Konu League of Legends olduğu zaman aklımıza ilk gelen oyun şüphesiz DoTA olacaktır.Defence of the Ancients (DotA), gerçek zamanlı strateji oyunu olan Warcraft III: Reign of Chaos ve Warcraft III: The Frozen Throne oyunları için üretilmiş bir moddu. Kullanıcıya sunulan bu modun yegane amacı; haritanın her köşesinde yer alan yapıları korumak ve düşman yapıları yok etmekti. Aradan geçen zaman içerisinde gözden kaçamayacak kadar yüksek rakamda oyuncunun kendisi kaptırdığı bu oyun, başkalarının da dikkatini çekti. Riot Games'in yayınladığı ve dünya çapında milyonlarca oyun severe ulaşan "League of Legends" oyunu Kuzey Amerika ve Avrupa'da en çok oynanan PC oyunu oldu. Çoklu oyun platformu Xfire'ın açıkladığı verilere göre League of Legends bir yıl içerisinde toplamda neredeyse 1,3 milyar saat boyunda oynanmış bir yapım. Xfire ile birlikte araştırmayı gerçekleştiren DFC Intelligence CEO'su David Cole, konu ile ilgili şunları söyledi: "Yalnızca bir yıllık bir sürede League of Legends gibi oyunların bir milyar oyun saati sınırını aşması oyun sektöründe yaşanan olağanüstü bir değişime işaret ediyor."
İçeriği en bol oyunlardan
League of Legends Dota ile başlayan altyapıyı biraz daha geliştirerek oyuncuların beğenisine sundu. Dota'daki gibi Hero seviye geliştirmesine dayanan oyunda ayrıca oyuncuların hesaplarının da (Account level) kendi seviyeleri bulunmakta. Oyunda kazandığımız maçlar sonucunda daha yüksek seviyelere yükseliyor ve bu gelişim süresi esnasında yeni büyülere de erişim sağlayabiliyoruz. "Summoner Spells" olarak geçen bu büyüler her heronun kendine özgü olan büyüleri ve özellikleri haricinde kendi hesabımızın leveli arttıkça açılan ve ekstradan defans ve saldırı amaçlı kullanabileceğimiz özellikler olarak karşımıza çıkıyorlar. Maçlarda kazanılan "Influence Point"leri oyun içindeki "Store"da harcayarak yeni hero'lar ve "rune" sayfamıza ekleyebileceğimiz rune'lar satın alabiliyoruz. Satın aldığımız hero'lar dışında oyunun kendi bünyesinde her hafta yenilenen haftalık bedava sunulan hero'ları da kontrol edebiliyoruz. Store'da hero ve rune'leri "influence point" ve "Gerçek para" (Real Money) ile alabiliyoruz. Hero ve rune'ların dışında sadece gerçek para ile alabildiğimiz "hero skin"leri de bulunmakta. Bunları satın alarak oyunun içinde farklı görünümde herolar kontrol edebiliyoruz. Hatta bazı hero'ların kullandığı büyülerin efektleri bile skinler aracılığı ile büyük değişim gösterebiliyor.
Riot Games ve yaptıkları
Riot Games, Türkiye'deki oyun segmentasyonunu incelemek amacıyla kapsamlı bir araştırma gerçekleştirdi. Türkiye'nin farklı bölgelerinden, farklı sosyo-ekonomik düzeylere sahip olan 16 - 35 yaş arasındaki yaklaşık 1000 erkek PC oyuncusu arasında internet üzerinden yapılan araştırmaya göre, oyuncuların büyük bir bölümü oynadıkları oyunlara yeni özellikler katmayı seviyor ve bu özellikler için de para harcamaktan kaçınmıyolar. Oyuncular para harcamayı sevseler de bunu yapmak için firmanın güven, makul fiyat ve yapımcı desteği sağlaması gerekmekte. Riot Games güven konusunda gayet başarılı. Ve kendi oyunundaki ekstra özelliklere haftalık indirimler uygulayarak oyuncularının kalbini fethetmiş durumda ki ücretsiz oyunlara firma tarafından yapılan bu yaklaşım, aynı zamanda büyük puanlar toplamış durumda.
