Dünden bugüne basketbol oyunlarının tarihi... Tıklayın...
Konu spor oluğu zaman insanoğlu büyük ayrımlara düşer. Bir zamanlar limitli olan ya da adını "Spor" kelimesi altına yazdıran etkinlikler az sayıdayken, günümüzde kırk yıl düşünsek aklımıza gelmeyecek farklı sporlarla karşılaşmak mümkün. Pek tabii herkes için spor denildiği zaman farklı bir sistem geliyor akıllara. Kimileri için yüzmeden gayrı spor yokken, kimileri dağcılığı seviyor. Yine de genel skalaya baktığımız zaman karşımıza çıkan en belirgin spor dallarının başında fubol ve basketbol bulunuyor.
Birisi Avrupa'da diğer de Amerika'da olmak üzere inanılmaz ölçüde gelişen ve gelişmeye devam eden bu iki spor, aynı zamanda karşımıza iki farklı tadı da getiriyor. Her ne kadar futbol ülkemizde baskete göre çok daha göz önünde olsa da bu durum başta Amerika olmak üzere, bazı ülkelerde tam tersi şekilde çalışıyor...
Basketin çok önemli bir spor dalı olduğunun farkında olan iki büyük firma EA ve 2K ise, özellikle 2000'lerin başından beri her yıl birbirileriyle resmen yarışıyorlardı. Her yıl biraz daha gelişen teknoloji ile karşımıza çok daha farklı bir şekilde çıkan iki büyük yapım da, son yıllara kadar oyun severlerin kalbine taht kurmayı başardı. Ancak EA, bir süredir NBA Live serisi için oyun çıkartmıyor ve bu durum, NBA 2K13'ü taçsız kral statüsüne yerleştiriyor.
Şut ve pas sisteminde yapılan değişimler harika
NBA 2K13'ü bilgisayarda oynamanın her anlamda, konsollara göre çok daha zor olduğunu belirterek incelememize giriş yapalım... Gerçekten bir dönemler o ya da bu şekilde klavye aracılığı ile oynadığımız basket oyunları, özellikle NBA 2K13'ü özel olarak baz alırsak, bildiğiniz bir kabus. Bu kabusu görmemize sebebiyet veren durumların başındaysa, bazı tuşlara aynı anda basamak suretiyle yaptığımız hareket ve şutlar geliyor.
NBA 2K13 ile birlikte gelen ilk ve belki de en önemli özelliklerden bir tanesi, yaptığımız atışların yönünü belirleyebiliyor olmamamız. Özellikle uzak mesafeden, zayıf bir oyuncuyla bile yaptığımız atışlarda, kabaca da olsa şutun gidişatını kullanıcı olarak belirleyebiliyor olmak çok farklı bir hissiyat. Şutlardan bahsetmişken, paslardan bahsetmemek olmaz. NBA 2K13 ile tamamen geliştirilmiş olan pas sistemi sayesinde, saçma sapan sahnelere şahit olmuyoruz. Önceki oyunları oynayanların iyi bilecekleri üzere, bazı atılan paslar isteğimiz dışında ve alakasız yerlere doğru giderdi. İşte bu ve bunun gibi, oyunun muhteşem gidişatını birkaç saniyede yok edebilecek olan gelişmeler, artık mevcut değil. Özellikle top istediği halde topu almak için çabalamayan takım arkadaşları görmemek inanın çok iyi geldi.
NBA 2K13 kaş yaparken göz de çıkarmamış doğrusu; nasıl mı? Misal, şut attığımızda yapabildiğimiz oynama, gerçekten sınırlı ve şans faktörünü ufak bir miktarda arttırıyor. Pas kısmındaysa her atılan pas yüzde yüz oranda isabete sahip değil.
NBA2K13'e Jay-Z damgası
Oyunu açtığımız anda karşımıza çıkan demo ve müzik geçişleri birazdan karşımıza çıkacak olan Jay-Z'nin ilk sinyallerini veriyor. İşin ilginç yanıysa NBA 2K13'in kendisiyle bizzat oyun içerisinde de çalışmış olması. Tüm oyuna hükmeden müziklerin özellikle geçişler esnasında harika bir şekilde kulağınıza fısıldandığını çok geçmeden hissedeceksiniz.
Oyuna girdiğimiz andaysa karşımıza seçilebilir 48 farklı oyuncu geliyor. Burada göze ilk çarpan nokta, oyunculardan daha çok, NBA 2K13'in ısrarla internet bağlantısı istemesi oluyor. Oyunun genelinin internet üzerinden bağlantı kurmak suretiyle işlediğine de ayrıca parmak basmakta yarar var.
Karakter kısmına dönecek olursak, dilersek burada bulunan karakterlerden bir tanesini seçerek oyuna başlayabiliyoruz. Fakat siz de kendinize ait bir karakter yaratmak isteyenlerdenseniz, o zaman buyurun, sonu gelmez bir serüven sizleri bekliyor... Altı adet farklı ten rengi ile başlayan karakter yaratma menümüz, gerçekten biz bir sonraki adıma geçtikçe daha da uzuyor gibi hissettiriyor. Saç, sakal, dudak, kafa yapısı, göz rengi, saç rengi vs. vs. vs. derken kendimizi sonu gelmez bir karakter yaratma menüsünde buluyoruz. Yani RPG mi yoksa basketbol oyunumu hiç belli değil. Sonu gelmez detayların ardından yarattığımız karakterimiz ise artık kendisini göstermeye hazır.
