İNCELEME: Bioshock Infinite

İlk iki oyunuyla bizleri denizin dibine sokan Bioshock serisi, bu sefer de göklere çıkarıyor...

İNCELEME: Bioshock Infinite

İlk olarak Bioshock ile karşılaştığınız anı bir hatırlayın... Hani bir uçakta yolculuk yapıyorduk? Akabinde bir anda işler ters gidiyor ve uçak resmen paramparça oluyordu? Hatırladınız mı? Peki, suya düştükten sonraki sahnenin, bir anda demo grafiklerinden çıkıp da oyun grafiklerine dönüştüğü anı hatırlıyor musunuz? Eğer aklınıza bahsettiğim sahneler ve görüntüler gelmiyorsa yardımcı olayım; ilk Bioshock öyle bir şekilde karşımıza çıkmıştı ki oyunun ilk etapta grafik kalitesi ile sarsılmıştık. Hemen ardındansa içerisinde bulunduğumuz dünyaya anlam vermek için hatırı sayılır bir süre harcamıştık. Daha önceleri System Shock ve Deus Ex gibi oyunları deneyim etmiş olanlarımız, karşımızdaki bu fantastik dünyaya önceden hazırlıklıydı ama oyunun çıkış tarihi öyle bir döneme denk geliyordu ki yeni oyuncuların büyük bir çoğunluğu için Bioshock tam bir devrim niteliğindeydi. 2007 yılında karşımıza çıkan ilk oyun, özellikle yarattığı korku ve gerilim dolu oyun modeli ile çok ama çok daha farklı bir konsepti beğenimize sunmuştu...

Yeni oyun, yeni senaryo

Yeni oyun, yeni senaryo
Eski karakterleri şimdilik unutun

İlk iki oyunda da olayların geçtiği yer, suların altında bulunan bir şehir olan, Rapture'da geçiyordu. Çok farklı bir konsept ile karşımıza çıkan yapımcı Ken Levine ve Irrational Games isimli oyun stüdyosu, çok geçmeden ikinci oyununu yayınladı. Big Dady karakteri ile özdeşleşmiş olan Bioshock dünyası, ikinci oyun ile birlikte çok daha farklı bir karakter olan Big Sister karakterleri ile karşımıza çıktı. Daha da önemlisi, "Little Sister" isimli, ilk oyundan tanıdığımız "tatlı" kız çocukları çok daha farklı özelliklere büründüler ki bunlar arasında belirli yerlere saklanabiliyor olmaları ve kendileri ile ne yapacağımıza karar vermek zorunda olmamız, ikinci oyundaki en dikkat çeken farklar arasında yer alıyordu. Tamamen ilk oyunun ve her anlamıyla ilk oyundaki senaryonun devamı niteliğindeki Bioshock 2 ise, aslında bittiğini belli etmişti. Şu anda karşımızda olan Bioshock Infinite (BI) isimli yapım ise, her iki oyundan da tamamen bağımsız. Olayların bu şekilde gerçekleşmesinin en büyük sebebi, pek tabii ikinci oyunun ilkinin gölgesinde kalması ve aynı zamanda Ken Levine gibi bir yaratıcının belirli sınırlarla yetinmeyecek olmasından başka bir şey değil...

