Google, yeni yaptığı açıklamayla Chrome'da üçüncü taraf çerezlerini kaldırmayacağını duyurdu. Google, bunun yerine tarayıcıda kullanıcıların web tarama tercihleri hakkında bilinçli seçimler yapmalarına olanak tanıyan yeni bir deneyim sunacağını söylüyor. Peki süreç nasıl işleyecek?
Google, çerezleri öldürmenin çevrimiçi yayıncıları ve reklamcıları olumsuz etkileyeceğinin altını çiziyor. Bu duyuru, Google'ın 2025'in başlarında üçüncü taraf çerezlerini aşamalı olarak kaldırmaya yönelik önceki planlarını değiştirdiğini gösteriyor, ki reklam endüstrisi bu karar nedeniyle diken üzerinde oturuyordu.
Google'ın Privacy Sandbox girişiminin başkan yardımcısı Anthony Chavez, “Kullanıcı seçimine dayananan güncellenmiş bir yaklaşımı benimsiyoruz. Üçüncü taraf çerezleri kullanımdan kaldırmak yerine, Chrome'da kullanıcıların web taramaları boyunca geçerli olacak bilinçli bir seçim yapmalarına olanak tanıyan yeni bir deneyim sunacağız ve bu seçimi istedikleri zaman değiştirebilecekler. Bu yeni yolu düzenleyicilerle görüşüyoruz ve bunu uygulamaya koyarken sektörle etkileşim halinde olacağız," dedi.
Yani Chavez, Google'ın artık kullanıcılara tarama verileri üzerinde daha fazla kontrol sağlamaya odaklanacağının altını çiziyor.
Google'a tekelcilik suçlaması
Buna Chrome'un Gizli modundaki IP Koruması gibi ek gizlilik kontrolleri ve Privacy Sandbox API'lerinde devam eden iyileştirmeler de dahil olacak.
Ocak 2024'te Google, dünya genelindeki Chrome kullanıcılarının %1'i için varsayılan olarak üçüncü taraf çerezlerini kısıtlayan İzleme Koruması adlı yeni bir özelliği kullanıma sunmaya başlamıştı. Bu hamle de çerezleri tamamen ortadan kaldırmaya yönelik ilk adım olarak algılanmıştı. Ancak şimdi işlerin değiştiği anlaşılıyor. Bu değişimde, Google'ın çerezler yerine getirmek istediği yeni düzenlemenin tekelcilik suçlamalarına sebep olacağına yönelik uyarılar da önemli oldu.