Karakterimiz yıldız olma yolunda...
NBA 2K13 ile karşımıza yine, daha önceki oyunların en sevilen oyun modu çıkıyor: "MyPLAYER". Karakter oluşturma kısmında internetin ne kadar gerekli olduğunu fark etmeyen oyuncuların bir kez daha gözüne sokulan bağlantı isteği, yine de oyunda ilerlememize bir engel teşkil etmiyor. "
MyPLAYER" kısmına girecek olursak, oluşturduğumuz karakteri kullanmak suretiyle oyuna dahil olduğumuz bir sistem ile karşılaşıyoruz. Hatta buradaki oyun modeline başlamadan önce bile seçmemiz gereken farklı özellikler bulunuyor. Karakterimizin hangi mevkide oynayacağı, hangi kolejden mezun olduğu, yaşı, takma adı gibi birçok detay tarafımızdan seçilmeyi bekliyor. Tam anlamıyla karakter hazır olduktan sonraysa, bu modda ilerlemeye devam edebiliyoruz.
Karakterimiz, yaptığımız her maç arasında ve maç ardından, sekiz farklı özellik üzerinden performans değerine alınıyor ve bu farklı özellikleri notlandırılıyor. Maç sonundaysa kazandığımız puan bize bildiriliyor ve karakterimizin gelişim süreci aktif bir şekilde başlamış oluyor.
Önemli yeni başlıklardan biri "Legends Training Camps" ki tanınmış oyuncularla antrenman yapmamıza olanak sunuyor, "Social Media" hakkımızda yazılıp çizilenleri sanki gerçek hayattaymışız gibi gözümüzün içine sokuyor ve son olarak "Meet with GM" ile kariyer çizgimizin sonuna devasa bir adım atmaya çalışıyoruz.
Grafik ve modellemeler yine çok iyi
Tabii ki takım olarak da oynayabildiğimiz çeşitli modlara sahip NBA 2K13. Oyun içi para birimi, VC olarak güncellenmiş durumda. Oyunun kendi mağazası üzerinden birçok farklı eşya satın almamıza olanak tanıyan VC'ler, gerektiği taktirde gerçek para ile de elde edilebiliyorlar. Yine de her yaptığımız NBA 2K13'ın maçının bize bir kazanç getiriyor olması, alım gücümüzü büyük ölçüde arttırıyor. Para ile oyuncu satın almak, oyun geleceğine nasıl bir yatırım olacak kestirmek zor ama şimdilik tek başına ilerlediği bu yolda, sanki çok da büyük sorunlar ile karşılaşmayacakmış görünüyor. Hatta aksine, an itibariyle kullanıcıların büyük bir çoğunluğu mutlu, mesut bir şekilde NBA 2K13'e kilitlenmiş durumdalar...
Geçelim grafik detaylarına... NBA 2K13 artık kendisini bu konuda büyük ölçüde aştı. Biliyoruz, çok fazla aynı yüz modellemesine sahip adam var saha kenarında ama takımlara baktığımız zaman birbirinden tamamen farklı ve daha da önemlisi gerçek yüzlerine büyük ölçüde benzeyen insanlar görmek gerçekten harika. Yüzlerden dışında, vücutlardaki detaylar, iri ve zayıf oyuncular arasındaki gerçekçi geçişler NBA 2K13'de mükemmele erişmiş durumda.
Bir oyundan çok daha ötesi...
Seslendirmelerin yeri ise bizim için bir ayrı diyebiliriz. Seyircilerden gelen sesler, olabildiğince duruma göre nabız atıyor ve oyunun gidişatını büyük ölçüde takip ediyor. Bunun haricinde salonda oluşan yankıdan tutun da saha içerisinde konuşan insanların gelen seslerine kadar ince elenip sık dokunmuş bir oyun var karşımızda.
Son olarak spikerlerin, tıpkı FIFA 13'de de harika bir şekilde yaptıkları gibi, durum raporlarını an ve an verebiliyor olmaları, yetmezmiş gibi haricinde genel konuşmalarla oyun içerisindeki tempoyu düşürmemeleri ayrı bir güzellik.
Ve sonuç... NBA 2K13 önceki oyunlarına göre çok daha simülasyona yaklaşan bir yapım olmuş. En önemlisi ise bunu yaparken, özünden bir şey kaybetmemiş aksine kendisini tamamen olumlu yönde geliştirmiş bir oyun. Zaten yolun sonuna gelmiş olan mevcut konsollar tarafından kısıtlanan oyun geliştiriciler, yine de NBA 2K13 gibi bir şaheseri bize sunmayı başarmışlar. Üstelik bunu yaparken tek olmanın verdiği rahatlığı bir kenara bırakıp, var güçleriyle çalışmışlar. Ve sonuçta ortaya, belki de, gelmiş geçmiş en iyi spor oyununu çıkartmayı başarmışlar...