Olay örgüsü düşündüğümüzden çok daha farklı

Olay örgüsü düşündüğümüzden çok daha farklı
Her şey Elizabeth ile başlıyor

Evet, BI ilk iki oyundan tamamen bağımsız ve tamamen farklı bir düzlemde hayat bulmuş durumda. Ne Rapture'dan eser var, ne Big Dady'den ne de Big Sister'dan. Zaten önceki oyunları oynayanlar, BI başladıkları gibi oyunun çok daha geçmişte; 1912 yılında geçtiğini öğrenecekler. Bu sefer ki meskenimiz ise Rapture yerine Columbia isimli bir yer. Tamamen bulutların üzerinde seyreden bu ilginç mekanda, Booker DeWitt isimli karakteri kontrol ediyoruz. Kendisinin üstlendiği görev ise Elizabeth adındaki kadını bulmak. Düşünülenin aksineyse olaylar onu buluncaya kadar geçenleri değil, tam tersine, Elizabeth'i bulduktan sonra olanları konu alıyor. Kontrol ettiğimiz Booker isimli karakterin tüm bu işlere bulaşma sebebi ise içerisine girdiği borçlar. Kendisini kurtarmak için yapabileceği yegane iş ise Elizabeth'i kurtarmak. Eğer kadını sağ salim bir şekilde New York'a getirebilirse, tüm borçları ödenmiş olacak. İşte bu noktadan sonra Booker, yani bizim için macera başlıyor ve gökyüzündeki Columbia isimli mekana yollanıyoruz. Gerisi mi? İşte gerisini de siz arayıp bulun...

Eskiye göre daha uzun

Eskiye göre daha uzun
Her bölüm birbirinden alengirli

BI da tıpkı önceki oyunlarda olduğu gibi FPS kamera açısına sahip ve yine önceki oyunlarda olduğu gibi birçok farklı sistem gereksiniminde yüksek ayarlarda çalışabilecek, harika bir yazılım ile karşımıza çıkıyor. Her nasıl ilk oyun GeForce 6800 Ultra ekran kartında en yüksek grafiklerde çalışabiliyorduysa, BI de benzeri bir performans sergiliyor. Oyun içerisinde "Lighthouse" ile başlayan ve "Sea of Doors" ile biten toplamda 40 adet bölüm yer alıyor. Tüm bu bölümlerin yanındaysa oyunda toplam beş adet yan görev bulunuyor ki bunlardan ikisi özel anahtarlarla açılan kilitli sandıklara ulaşmamızı istiyor. Ödül olarak aldıklarımızsa "Voxophones" ya da "Infusion" olarak değişkenlik gösterebiliyor. Eğer oyun içerisindeki hikaye örgüsünü gerçekte merak ediyor ve tüm detaylarına kadar öğrenmek istiyorsanız, 80 adet Voxophone'u bulmanızı tavsiye ediyoruz. Eğer Booker'ın Health, Salt ve Shield gibi özelliklerini yükseltmek isteyenlerdenseniz, o zaman da Infusion'ları bolca toplamanızda fayda var.

Birçok farklı parçadan oluşuyoruz

Birçok farklı parçadan oluşuyoruz
Oyun içerisindeki bazı sorunlar can sıkabiliyor

Gelelim "Gear" yani eşya kısmına. BI'da bulunan Hat, Shirt, Pant ve Boot gibi upgrade edilebilir parçalar, aslında tıpkı orijinal Bioshock'da bulunan "Tonics" kavramıyla aynı şekilde çalışıyor. Oyuncu olarak aynı anda dört farklı zırh özelliğini, dört farklı parça üzerinde kullanabiliyoruz. Burada kısa bir ipucu vermekte fayda var zira oyunda bulacağınız bazı eşyalar aynı olsa da genel yapı tamamen rastgele çıkan parçalardan oluşuyor. Yani eğer bir kutu içerisinden, herhangi bir parça düştüğünü görürseniz, gerekirse son "check point"ten tekrar oyuna başlayarak bu kutuyu yeniden açabilir ve tamamen farklı bir eşya ile karşılaşabilirsiniz. Özellikle farklı kombinasyonlarla oyunda ilerlemek isteyenler için harika bir seçim gibi gözüken bu durum, pek tabii aynı zamanda oyunun en net "bug"larından bir tanesini oluşturmakta. Yine orijinal Bioshock'takine benzeyen bir özellik ile daha karşılaşıyoruz: Vigor. Booker'ın tamamen özel yeteneklere bürünmesine olanak tanıyan bu güç, yeterli "Salt"a sahip olduğumuzda kullanılabiliyor. Daha önceden tanıdığımız ve ekranımızın sol alt kısmında bulunan ekranda gözüken Salt gücümüz bittiği taktirde hiçbir şekilde kendilerini kullanamıyoruz. Öğrenebileceğimiz Vigor sayısı ise sekiz olarak sınırlandırılmış ve her birisinin hem temel, hem de "trap" şeklinde kullanımı mevcut.

