mümkün, yeniden yazılabilir HD-DVD-RW’lerde ise bu rakam 20 GB’a çıkıyor.Ancak 2006 ortasından itibaren piyasada göreceğimiz çift katmanlı HD-DVD’ler 30 GB kapasiteli olacak. Xbox 2’de sabit disk de yer alacak.

Konsolun tasarımına dair şu sıralar neredeyse hiçbir şey bilinmiyor. Gerçi Microsoft’un başkan yardımcısı Peter Moore, Xbox2’nin Xbox’tan bariz şekilde daha derli toplu olacağını onaylıyor, ancak cihazın görünüşüne dair daha fazla ayrıntı vermiyor. Microsoft, yoğun sorular üzerine şu konuda ağzından baklayı çıkarttı: “Konsol, sonbahar 2005’ten önce piyasaya sürülmeyecek.” Yazılım devi, Xbox 2’ye, fiyatına (tahminen 420 ila570 Euro) ve söz konusu yazılımlara ilişkin daha kesin bilgileri de ancak 2005’te açıklamak istiyor. Ne var ki Microsoft şefi Bill Gates’in ABD’deki Consumer Electronics Show (CES) kapsamında, 5 Ocak 2005 akşamı Xbox 2’yi ilk kez kamuoyuna tanıtacağı yönünde işaretler yoğunluk kazanıyor.

Sony, Mıcrosoft, IBM, Toshıba, NEC, Samsung. Gelecek kuşak oyun konsolları geliştirmeye eğilen firmaların listesi, BT sektörünün tüm ağır toplarını içeriyor. Xbox ya da Playstation gibi küçük oyun kutuları, koca şirketlerin prestij aracı oldu artık. Durduk yere de değil; yeni bir konsol geliştirmenin muazzam maliyetinin altından, ne kadar büyük olursa olsun bir firmanın tek başına kalkabilmesi mümkün değil.

PLAYSTATION 3

İşlemci: 2-4 Cell CPU (birden fazla çekirdek, 2,5 ila 3 GHz)
Grafik: Sentetik(daha ayrıntılı bilgi mevcut değil)
RAM: Olasılıkla 256 MB, XDR-RAM
Ses: 6 - 8 kanal (DTS, olasılıkla Dolby Digital)
Arabirimler: W-LAN, LAN, geniş bant modem
Sürücüler: Blu-Ray sürücüsü, tahminen sabit disk yok

Playstation 3: Salonunuzdaki süper bilgisayar

Sony’nin gelecek oyun konsolu Playstation 3’te adına “Cell” (Hücre) denilen ve en azından dört çekirdek içeren bir işlemci kullanılacak. Bu işlemci üzerinde Sony, Toshiba ve IBM bir arada çalışıyor. Cell işlemcisi ölçeklenebilir bir yapıya sahip, bu yüzden de gelecekte PC’lerde, cep telefonlarında, MP3 çalarlarda ve PDA’larda da yer alacağı düşünülüyor. Bir Cell işlemcisi, diğer Cell işlemcileriyle birlikte çalışabiliyor ve bu da bariz bir performans artışı sağlıyor. Süper bilgisayarlarda ve sunucularda uzun zamandır başarıyla uygulanan bir yöntem bu. Peki, Cell teknolojisi son kullanıcıya neler vaat ediyor? Amerikalı bir piyasa araştırmacısı ve görselleştirme uzmanı olan Richard Doherty, “Playstation 3’ün grafik kalitesi, bugüne kadar bildiğimiz her şeyden daha iyi olacak.” diyor. CNN raporlarına göre, grafik kartı üreticisi Nvidia, PS3 grafik yongalarının gelişimiyle ilgilendiğini belirten bir sinyali daha bir sene önce vermiş. Ancak Japonya’da Sony’ye yakın yöneticiler ve mühendisler, Sony’nin oyun konsolunun grafik çözümünü daha önce olduğu gibi şimdi de tek başına geliştireceği kanaatinde.

Sony Semiconductor Division’ın başkan yardımcısı Kenshi Manabe’nin DDR2 bellekleri Playstation 3 için çok yavaş bulduğu daha şimdiden ortada: “Bizim çok yüksek frekansta çalışabilen, çok hızlı bir belleğe ihtiyacımız var.” diyor Manabe. En yeni söylentiler, Rambus firmasının ürettiği “XDRRAM” lerin saniyede 51,2 GB gibi şaşırtıcı bir azami bant genişliğiyle PS3’lerde kullanılmaya aday olduğu yönünde. Eğer karşılaştırmak isterseniz, bugün satın alabileceğiniz bir DDR2553 RAM, saniyede yalnızca 8,5 GB veri aktarabiliyor.

Okuyucu Yorumları