LCD ve plazma arasındaki teknoloji savaşı uzun zamandır sürüyor ve uzun süre daha sona erecek gibi görünmüyor. Zira her iki teknoloji de gelişimini sürdürüyor.
1990'ların sonunda piyasaya çıkan ilk düze ekran televizyonlar plazma teknolojini kullanıyordu. LCD ekranlar ise 1970'li yıllardan bu yana mevcut. Ancak LCD ekranlar ilk başta hesap makinelerinde kullanılıyordu ve gelişmeleri, plazmaya meydan okumaları uzun zaman aldı.
Şimdi duruma baktığımızda ise piyasada satılan her 10 televizyondan birisinin plazma olduğunu, LCD'nin hakimiyetinin açık seçik ortada olduğunu görüyoruz. Bunun temel sebebi üreticilerin LCD paneli üreten fabrikalara yatırım yapması ve sonuçta büyük ekranların ucuzlaması oldu. Ama plazma da olduğu yerde kalmadı...
LCD'lerin yaygınlaşması
LCD'lerin yaygınlaşmasında Full HD çözünürlüğe plazmalardan önce erişmelerinin de büyük bir payı oldu.
Plazma cephesinde Panasonic milyonlarca üretim ike çok güçlü, Samsung ve LG de LCD'ye ağırlık verseler de plazmayı bırakmıyor. Bunun temel sebebi ise elbette görüntü kalitesi oluyor. LCD TV'lerde reklamı bol bol yapılan 200Hz ve LED teknolojileri aslında LCD'lerin plazmaya göre zayıf yanlarını kapatıyor.
En büyük eksiklikler hareketlerde bulanıklık ve kontrastta zayıflık oluyor. Plazmalar bu açıdan çok daha üstün. Plazma televizyonlarda bu özelliklere o kadar ihtiyaç olmamasına karşın tüketicileri etkilemek için pazarlamadan duyurulmasına özen gösteriliyor.
LCD'lerin avantajları
LCD'lerin plazmaya göre temel avantajları rekabetçi fiyatları ve daha ince tasarımları oluyor.
LCD ve plazma arasında teknolojik olarak bir kazanan yok. Plazma tamamen ölmediği gibi gelişimini sürdürdü ve farklı tercihleri olan kullanıcılar için alternatifleri geliştiriyor. Yaygınlık olarak bakılacak olursa kazanan elbette LCD'ler oldu.
GFK'nin piyasa araştırmalarına göre 2010 Temmuz ayına kadar geçen 1 yıllık sürede satılan 822.000 plazmaya karşılık olarak 9.994.000 LCD söz konusu.
Fiyat ortalamasına bakacak olursak da ortalama fiyatlar arasında yüzde 100 fark görüyoruz. Bunun temel sebebi LCD'le küçük ekranların ortalamayı etkilemesi, plazmaların ise 42 inç ve üstü olmasından kaynaklanıyor.
LED'lerin popülerleşmesi
LED TV'lerin de resme girmesiyle birlikte manzara değişmeye başladı. İlk 12 ayda 41.000 adet satılan LED'ler sonra o kadar popüler oldu ki, 2. yılda bu sayı 3.550.000'e çıkmıştı.
LED'lerin popülerleşmesinde fiyatlarının düşmesinin payı çok büyük oldu. Farklı boyutlarda, farklı fiyatlara seçenekler çoktu. LED ekranlar daha yüksek kontrast sundukları için, daha iyi siyahlar verdikleri için de klasik LCD'lerin üstünlüklerini aştılar.
Plazmalarda ise genellikle 42, 50 ve 60 inç boyutlar yaygın olduğu için, fiyat aralığı daha yüksek oldu. LCD'lerin satışının büyük kısmı da 42 inç altı boyutlarda gerçekleşti.
LCD ve plazma farkları
Kalınlığa bakacak olursak 8 mm'ye kadar inen LCD ve LED'lerin büyük avantaj sahibi olduğunu görüyoruz. Öte yandan plazmalar çok daha kalın: 8cm civarında. Önemli mi, değil mi tamamen sizin zevkinize bakıyor.
LCD televizyon modelleri dükkanlarda daha şık, daha ince ve aydınlatma ile daha parlak görünüyor. Öte yandan plazmaların görüntü ve renk kaliteleri son derece sinematik ve ev şartlarında muhteşem bir görüntü sunuyorlar.
Kontrasta bakılacak olursa geleneksel CCFL arka aydınlatmalı LCD televizyonlar daha parlak görünebilirler ama siyahlar konusunda başarısızlar. LED'lerde ise tek bir arka aydınlatma yok, bu sayede ekranda kontrast ve siyahlar son derece başarılı olabiliyor.
Plazmanın avantajları
Plazmada ise böyle bir sorun yok, her hücredeki elektrik kontrol edildiği için plazmanın derin siyahları hala rakipsiz durumda.
Sabit JPG gibi fotoğraflarda LCD ekranlar daha detaylı görünür. Öte yandan hareketli görüntülerde plazma TV'ler daha başarılıdır. Zaten bu da bir TV'nin temel kullanım alanıdır.
Full HD'de keskinlik meselesi plazmada daha zayıf görünse de plazma farklı çözünürlüklerde de daima yumuşak ve kaliteli bir görüntü sunabiliyor. Yani düşük kaliteli bir film izlerken plazma televizyon LCD'ye göre daha iyi bir görüntü sunacaktır.