Türkiye'nin önde gelen fiyat kıyaslama sitelerinden biri olan Cimri.com, ziyaretçilerine dayanarak yaptığı analiz sonucunda, 2013 yılında ülkemizde internet üzerinden yapılan alışverişleri ve tüketici davranışlarını masaya yatırdı.
2013 yılında Cimri.com sitesini fiyat karşılaştırma amacıyla kullanan ziyaretçi sayısında 2012'ye göre büyük bir artış yaşandı fakat bundan daha dikkat çekici olan durum, ziyaretçilerin internete bağlanma yöntemlerinde yaşanan değişim oldu. Cep telefonu ve tablet bilgisayarların yaygınlaşması, mobil bağlantı yolu ile alışveriş araştırması yapan kullanıcı sayısında %100'ün üzerinde artışa neden oldu. Böyle bir sonuca kendilerini hazırlayıp mobil sitelerini devreye sokmuş olan e-ticaret siteleri doğal olarak ziyaretçi sayılarını ve dolayısıyla satışlarını artırmış oldular.
Büyüksün İstanbul
Ürün satın alma amaçlı internet kullanımını şehirlere göre ayırdığımızda, geçen yıl ile aynı sonuçlar ortaya çıkıyor. İstanbul her zamanki gibi birinci, Ankara ikinci ve İzmir üçüncü olarak listedeki yerlerini koruyorlar. Bu şehirlerin ardından Bursa, Adana ve Kocaeli gibi şehirler sıralanıyor.
Marka bilinirliği kazandırıyor
2013 yılında Cimri.com üzerinde yapılan aramalara bakıldığında, marka bazında Samsung, Sony ve Philips ipi göğüslerken, Tefal ve Nikon markaları da kendi kategorilerinde kullanıcılar tarafından en çok merak edilen markalar olarak öne çıkıyorlar. Samsung, Sony ve Philips'in diğer markalardan farklı olarak, yer aldıkları her ürün kategorisinde önemli aranma hacimlerine sahip olmaları ve önce marka ve ardından model bazlı aranmaları, kullanıcıların marka bilinirliğine verdikleri önemi ortaya koyan bir anlam taşıyor.
Akıllı telefonlar hala en popüler
Akıllı telefonlar hala en popüler
Cimri.com üzerinde yapılan aramalarda 2013 yılı boyunca cep telefonu kategorisi ezici bir üstünlüğe sahip oldu. Ziyaretçilerin büyük bir bölümü, başka amaçlarla gelseler bile, cep telefonu fiyatları ile ilgili fiyat karşılaştırmalarıı yaptılar. 2013'te en fazla ürün çeşidini raflara yerleştiren ve bunu da çok iyi tanıtan Samsung, farklı fiyat kategorilerine yönelik geliştirdiği telefonları sayesinde ezici bir şekilde en fazla merak edilen marka oldu. Samsung'un Galaxy S4 Mini, Galaxy S4 ve Galaxy Note 3 gibi modelleri ilgi çekerken, ilginç bir şekilde artık "eski" sayılabilecek durumdaki Samsung Galaxy S3 ve Galaxy Note 2 de sıklıkla aranan modeller oldu. Samsung'un ardından gelen ve aslında dünyanın en çok konuşulan telefon serisi olan iPhone ailesine yeni katılan iPhone 5S, Apple markasını cep telefonu markası bazında yukarıya taşıdı. Bu iki marka dışında ise, asıl ve belki de en dikkat çeken arama General Mobile firmasının geliştirdiği Discovery modelinde gerçekleşti.
Tablet PC'ler yükselişte
Geçen sene ve ondan önceki senelere baktığımızda Apple firmasının iPad serisinin ezici üstünlüğü ve neredeyse tekel durumundaki popülerliği önce Samsung'un Galaxy Tab serisi ve ardından diğer büyük firmaların da bu alandaki pastadan pay almak istemesi ile şekil değiştirmeye başladı. Marka olarak bakıldığında Apple iPad modelleri 2013 yılı boyunca toplamda en çok aranan seri olsa da, model bazlı bakıldığında liderlik Galaxy Tab 3 modelinde kaldı. 2013 yılında tablet PC kategorisinde dikkat çeken konu ise, Sony, HTC ya da Nokia gibi teknoloji devlerinin modellerinin Çin malı ya da yerli üretim tablet bilgisayarlardan daha az ilgi görmesi oldu. Genelde akıllı telefonlarla aynı kullanıcı kitlesinin tercih ettiği tablet bilgisayarlar, akıllı telefonların aksine daha çok fiyat odaklı aramalara konu oldular.
LED televizyon artık korelilerin işi
Geçmiş yıllara göre çok daha fazla özellik sunan ve bunun yanısıra daha "ulaşılabilir" fiyatlara sahip olan LED televizyonlar, Samsung ve LG'nin liderliğinde gerçekleşen fiyat karşılaştırmalarına sahne oldular. LED Televizyon aramaları genelde 700 TL ile 1500 TL arasındaki fiyat diliminde yoğunlaşırken, 32 inç ile 42 inç arasındaki modeller ön plana çıktı.
E-Ticaret siteleri yeniliklere hazır olsun
Her ne kadar akıllı telefon, tablet bilgisayar, dizüstü bilgisayar ya da televizyonlar internette en çok aranan ürünler olsa da, Philips'in elektrikli süpürge modelleri, Tefal'in başta Actifry modeli fritözü olmak üzere elektrikli mutfak aletleri, Arnica Bora 5000 gibi ürünler de adlarını en çok aranan ürünler listesine yazdırmayı başardılar. 2013 yılında dikkat çeken bir diğer kategori ise profesyonel fotoğraf makinesi kategorisi oldu. Bu marka ve modellerin yanında, daha önce adlarından hiç söz edilmeyen birçok küçük ev aleti ya da beyaz eşya da internetten araştırılmaya başlandı.
2013 yılı bitti, peki ya 2014?
Türkiye'nin barındırdığı genç nüfus, internete ulaşma maliyetlerinin her geçen gün biraz daha düşmesi, kredi kartı kullanımının yaygınlaşması ve internetten alışverişe güvenin artmasının bu duruma etkisi büyük. Ancak, hala zirveye ulaşmamış olan internet kullanımı ve internetten alışveriş, önümüzdeki yıllarda da benzer artış gösterebilir. Bu artışın en fazla etkileyeceği kategoriler ise, zaten zirve noktasına ulaşmış olan akıllı telefon ya da dizüstü bilgisayar kategorileri değil, yavaş yavaş öne çıkmaya başlayan beyaz eşya, küçük ev aletleri ve fotoğraf makineleri gibi kategorilere yansıyacağına dair işaretler bu yıl kendilerini göstermeye başladı.