Uzmanlar, denizcilik şirketlerinin Süveyş Kanalı’nın güneyindeki saldırılar nedeniyle Kızıldeniz’den tamamen kaçınmasının teknoloji alanında daha fazla gecikmeye ve fiyat artışlarına neden olabileceği konusunda uyardı.
Reuters, aralarında MSC’nin de bulunduğu iki büyük nakliye firmasının, Husi militanlarının Kızıldeniz’deki ticari gemilere yönelik saldırılarını arttırması nedeniyle Kızıldeniz’den kaçınma planlarını doğruladığını söylüyor. Pek çok şirket halihazırda yeniden rota belirlemeye başlarken, diğerlerinin ise fark edilmeden geçme umuduyla çatışma bölgesinde gezinirken izleme cihazlarını kapattıkları bildiriliyor. Birincil hedefler petrol gemileri olurken, Asya’dan Avrupa’ya parça ve donanım getirenler de dahil olmak üzere diğer ticari gemilerin giderek daha fazla etkilenmesi mümkün.
Saldırılar, Ekim 2023’ün başlarından bu yana İsrail ile çatışma içinde olan Hamas’a destek göstergesi olarak İsrail’e bağlı gemileri hedef alıyor.
Petrol fiyatlarındaki artışa ilişkin korku, Kuzey Afrika’dan Avrupa’ya uzanan rotayı kullanan birçok ülkeye şimdiden yayılmaya başladı ancak çok sayıda endüstrinin tüm tedarik zincirinin risk altında olabileceğini öne süren yeni raporlar ortaya çıkıyor.
Bir BBC haberi, S&P Global Market Intelligence’daki analistlerin Avrupa, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’ya ithal edilen malların yaklaşık %15’inin Asya ve Körfez’den deniz yoluyla gönderildiğini belirten araştırmasına atıfta bulunuyor. Rotanın Kızıldeniz üzerinden çizilmesi, gemilerin Güney Afrika’daki Ümit Burnu’nu geçmeye kıyasla genellikle binlerce kilometre ve birkaç gün tasarruf etmesini sağlıyor.
BBC, şimdiden Ümit Burnu üzerinden geçen nakliye oranlarının geçtiğimiz hafta içerisinde %4 arttığını söylüyor. Bu oran artmaya devam ettikçe ortaya çıkan ekstra maliyetler tüketicilere yansıyabilir.
Bu gelişmelerin tüketiciler üzerindeki etkilerinin boyutu henüz belirgin değil. Ama bulunabilirlik ve fiyat konusunda kötü sürprizlerle karşılaşmak kimse için sürpriz olmayacak gibi görünüyor.