Kanat açıklığı 117 metre olan Dünyanın en büyük uçağı yine tarih yazdı

Temelde tek bir dev kanat üzerinde birbirine kenetlenmiş iki dev uçaktan oluşan Stratolaunch'ın Roc'u, son numarası ile havacılık alanında yeni bir dönemi başlattı.

Kanat açıklığı 117 metre olan Dünyanın en büyük uçağı yine tarih yazdı

Bir futbol sahasından daha uzun bir kanat uzunluğuna sahip olan devasa bir uçak, havacılık tarihinde yeni bir dönemi başlattı. Stratolaunch’un 117 metre kanat açıklığına sahip Roc’u, dünyanın kullanımdaki en büyük ve en geniş uçağı olarak görülüyor. Çift gövdeli uçağın boş hali 226.796 kilogram ağırlığında ve uçmak için altı adet Pratt & Whitney PW4056 motora ihtiyaç duyuyor. Bu devasa araç, temel olarak, son derece ağır yükleri yüksek irtifalara taşıyabilen bir taşıyıcı olarak tanımlanabilir. Maksimum kalkış ağırlığı 589.670 kilograma kadar çıkabiliyor.

Roc, kısa bir süre önce gerçekleşen en son güç gösterisinde, ABD’deki ilk “özel olarak finanse edilen, yeniden kullanılabilen hipersonik araçların" önünü açmayı hedeflediği söylenen Talon-A test aracını (TA-1) taşıdı ve ilk uçuşunda başrolü oynadı. 9 Mart 2024’te Roc, alt takımına bağlı olan TA-1 aracıyla beraber Kaliforniya’daki Rutan Field’daki Mojave Hava ve Uzay Limanı’ndan havalandı. Daha sonra TA-1 serbest bırakıldı, motorları ateşlendi ve ilk motorlu uçuşunu gerçekleştirdi.

Stratolaunch, uçuş ayrıntıları konusunda detay vermekten kaçınsa da, testin başarılı olduğunu söylüyor ve TA-1 hava-uzay aracının neredeyse ses hızının beş katı olan Mach 5’lik hipersonik hızlara ulaştığını belirtti.

Stratolaunch’un icra kurulu başkanı Dr. Zachary Krevor, “Bugün Stratolaunch ekibi için harika bir gündü. Onların bu noktaya gelme konusundaki kararlılığından son derece gurur duyuyorum. Testin başarılı sonucu, ekibin teknik becerisinin ve profesyonelliğinin doğrudan bir sonucudur” dedi.

Ayrıca Krevor, “Müşterilerimizle yapılan özel anlaşmalar nedeniyle TA-1’in ulaştığı spesifik irtifayı ve hızı paylaşamasam da, uçuşun tüm temel ve müşteri hedeflerini karşılamanın yanı sıra, Mach 5’e yaklaşan yüksek süpersonik hızlara ulaştığımızı ve müşterilerimize inanılmaz bir değer sağlayacak şekilde büyük miktarda veri topladığımızı paylaşmaktan mutluluk duyuyoruz” diye ekledi.

Ayrıca Stratolaunch, TA-1 aracının Roc’tan ayrılarak uçuşuna başlamasını gösteren bir video da yayınladı.

Stratolaunch, 2011 yılında Burt Rutan ve Microsoft’un kurucu ortağı Paul Allen tarafından yörüngesel roketler geliştirme hedefiyle kuruldu. Ancak Allen, Hodgkin 65 yaşında hayatını kaybetti ve bu durum, şirketi bazı personelini işten çıkarmaya ve roket geliştirmenin bir kısmını durdurmaya zorladı. Ertesi yıl Stratolaunch, şirketin odağını roketler yerine hipersonik araç teknolojisine yönelten bir özel sermaye şirketi tarafından satın alındı.

Bu yolculuk inişli çıkışlı oldu ancak artık şirket için her şey yoluna girmiş gibi görünüyor. Stratolaunch, bu ay gerçekleştirilen TA-1 test uçuşunun ardından yeni nesil aracı TA-2’nin ilk uçuşunu bu yılın sonlarında gerçekleştirmeyi planlıyor.

Dr. Krevor, “Bu uçuşla hedefimiz, TA-2'nin ilk yeniden kullanılabilir uçuşu için risk azaltma yaklaşımımızı sürdürmek ve müşterilerimize maksimum değer sunma taahhüdümüze sadık kalmaktı. Bugünkü testten elde edilen verileri gözden geçirmekten ve bu yılın sonunda TA-2’nin ilk uçuşuna yönelik sonraki adımlarımızı planlarken kullanmaktan heyecan duyuyoruz” dedi.