ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), geçtiğimiz Cuma günü Alaska Havayolları'na ait bir uçağın gövdesinin bir bölümünün yan tarafından ayrılarak uçakta büyük bir delik açmasının ardından, 171 Boeing 737 Max 9 uçağının geçici olarak uçuştan çekilmesi talimatını verdi. Ajans yaptığı duyuruda tüm uçakların, uçak başına yaklaşık dört ila sekiz saat sürecek bir incelemeye tabi tutulması için bir Acil Uçuşa Elverişlilik Direktifi göndereceğini açıkladı. Bu kararın ardından, THY de dahil olmak üzere pek çok havayolu şirketi de benzer kararlar alarak bahsi geçen uçakları uçuştan çektiğini duyurdu.
New York Times, Portland Uluslararası Havaalanından kalkan 1282 sefer sayılı uçağın, uçağın bir bölümünün patlamasına yol açan bir "basınçlandırma sorunu" nedeniyle kalkıştan 20 dakika sonra aynı havaalanına acil iniş yaptığını bildirdi. Times'a göre, patlayan kısmın hemen yanındaki koltukta kimse bulunmuyordu ve sadece hafif yaralanmalar meydana geldi. Ani basınç kaybının yakınlarda oturan genç bir yolcunun tişörtünü parçaladığı da bildirilen diğer bilgiler arasında.
@strawberr.vy Girls’ trip turned into emergency landing trip… #alaska #alaskaair ♬ original sound - vy 🍓
FAA'nın kararından önce Alaska Havayolları, 65 Boeing 737 Max 9 uçağından oluşan filosunu inceleme için yere indirdi. Şirket bu sabah yaptığı açıklamada filosunun dörtte birinden fazlasını denetlediğini ve endişe verici bir bulguya rastlanmadığını belirtti.
Boeing 737 Max uçakları geçmişte FAA ve havayolları tarafından, uçakların otopilotunda iki yüksek profilli kazaya yol açan sorunlar ve daha sonra tespit edilen elektrik sorunları gibi başka sorunlar nedeniyle de geçici olarak uçuştan çekilmişti. 2020 tarihli bir Senato raporunda FAA, Boeing'in uçakları tekrar hizmete sokmak için yeniden sertifikalandırma testlerini manipüle etmeye çalışmakla suçlanmıştı. Son olarak 28 Aralık'ta FAA, iki uçağın kontrol sistemlerinde gevşek cıvatalar tespit edilmesinin ardından 737 Max uçaklarının denetimlerini izlemeye aldığını duyurdu.
Geçtiğimiz günlerde Seattle Times, Boeing'in FAA'ya henüz sertifika vermediği daha küçük bir uçak olan 737 Max 7 için güvenlik muafiyeti talebinde bulunduğunu bildirdi. Görünüşe göre uçakta bir motor kaportasının parçalanmasına neden olabilecek bir kusur bulunuyor. Makalede, aynı kusura sahip mevcut 737 Max uçaklarının buz önleme sistemini kapattıkları sürece çalışmaya devam ettikleri belirtiliyor.