General Motors, bu yılın başlarında gelecekteki araçlarda Apple CarPlay ve Android Auto’yu aşamalı olarak kaldırarak Google’ın yardımıyla geliştirilen şirket içi bir bilgi-eğlence sistemini tercih etme planlarını açıkladığında büyük bir kargaşa yarattı. Şirket, yeni sistemin sesli komutlar için Google Haritalar ve Google Asistan gibi Google uygulamalarına dayanacağını belirttiğinden dolayı, bu tercih doğal olarak iPhone kullanıcıları ve genel olarak Apple CarPlay hayranları tarafından tepkiyle karşılandı.
Ancak GM’nin bilgi-eğlence ürün sorumlusu Tim Babbitt, MotorTrend ile yaptığı görüşmede, sürücü güvenliğinin hem Apple CarPlay hem de Android Auto ekran yansıtma hizmetlerini iptal etme kararının önemli bir parçası olduğunu söyledi. MotorTrend’in belirttiğine göre Babbitt, “CarPlay ve Android Auto'da kendilerini kötü bağlantılar, zayıf işleme, yavaş yanıtlar ve kopmuş bağlantılar olarak gösteren kararlılık sorunları var. CarPlay ve Android Auto'da sorun olduğunda sürücüler tekrar telefonlarını alıyor, gözlerini yoldan ayırıyor ve bu telefon yansıtma programlarının amacını tamamen boşa çıkarıyor” dedi.
Yine de, sektördeki birçok yorumcu bu argümanın son derece sorunlu olduğunu belirtiyor. Örneğin Ford’un CEO’su Jim Farley, sosyal medya üzerinde şirketinin “müşterilere çok yüksek kaliteli bir deneyim sunmak için Apple ve Google ile yakın işbirliği içinde” çalıştığını çünkü bu şirketlerin “sürücülerin gözlerini yolda ve ellerini direksiyonda tutmalarına yardımcı olduklarını” söyledi.
Hatta GM’nin iletişim direktörü Anna Yu bile güvenlikle ilgili bu yorumların tamamen doğru olmadığını söylediği bir panelde konuştu. Yu, The Verge ve diğer haber kaynaklarına gönderdiği bir e-postada “GM’nin yerleşik bilgi-eğlence stratejisi, daha büyük GM ekosistemi ve araçlarıyla daha iyi entegrasyona izin veren bir sisteme sahip olmanın avantajlarından kaynaklanıyor” dedi.
Veri toplama çabası mı?
Satır aralarını baktığımızda, argümanların çoğu verilere ve özellikle de araç içi uygulamaların toplayabildiği büyük miktarda veriden para kazanma becerisine dayanıyor gibi gözüküyor. GM, Apple CarPlay ve Android Auto’nun bilgi-eğlence sistemiyle ilgilenmesine izin verirse, ek gelir elde etme fırsatını etkili bir şekilde israf ediyor anlamına gelecektir.
GM’nin dijital bölüm yöneticisi Edward Kummer da, bu yılın başlarında Reuters’e verdiği röportajda bunu neredeyse açık bir şekilde itiraf etti. Kummer, “Bizim için abonelik geliri fırsatları olduğuna inanıyoruz” dedi. Reuters, GM İcra Kurulu Başkanı Mary Barra’nın 2030 yılına kadar aboneliklerden yıllık 20 ila 25 milyar dolar gelir elde etmeyi hedeflediğini açıkladı.
Elektrikli araçlar giderek daha bağlantılı hale gelirken, bu yetenekleri kablosuz olarak güncelleme ve geliştirme yeteneği müşterilerin araç tercihlerinde giderek daha önemli bir yere sahip oluyor. Bu değişimle beraber, bilgi-eğlence sistemiyle ilgili daha incelikli bir tartışma ortaya çıkıyor.
Bir açıdan baktığımızda, GM’nin müşterileri kendi bilgi-eğlence ekosistemi içinde tutma konusunda oldukça geçerli sebepleri bulunuyor. Örneğin hiçbir zaman resmi olarak Apple CarPlay veya Android Auto’yu sunmayan Tesla, bunun pek çok faydası olduğunu kanıtladı.
Örneğin Tesla’nın navigasyon sistemi, Tesla’nın araçlarının nerede olduğu, ne zaman şarj olmaları gerektiği ve pilleri doldurmak için durmak zorunda kalma olasılıkları hakkında toplanan çok sayıda veri sayesinde Supercharger kapasitesini tahmin edebiliyor ve şarj ağındaki akışı iyileştirebiliyor.
Bu yüzden hizmeti şirket içerisinde tutmak anlaşılabilir bir istek, ancak GM’nin Apple CarPlay ve Android Auto’nun aşamalı olarak kaldırılması konusundaki karışık mesajları tüketici güveni açısından pek faydalı olmuyor.