İkinci el elektrikli otomobilleri bekleyen karanlık tablo

Yeni bir araştırma, ikinci el elektrikli otomobil sahiplerinin keyfini kaçıracak, oldukça karanlık bir tablo çiziyor.

İkinci el elektrikli otomobilleri bekleyen karanlık tablo

JD Power'ın 2024 E-Vision Intelligence Raporu’nun bir parçası olan yakın tarihli bir araştırmasına göre, 2026 yılında elektrikli araçların kiralanmasında %230’luk bir artış olacak. ABD’de önümüzdeki iki yıl içerisinde yaklaşık 280.000 EV'nin de kiralamadan geri döneceği belirtiliyor.

Ancak rapora göre, kısa bir süre önce tanıtılan veya yakında piyasaya sürülecek EV modellerinin fiyatlarının düşmesi nedeniyle, birçok kişi için ikinci el bir araç almaktan ziyade yeni bir araç almak finansal açıdan daha mantıklı olacak.

Fiyatlardaki bu değişim yeni bir EV almayı düşünenler için potansiyel olarak iyi bir haber olabilir. Ama iki yıl içinde piyasada çok sayıda ikinci el araç bulunacağı düşünüldüğünde, genel olarak ikinci el pazarı için sorun yaratabilir.

JD Power, federal EV vergi teşvikinin devam edip etmeyeceği ve yüksek üretici teşviklerinin ne kadar süreceği konusundaki belirsizlik, uzun vadeli pil sağlığı konusundaki endişeler ve kullanılmış benzinle çalışan araç sıkıntısının, geleneksel arz ve talep dengesini karmaşıklaştıracağını söylüyor. Elektrikli araç satışları şu ana kadar büyük oranda üst segmenti hedefliyordu. Ancak artık giderek daha uygun fiyatlı modeller geliştiriliyor ve hem ABD’de hem de Avrupa’da giderek yaygınlaşıyor.

İkinci el elektrikli araçları bekleyen tehlike

Bu durum ikinci el pazarında şimdiden sorun yaratıyor. Bazı premium EV’lerin değer kaybı çok büyük olabiliyor. Örneğin 130.000 dolar değerindeki Porsche Taycan gibi modellerin üç yaşındaki örneklerinin bazı pazarlardaki fiyatları 35.000 dolara kadar düştü.

Wired’ın bu yılın başlarında yaptığı bir araştırma, Mercedes-Benz EQE, Audi e-tron GT ve Polestar 2 gibi bazı premium elektrikli araçların, ilk yıl kullanımından sonra değerlerinin yarısına kadarını kaybedebileceğini söylüyordu. Bu eğilimin birkaç farklı sebebi olduğu söyleniyor. Örneğin alıcılar arasında devam eden menzil kaygısı, pil teknolojisinin çok hızlı bir şekilde ilerlemesi ve eski modellerin içten yanmalı motorlu modellere göre çok daha hızlı bir şekilde güncellenmesi veya değiştirilmesi gibi pek çok etken belirtiliyor.

Yanmalı motorlu araçların aksine, günümüzdeki elektrikli araçların pil paketlerinin değiştirilmesi ve iyileştirilmesiyle çok daha fazla menzil ve gelişmiş performans sunulabiliyor. Bu durum, yeni elektrikli araç satın almak isteyen özel alıcıları, son araçlarının birkaç yıl içinde ödedikleri maliyetin çok daha altında bir değere sahip olacağı endişesiyle caydırıyor.