Ücretsiz oyunlarda para harcama düşüncesi genelde sıcak bakılmayan bir düşünce olsa da Türk oyuncular farklı karakter görünümü, yeni özellikler ve yeni bölümler için para harcamaktan kaçınmamaktalar. League of Legends oyununun Türkiye'de bu kadar yaygınlaşması ve tutulması oyunun kullanıcılara verdiği eğlenceli bir takım oyunu sağlaması ile gerçekleşiyor. Riot Games Türk oyuncuların gösterdiği ilgiden memnun olduğunu oyunun Türkçe versiyonunu hazırlayarak gösteriyor. Oyunun Türkçe sunucusu ile ilgili çalışmalar hızla devam ederken oyuncu sayısı halen artışta. Türkiye'deki oyun segmentasyonuna göre yüzde 31 olan en fazla payı "yalnız kurtlar" kategorisi kapsıyor. Yüksek sosyo - ekonomik düzey ve eğitimli olan bu kullanıcı grubu yeni karakterler, ekstra özellikler ve yeni bölümler için para harcamaktan çekinmiyorlar. Satın alabilirlik düzeyi en yüksek olan gruplardan biri olan "yalnız kurtlar" grubu oyunlar konusunda çok seçici değiller. Ancak bu konuda her türlü web siteleri, bloglar ve forumları takip ediyorlar. Evdeki bilgisayarlarından bu tür oyunları oynayan yalnız kurtların oyunlarda sosyalleşmekten yana oldukları pek söylenemez. Haftada ortalama 4,5 saat online oyun oynayan yalnız kurtlar, 2,5 saat offline oyun oynuyor. Bu grup yüzde 83 oranında PC platformunu tercih ediyor ve bunun yanında oynadıkları oyunları diğer oyun konsollarında ve tablet bilgisayarlarında da bulabilmek istiyorlar.
2011 ve 2013 sezonları çok canlı
E-sporlarda ustalaşmak en az fiziksel spordaki kadar emek ve beceri gerektiriyor. Dünyada büyük bir hızla popülerleşen e-spor türünün öncüsü olma rolünde 'League of Legends'ı görmekteyiz. Bir spor ligi haline dönüşmesi planlanarak yapılan "League of Legends"ın internet üzerinden gerçekleştirilen turnuvaları 4 - 5 milyon izleyici sayılarına ulaşmakta. İzleyenlere görsel bir şölen sunan bu turnuvalarda çekişme hat safhada. Oyunun usta oyuncu ve takımları arasında yapılan maçlar dünya üzerinde büyük bir ilgi görüyor. E-sporcular yapılan turnuvalar sonunda pek çok ödül kazanıyorlar. League of Legends sürekli yenilenen içeriği ve sahip olduğu oyuncu kitlesiyle e-spor dalında öncü olmakta ve e-sporlara hak ettikleri saygıyı kazandırma rolünde büyük adımlar atmakta.
Oyunu geliştiren Riot Games'in İcra Kurulu Başkanı Brandon Beck, "League of Legends'ı yaparken baştan beri sadece bir oyun değil, bir spor dalı olacak şekilde tasarladık. Maçlar futbol ya da basketbol maçları gibi çekişmeli geçiyor" dedi ve oyuncularla ilgili olarak şu bilgileri ekledi: "Riot Games olarak League of Legends'ın ilk müsabaka sezonunu Haziran 2010-Ağustos 2011 arasında gerçekleştirdik. Finali birinci tamamlayan takım, 100 bin dolarlık ödülü üyeleri arasında paylaştı. 2. sezonda birincilik ödülü, oyunun popülerliği oranında çoğalarak tamı tamına 5 milyon dolara çıkmış bulunuyor. Maçların ne kadar çekişmeli geçtiğini anlatmaya gerek bile yok."
Türk sunucusu başarı sağladı
Riot Games Türk oyuncuların gösterdiği ilgiden memnun olduğu için yaklaşık bir yıl kadar önce Türkiye serverını açmış durumda. League of legends'ın Türkiye sunucusu her geçen gün oyuncu sayısını arttırmakta ve Riot Games oyuna ülkemizden bağlanan oyuncularının memnuniyetini en üst düzeyde tutabilmek için Türkiye sunucusuna özel; haftalık, özel gün indirimleri ve "Topluluk Gecesi" adı altında haftalık canlı yayınlar yapmaktalar. Geçtiğimiz günlerde Maçka Küçükçiftlik Parkta gerçekleşen TBF Final turnuvası Türkiye e-spor tarihinde önemli bir yere sahip olacak olan bir etkinlikti. Etkinlik çerçevesinde Türkiye'deki en önemli lol takımları, kimin daha çok çalıştığını göstermek için kaşı karşıya geldi. Turnuvanın final Maçında Dark passage takımı, TT Blue ile olan eşleşmesinden galip çıkarak TBF şampiyonu oldu.
