En son ne zaman bir albüm satın aldınız? Çoğumuz için bu muhtemelen çok eski bir tarihe dayanıyordur. Taylor Swift'in Midnights albümünün CD fiyatı 12,99 dolar (plak fiyatı 29,99 dolar), oysa bunun yerine Apple Music aboneliğine daha az para harcayıp milyonlarca şarkı dinleyebilirsiniz. Ama akla şu soru geliyor: Bir albümü satmaya değer kılmak için gerçekten kaç kez dinlemeniz gerekir?
Geçmişte matematik oldukça basitti. Endüstri 3 single satışını bir albüm satışına eşdeğer kabul ediyordu. Yani, satılan single sayısını, üçe bölün, sonra satılan albüm sayısına ekleyin. Kolaydı...
Elbette, dijital müziğin sahneye çıkmasıyla birlikte sektörün kendisi de hızla değişti. Yasa dışı indirmeler hızlı bir değişime neden oldu ve Apple iTunes da bundan yararlanmak için ortaya çıktı. Artık tüketiciler bilgisayarlarından yalnızca albümleri değil, şarkıları da tek tek satın almanın kolay bir yolunu bulmuştu. Sevdiğiniz bir şarkı için tüm CD'yi satın almak üzere 10 ya da 20 dolar ödemenize gerek yoktu: Şarkıyı sadece 99 sente satın alabiliyordunuz.
Şimdi, anında müzik satın almaktan daha uygun olan tek şey ücretsiz müzik. Reklam destekli akış, insanların tek kuruş harcamadan istedikleri her şeyi dinleyebilecekleri anlamına geliyor. Yeter ki arada sırada bazı reklamları görmezden gelsinler. Ücretli abonelikler, bir albüm fiyatına reklamsız daha kaliteli müzik sunuyor. İster parayla ister reklamlarla ödeme yapın, artık neredeyse istediğiniz her şarkıya her zaman erişebiliyorsunuz. İnsanlar hala müzik satın alıyor elbette. Plak satışları sağlam ve CD'ler bile bir şekilde yaşıyor, ancak şu anda para kazananın yayın akışı olduğu tartışılmaz.
Günümüzde insanların müziği farklı şekillerde tükettiğini hesaba katmak için bir standart olması gerekiyor ve bu standart da albüm eşdeğeri birimi. RIAA'nın (Record Industry Association of America) tanımladığı standart şöyle: Bir albüm satışı 10 şarkı indirmeye veya 1.500 şarkı akışına eşittir. Albümlerin ne zaman Altın (500.000 adet), Platin (1.000.000 adet), multi-Platin (2.000.000 adet) ve Elmas (10.000.000 adet) seviyesine ulaştığını belirlemek için kullandıkları formül bu.
RIAA yıllarca bu standardı kullanırken yalnız değildi, ancak zaman değişti. Billboard ve Nielsen artık Spotify ve Apple Music gibi ücretli yayın hizmetleri ile Spotify free veya YouTube gibi reklam destekli katmanlar arasındaki farkı dikkate alıyor. Daha sonra yayın hizmetlerini şu şekilde ayırıyorlar: 1.250 premium ses akışı, 3.750 reklam destekli akış veya 3.750 video akışı bir albüm satışına eşittir.
Yani, YouTube'da bir sanatçının müzik videosunu bir sonraki izleyişinizde, onun için bir albümün 1/3.750'sini "satın almış" oluyorsunuz. Apple Music'te bir parçayı dinlediğinizde, bu, kimin saydığına bağlı olarak 1/1.250 veya 1/1.500 albüm birimi anlamına geliyor.
Biraz hesap yapalım... Taylor Swift'in Midnights (3am Edition) albümü 20 parçadan oluşuyor. Billboard'un ölçümlerine göre, Apple Music gibi ücretli bir platformda bir albüm satışına eşit olmak için 62,5 kez dinlemek gerekir. RIAA'nın ölçümlerine göre ise 75 kez dinlemek gerekiyor. Albüm 1 saat 9 dakika uzunluğunda olduğuna göre, 12,99 dolarlık bir satın alma aynı şeyi başarırken, bu 72 veya 86 saatlik dinleme anlamına geliyor. Tabii ki reklam destekli bir hizmet kullanıyorsanız bu süre daha da uzuyor: 187,5 saat dinleme ya da 215 saatten fazla zaman harcıyorsunuz ve bu süre reklamları hesaba katmadan önce!