Birbirinden farklı NPC'ler oyuna renk katıyor

Birbirinden farklı NPC'ler oyuna renk katıyor
Elizabeth'in güçleri muazzam

Oyun içerisinde bulunan "Vending Machines" ise ziyadesiyle görmek istediğimiz cihazlar arasında yer alıyor. Üç farklı seçenek sunan cihaz içerisinde bulunan "Dollar Bill" ile mühimmat, yaşam enerjisi, salt ve benzeri parçalara ulaşabiliyorken, "Veni Vidi Vigor" ile Vigor upgrade'lerine ulaşabiliyoruz. Son olarak "Minuteman's Armory" sayesinde de silahlarımızı güçlendirmemiz mümkün. Tüm bunların yanında yer alan "Tears" kısmı ise yol boyunca yanımızda bulunacak olan Elizabeth'in güçlerini simgeliyor. Evet, güçleri! Siz ne zannetmiştiniz? Öylece bir yanımızda duracak bir kadın mı? Hayır, kendisi bundan çok daha fazlansa sahip! Decoy, Mosquitoes, Cover, Frieght Hooks ve daha fazlası kendisinin oyunumuza yapabileceği muazzam desteklerden sadece bazılarını oluşturuyor. Bu arada karşımıza çıkacak tek karakter tabii ki Elizabeth değil. Zachary Hale Comstock, Lady Comstock, Daisy Fitzroy, Cornelius Slate, Robert Lutece ve Rosalind Lutece gibi birçok farklı karakter de bu enteresan senaryoda bizlerle birlikte olacaklar. Bu arada, her ne kadar birçok NPC olduğu bir gerçek olsa da aynı zamanda da Elizabeth karakterinin sürekli yanımızda olduğunu da unutmamak lazım.

Eski oyunlara göre daha çok silah seçeneği

Eski oyunlara göre daha çok silah seçeneği
Her düşmanı o kadar da kolay alt edemiyoruz

BI bir FPS ve konu FPS olduğu zaman akla ilk gelen detaylardan birisi ne kadar silah çeşitliliği olduğudur. Pek tabii Booker DeWitt tarafından kimi zaman Vigor'larla kombine edilebilen birçok farklı silah kullanıyoruz. Broadsider Pistol ile başlayan maceramızdaysa, Founder Huntsman Carbine, Vox Burstgun, Founder Pig Volley Gun, Vox Hail Fire, Founder Triple R Machine Gun ve Sky-Hook gibi 14 farklı silah ile devam ediyoruz. Neredeyse her silahın en az dört adet upgrade'i bulunuyor. Bunlar genelde silah gücünü arttırmak, daha isabetli atışlar yapmak, şarjör kapasitesini arttırmak gibi özelliklerle karşımıza çıkıyorlar. Silahların hedefi olacak olan düşmanlarımızsa, yine önceki Bioshock mantığında tasarlanmışlar. Songbird ve Siren gibi, oyunda genellikle karşılaşacağımız düşmanların yanı sıra, aynı zamanda nadiren göz göze geleceğimiz ve öldürmesi ziyadesiyle zor olan "Heavy Hitters" isimli düşman birimleri de mevcut. Fireman ve Crow gibi düşmanlarsa BI'de karşımıza çıkacak en genel düşman birimlerini oluşturuyorlar.

Üç farklı DLC paketi ile yeni karakterler, yeni senaryo ve yepyeni silahlarla karşımıza çıkacağı şimdiden kesinleşen Bioshock Infinite, uzun zamandır beklenen FPS performansını sunmuş durumda. İster hızlı, isterse çok daha yavaş FPS sevin hiç fark etmez zira BI sizi yarattığı dünyasıyla oturduğunuz koltuktan alıp, bulutların üstüne çıkaracak.

Okuyucu Yorumları