League of Legends koridor tipi oyunlarda farklı bir yol izledi ve bu yolda çok başarılı olduğunu ve olmaya devam edeceğini kanıtladı. Sürekli kendini yenilemesi ve bu sayede oyuncuların oyuna olan ilgisini olabildiğince yüksek tutması da bu konuda ne kadar başarılı olduklarının bir kanıtı olarak karşımıza çıkıyor. Eğer Dota ile başlayan bu koridor tipi oyunları seviyorsanız ücretsiz olan bu online oyunu denemelisiniz.
Koridor sistemi kullanan diğer yapımlar
Koridor sistemi Dota haritasından daha önce, Warcraft III'ün diğer bir modu olan D-day haritasında kullanılmaya başlamıştı. D-day dotaya göre daha sınırlı item ve hero kapasitesine sahipti. D-day haritasındaki asıl amaçta düşmanın ana yapısını yok etmeye dayanmaktaydı.
Heroes of newerth, Dota haritasından League of Legends ile benzer zamanlarda geliştirildi. HON harita yapısı ve oynanabilirlik, herolar ve itemler açısından dotaya daha bağlı kalmayı tercih etti ve oynanışını benzeri yönde geliştirdi.
League of Legends, Dota haritasından geliştirilmesine rağmen kendine tamamen farklı bir yön çizdi. Oyun içinde kazanılan seviyelerin haricinde, kullanıcıların accountları da level kazanabiliyor ve böylece yeni içeriklere ve özelliklere sahip olabiliyorlardı. Oyun içi herolar, itemlar ve hero mekanikleri genel olarak dotadan daha farklı.
Smite ise yeni dönemde oynanmaya başlandı ve beta sürecinde olmasına rağmen ciddi miktarlarda oyuncuya sahip olmaya başladı. Smite'ı diğer koridor tipi oyunlardan ayıran en bariz özelliği, TPS kamera açısına sahip olması. Auto attacklar ve skillerin büyük kısmının "skillshot," yani belirli bir yönde giden veya belirli bir alanı kaplayan hedefi takip etmeksizin oyuna etki ediyor olmaları, onu lol başta olmak üzere diğer birçok MOBA'dan ayıran önemli bir diğer özellik.
Birden farzla mod
League of Legends hem competative hem de casual oyunculara hitap eden modlara sahip. Bunlardan "Summoners Rift" haritasında 5'e 5 olan maçlar üç koridor halinde gerçekleştirilmekte. Hem ranked, hem de normal oyunlar bu haritada oynanabilmekte. Bu haritada amaç rakibin üssünde bulunan Nexus binasını yıkarak oyunu kazanmak.
Dominion haritasında ise amaç rakibin puanını sıfıra getirmektir. Bunun için harita üzerinde yer alan kontrol noktalarını ele geçirip savunmamız gerekmektedir.
Son dönemde gelen ARAM haritasında ise 5'e 5 karşılaşan takımlar tek koridor üzerinde birbirlerine üstünlük sağlamaya çalışıyorlar.Tüm oyuncuların heroları rastgele seçilmekte ve takımlar, düşman takımın nexus binasını yıkarak oyunu kazanmaktadır.Bu oyun modlarına ek olarak oyuncuların yeni taktiklerini veya yeni çıkan herolarını deneyebilecekleri yapay zekaya karşı oynayabileceği haritalar da bulunmaktadır.
Uzun lafın kısası, lol her haliyle rakiplerine üstün gelmeyi başarmış bir yapım. Bu başarının ardındaysa sadece oyunun sunumu değil, ona sadık binlerce oyuncu da bulunmata. Lol her geçen gün kullanıcı sayısını arttırdığı gibi, sayısız başarıya da imza atmaya devam etmekte. Bizler de onu yakinen takip etmekteyiz...