Kar, buz ve dondurucu soğuklar... Bunların hepsi kış aylarında sürüşü zorlaştıran etkenler. Ancak sizin de bildiğiniz gibi, bunlarla başa çıkabilmek için çeşitli yöntemler mevcut: Araçları kışa hazırlamak ve bagajda acil durum çantası bulundurmak veya lastiklere daha fazla özen göstermek gibi...
Ne yazık ki bazı insanlar, doğru olmasa da, lastik basıncını düşürmenin çekiş gücünü artıracağına inanıyor. Diğerleri ise lastiklerin soğuk havalarda hava basıncını kaybetme riski taşıdığını biliyor ancak çözümün lastiklerini aşırı şişirmek olduğunu sanıyor. Ancak bu fikir işe yaramadığı gibi, zararlı olduğu da bir gerçek.
Lastikler aşırı şişirildiğinde ne olur?
RNR Tire Express'in kurucusu ve CEO'su Larry Sutton'a göre, lastiklerinizi aşırı şişirmek hem lastikleri hem de insanların güvenliğini riske atıyor. CEO'nun söylediğine göre, lastiklerinizin aşırı şişirilmesi, lastiğin orta kısmının, lastiğin geri kalan kısmından çok daha hızlı aşınmasına neden olabilir. Bu da her bir lastiğin kullanım ömründen binlerce kilometre kaybetmesine neden olur.
Daha da kötüsü Sutton, lastikleri aşırı şişirmenin onları zamanından önce değiştirmek zorunda kalmanıza neden olmakla kalmayacağını, aynı zamanda çekiş gücünü de azaltacağını söylüyor.
CarParts.com'da kategori yöneticisi olan Hunter Brabham, Sutton'ın güvenlikle ilgili endişelerini doğruluyor ve bunun bazı insanların düşündüğü gibi maliyet düşürücü bir taktik olmadığını belirtiyor. Brabham'a göre, aracın lastiklerini araç üreticisinin önerdiği değerlerin ötesinde şişirmek tehlikeli. Lastiklerin aşırı şişirilmesi yol tutuşunu azaltıyor ve patlama olasılığını artırıyor.
Ayrıca Brabham'ın da belirttiği gibi, lastiklerdeki düzensiz aşınma sürüş kalitesinin de düşmesine neden oluyor; bu da sizin ve yolcularınızın sürüş sırasında daha az rahat edeceği anlamına geliyor.
Bir lastik ne zaman aşırı şişirilmiş kabul edilir?
Diyelim ki aylık hava basıncı kontrolünüzü yapıyorsunuz ve bir lastiğin PSI değerinin üreticinin önerdiğinden daha yüksek olduğunu fark ettiniz. Peki fazladan iki veya üç psi'lik bir fazlalık, resmi olarak aşırı şişirilmiş ve güvenlik riski olarak kabul edilir mi?
Sutton'a göre tam olarak değil. Bir lastik, araç üreticisi tarafından önerilen gerçek PSI değerini kullandığınızda en iyi performansı gösterse de birkaç PSI aşıldıysa panik yapmaya gerek yok. Ancak, üreticinin önerdiği PSI değerinin 10 PSI üzerinde olması çoğu durumda aşınma ve çekiş kaybı yaratıyor.
Üreticinin tavsiye ettiği lastik basıncını çoğu araçta sürücü tarafındaki kapı pervazının içindeki etikette bulabilirsiniz. Bazı araçlarda ise bu değerler yakıt deposu kapağında da olabiliyor.