Küresel internet krizi: Bankalar, havayolları, şirketler etkilendi...

Dünya genelinde yaşanan bir Windows ve internet sorunu, televizyon kanallarından havaalanlarına ve bankalara kadar pek çok alanda işleri durma noktasına getirdi. Peki gerçekte ne yaşanıyor, neler oluyor?

Küresel internet krizi: Bankalar, havayolları, şirketler etkilendi...

Dünyanın dört bir yanındaki televizyon kanalları, havaalanları ve bankalar, Windows bilgisayarların aniden kapanmasına neden olan büyük bir kesinti nedeniyle devre dışı kaldı. Sky News'in canlı yayınlanması gereken sabah programı Cuma sabahı yayınlanmadı ve yerini arşiv görüntülerine bıraktı.

  • Kesintileri izleyen bir web sitesi olan Downdetector, Microsoft uygulamaları, bankacılık web siteleri ve havayolu uygulamaları da dahil olmak üzere web sitelerindeki sorunlarda ani artışlar olduğunu bildirdi.
  • Pek çok havayolu şirketi, web sitelerinde ağ üzerinde faaliyet gösteren tüm havayollarını etkileyen üçüncü taraf BT sorununu yaşandığını açıklayarak yolcuları havaalanlarına erken gelmeye çağırdı.
  • Bir siber güvenlik araştırmacısı olan Troy Hunt, X'te yaptığı bir paylaşımda, dünyanın dört bir yanındaki bireylerin Windows bilgisayarlarının aniden “mavi ekran” gösterdiğinden ve kurtarma moduna girdiğinden şikayet ederek “şu anda çok garip bir şey olduğunu” söyledi.

'CROWDSTRIKE KIYAMET GÜNÜ'

İlk açıklamalara göre Microsoft'a siber güvenlik yazılımı sağlayan CrowdStrike'in sistemlerindeki aksaklık sonrası dünya çapında işletmeleri etkileyen büyük bir kesinti yaşanıyor. CrowdStrike ise sorunu tespit ettiklerini ve kullanıcılara sorunun çözümü için "geçici" bir çözüm geliştirdiklerini duyurdu.

  • Uzmanlar, bu yaygın sorunun bir antivirüs yazılımından kaynaklandığını tahmin ediyor. Özellikle bazı popüler antivirüs programlarının son güncellemelerinin, Windows çekirdek bileşenleri ile uyumsuzluk gösterdiği ve bu nedenle sistemlerin çökmesine yol açtığı iddia ediliyor.
  • Siber güvenlik mühendisleri ise, bilgisayarların çökmesine neden olduğu anlaşılan bir antivirüs yazılımı olan Crowdstrike ile ilgili bir soruna işaret etti.
  • Siber araştırma şirketi Imperum'un kurucusu Senad Arun, olayı “Crowdstrike Kıyamet Günü” olarak tanımladı. Crowdstrike, web sitesindeki bir gönderide şunları söyledi: “Crowdstrike, Falcon Sensor ile ilgili Windows'ta çökme raporlarının farkındadır.”

THY AÇIKLAMA YAPTI

THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medyadan yaptığı açıklamada, bilgi sistemlerinde yaşanan sorunlar nedeniyle biletleme ve rezervasyon işlemlerinde aksamalar yaşandığını belirtti.Sorunun giderilmesi ve yolcuların mağdur olmaması adına gerekli çalışmaların yapıldığına dikkati çeken Üstün, konuya ilişkin en kısa sürede bilgi vereceklerini kaydetti.

"Operasyonlarımız kademeli olarak normal seyrine dönmektedir"

THY Basın Müşaviri Üstün, yaptığı ikinci açıklamada, "Değerli yolcularımız, dünyada havacılık da dahil farklı sektörden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı bir problem yaşandığı tespit edilmiştir. Kısmi olarak etkilenen operasyonlarımızdaki bu sorunun giderilmesi için gerekli aksiyonlar alınmaktadır. Operasyonlarımız kademeli olarak normal seyrine dönmektedir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz." ifadelerini kullandı.

DENİZBANK DA AÇIKLAMA YAPTI

Denizbank'dan yapılan açıklamada "Değerli Müşterilerimiz, Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır. Bankamız, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve tüm kanallarımızın en kısa sürede hizmete açılması için çalışmaktadır. Anlayışınız için teşekkür ederiz" denildi.

MICROSOFT'TAN AÇIKLAMA

Microsoft, Microsoft 365 uygulama ve hizmetlerine erişimde aksaklık yaşandığını ancak sorunu hafifletici önlemler alınmaya devam edilirken hizmetlere erişimde iyileşme görüldüğünü bildirdi.

Microsoft 365'in internet sitesinde yer alan açıklamada, Microsoft 365 uygulamaları ve hizmetleri için etki azaltma çalışmalarına devam edildiği belirtildi. Mevcut sorunun çeşitli Microsoft 365 uygulamalarını ve hizmetlerini kullanmaya çalışan tüm kullanıcıları etkiliyor olabileceği ifade edilen açıklamada, etkilenen uygulama ve hizmetler arasında Microsoft Defender, Microsoft Teams, Microsoft Purview ve OneDrive'ın da bulunduğu bilgisi verildi.Sorunun ana nedeni olarak Azure bulut sistemindeki bir yapılandırma değişikliğinden dolayı depolama ve bilgi işlem kaynakları arasında yaşanan kesintiye işaret edildi. Açıklamada, "Biz hafifletici önlemler almaya devam ederken hizmetlerimizde sürekli iyileştirmeler görülüyor." ifadesi kullanıldı.

BTK'DAN CROWDSTRIKE AÇIKLAMASI

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan (BTK) küresel çapta yaşanan kesintilere ilişkin yapılan açıklamada "Windows işletim sistemi kullanan cihazlarda global çapta meydana gelen kesintiye ilişkin yapılan inceleme neticesinde yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı tespiti yapılmıştır. Söz konusu kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edilmekle birlikte çözüm önerileri SİP platformu üzerinden tüm SOME’lerimiz ile paylaşılmıştır. Ülkemizin siber sınırlarını korumak için yerli ve milli ürünlerimizle 7 gün 24 saat aralıksız çalışmaya devam ediyoruz" dedi.