Rolls-Royce ve easyJet, hidrojenle çalışan jet motorunun testleri başarıyla geçtiğini açıkladı. Rolls-Royce ve Avrupa merkezli bir havayolu şirketi olan easyJet, hedeflerinin 2050 yılına kadar emisyonları azaltmak olduğunu söyledi ve yer testindeki bu başarının “Dünya’nın hidrojenle çalışan ilk modern hava motorunu üretmek için bir kilometre taşı olacağını” açıkladı.
Test, İngiltere'deki MoD Bosombe Down'daki bir açık hava tesisinde, dönüştürülmüş bir Rolls-Royce AE 2100-A uçak motoru kullanılarak gerçekleştirildi.
Uçuşlar, en karbon yoğun seyahat biçimlerinden biri ve havayolu emisyonlarının gezegen üzerinde büyük bir etkisi var. Energy Industry Review, Réseau Action Climate Association'ın Şubat 2022 itibarıyla havacılığın küresel sera gazı emisyonlarının yüzde beşinden sorumlu olduğunu ortaya koyduğunu bildirdi. Bu rakamlar uçak duraklamalarını hesaba katmadığı için, gerçekte emisyonlar çok daha yüksek olabilir ve küresel emisyonların yüzde 15'ine kadar ulaşabilir gibi görünüyor.
Havacılık endüstrisi, hava yolculuğu için hidrojen gibi alternatif yakıtlar kullanan uçaklar geliştirmeye çalışarak emisyonları azaltmaya çalıştığını söylüyor. Hidrojenin çekiciliği, atık olarak karbondioksit değil su üretmesinden dolayı önemli. Son yıllarda, havayolları gibi karbondan arındırılması zor birkaç sektör, emisyonlarını azaltmak için hidrojen teknolojilerine büyük yatırımlar yaptı.
Hidrojen de aslında çok masum değil, zira pahalı ve zor bulunuyor. Ayrıca depolanması da zahmetli, çünkü güvenli bir şekilde depolanması için yüksek basınç, düşük sıcaklık ve kimyasal süreçler gerektiriyor. Ayrıca, emisyon açısından da sıfır değil, zira hidrojeni diğer elementler ayırmak için yüksek miktarda enerji gerekiyor ve bu enerjinin üretiminde de emisyonlar söz konusu. EasyJet ve Rolls-Royce’un testinde, her ikisi de yenilenebilir kaynaklar olan rüzgar ve gelgit gücünden yapılan ve yakıtını "yeşil" hidrojen yapan hidrojen yakıtı kullanıldı.
Tüm olumsuzluklara rağmen, Rolls-Royce ve easyJet, uzun vadeli bir hedefle ikinci bir dizi test planladıklarını söylüyor. Bu sefer, uçuş testleri de gerçekleştirilecek. 2020 Avrupa Birliği raporu, hidrojen yakıtlı uçakların 2035 gibi kısa bir sürede piyasaya çıkabileceğini tahmin ediyor.