Spor oyunları denildiği zaman akla ilk gelen firmalardan bir tanesi olan EA, 2011 yılından bu yana yaptığı değişikliklerle FIFA serisini daha önce görülmemiş bir kaliteye taşıdı. Aslında bu ani değişimlerle, aynı zamanda bilgisayar oyunculuğu sektörünün ne kadar hızlı ve ani bir şekilde değişebildiğini de genel hatlarıyla gözler önüne sermiş oldu.
FIFA 13'den önceki iki oyunda büyük başarı elde eden EA Sports, FIFA 2002'den beri yap(a)madığı değişiklik ve geliştirmeleri bir anda ortaya koydu ve karşımızda bambaşka bir oyun bulduk. PES gibi bir rakibi olduğunu görmesi her ne kadar biraz geç olsa da zararın neresinden dönersen kardır hamlesi FIFA 11 ile gerçek oldu. 360 derece yön mantığını kullanan yapım, bu özelliği sayesinde tam bir devrim yarattı ve oyuncuya çok daha farklı bir futbol deneyimi yaşattı.
Kısaca özgürlük duygusu olarak niteleyebileceğimiz sistem, "Ben oraya mı pas verdim?" isyanını bir anda ortadan kaldırmış, hatayı oyundan daha çok oyuncuda aramamıza sebep olmuştu.
Hücum ve savunma büyük oranda geliştirilmiş
FIFA 13'e çoğu zaman gölgede kalan bir özellikle başlayalım: Spiker... Yıllardır alıştığımız sesler artık sadece maçı sunmaktan fazlasını yapıyorlar. Artık topu ayağına alan oyuncunun geçmişi hakkında bilgiler verdikleri gibi, karşı karşıya gelen bazı ezeli rakip takımlar hakkında da önemli bilgiler veriyorlar. Biraz kulak kabartmak lazım ama bu durum oynayandan daha çok izleyenlerin dikkatini çekecek bir detay.
"Impact Engine"in haricinde oyunun genel yapısına hükmeden "Precision Dribbling" ve "Tactical Defending" ise olabildiğince geliştirilmiş. Defans sistemi birçok açıdan elden geçirilmiş durumda ama bizim dikkatimizi çeken asıl özellik, rakipten topu almak için kullandığımız baskı yapma sistemi üzerinde oldu.
Önceki oyunlarda baskı yaptığımız rakibe resmen yapışır, vücut üstünlüğü sayesinde kendisinden topu çok hızlı çalabilirdik. FIFA 13'deyse baskı bir noktaya kadar yapılabiliyor. Özellikle rakip topu saklamak için uğraştığı sürede kendisinin özellikleri doğrudan devreye giriyor ve topu çalmak kimi zaman imkansız olabiliyor.
"Precision Dribbling" özelliğinin gelişmiş modeli sayesindeyse hücuma geçmek çok daha kolay ama aynı zamanda, tıpkı defansta olduğu gibi, kimi zaman çok daha zor. Zira daha önce de bahsettiğimiz gibi ayağına topu alan oyuncuyu iyi tanımamız gerekiyor; aksi halde topu kontrol etmek bir işkenceye dönüşüyor. Bu da oyunu defalarca oynayıp, takip hissiyatımızı geliştirmemizi gerektiriyor. Kimileri için güzel, kimileri içinse zorlayıcı bir özellik...
Gerçekçilik kavramı FIFA 13 ile değişiyor
"First Touch" adı altında oyuna eklenmiş olan bir diğer özellikse, bahsettiğimiz top kontrolünün çalışma mekaniğini oluşturan esas yapı. Topa kurulması gereken hakimiyeti zorlaştıran ve aynı zamanda oyunu çözdükçe kolaylaştıran mekanik sayesinde, FIFA 13 daha önce hiç görmediğiniz bir gerçekçiliği beğenimize sunuyor.
Buradaki en büyük sorunsa, gelen ters toplara bazen çok kötü tepki veren oyuncular. Hızlı bir atağa geçtiğimiz anda biraz arkasına düşen topa, anlamsız müdahaleler yaptıklarına şahit olduk. Olumsuzmuş gibi yazdığımız bu durum, aslında oyuna büyük bir gerçeklik katıyor ve FIFA 13'ü normal bir oyundan, daha çok bir simülasyon kategorisine taşıyor.
Kısacası artık bir tuşa sürekli basmaktan daha çok yıllardır oyunlarda var olduğu iddia edilen oyuncuyu doğru noktaya taşıma mekaniği devreye giriyor. Hemen akabindeyse topa ne şiddetle vurduğumuzun önemi bir derece daha artıyor.
Özetle, "First Touch" ve "Precision Dribbling" özelliğini doğru oyuncuyu kontrol ederken kullanmanın keyfi bambaşka...
Oyun modları ve sonuç...
FIFA 13 ile internet bağlantısı artık resmen bir zorunluluk haline getirilmiş durumda. Evde iki kişi maç yapmayacaksanız ve oyununun sürekliliğini istiyorsanız, EA Match Day isimli bölümden tüm güncellemeleri elde etmeniz gerekiyor. Bunun haricinde fazlasıyla sevilen "Be A Pro" modu yine karşımıza çıkan özelliklerden bir tanesi. Hem oyuncu, hem de kaleci olarak oynayabildiğimiz oyun modu, oynanan bir maç içerisindeki tek bir oyuncu olmanın farkını yaşatıyor.
"Skill Games" kısmındaysa farklı antrenmanlar yapabildiğimiz gibi, bir de "Interactive Tutorial" ile farklı ipuçlarına ulaşmamız mümkün. Hatta bu kısma göz atmadan oyuna girmek, değişen oyun yapısı yüzünden zorlanmanıza sebep olacaktır.
"EA Sports Football Club" içerisinde bulunan "Match Day" ve "Katalog" sayesindeyse maç yaptıkça kazanılan bir gelir söz konusu. Gerçek para ile satın alınamayan dijital para birimi, biz maç kazandıkça artıyor ve katalog kısmında takımımıza birçok farklı yenilik satın almamızı sağlıyor. Farklı bir forma ya da gol sevinci verilebilecek en belirgin örneklerden sadece ikisi. Tabii ki para tek kaynak değil; zira maç yaptıkça kazandığımız yetenek puanları ile atladığımız seviyeye de ihtiyacımız var.
Uzun lafın kısası, önceki oyunlarına göre gözle görülen değişimlere sahip bir FIFA ile karşı karşıyayız. Herhangi bir inceleme okumadan oyuna girdiğiniz anda bile tüm bu değişimleri görmek aslında çok kolay. Hızlanan oyun yapısı, geliştirilen mekanikler ve menüye eklenen yeni opsiyonlarıyla FIFA 13, bir futbol oyunundan çok daha fazlasını sunuyor. PES 2013 gibi güçlenen bir rakibi olsa da, bize göre FIFA 13, hala piyasadaki en iyi futbol oyunu...