Dünya genelinde otomotiv devlerinin içten yanmalı motorları hızla kullanımdan kaldırmaya ve yerlerini elektrikli modellerle doldurmaya çalıştığı bir sır değil. Ama bu arada, pek çok şirketin elektrikli araçların yavaş müşteri kabulüyle mücadele ettiği de ortaya çıkmaya başlıyor.
Ford Motor, geçtiğimiz gün Kuzey Amerika’daki müşterilerin elektrikli araçların talep ettiği primi ödeme konusunda isteksiz olduğu gerçeğini belirterek, yeni EV üretim kapasitesi için harcamayı planladığı 12 milyar dolarlık yatırımı ertelediğini duyurdu.
CNBC’nin bildirdiğine göre Ford, Kentucky’deki yeni kampüsünce planlanan ikinci pil fabrikası da dahil olmak üzere üretim kapasitesi için planladığı harcamalardan geri adım atmayı planlıyor. Ancak şirketin temsilcileri, bu geri adımın gelecekteki elektrikli modellerin üretimine olan bağlılığını etkilemeyeceğini vurgulamakta gecikmedi.
Ford Motor CFO’su John Lawler, kısa bir süre önce yaptığı açıklamada “hacimlerin ne olacağına müşteriler karar verecek” dedi ve ekledi: “Ford, elektrikli araçların benimsenme hızına ayak uydurmak için benzinli, hibrit ve elektrikli araçların üretimini başkalarının yapamayacağı şekilde dengeleyebiliyor.”
Buna rağmen şirket, Ford Model e adlı elektrikli araç iş biriminin bu yılın üçüncü çeyreğinde faaliyet bazında 1,3 milyar dolar zarar ettiğini açıkladı. Bu, 2022 yılının aynı dönemine kıyasla neredeyse iki kat kayıp anlamına geliyor.
Elektrikli araçlara yönelik ilk heyecan azalmış olabilir ve bu Ford haberi, artık gerçek talebin devreye girmeye başladığını gösteriyor. Çok uluslu araç kiralama şirketi Hertz, kısa bir süre önce artan onarım maliyetlerini ve Tesla'nın stoklarının ikinci el satış değerlerini etkileyen sürekli fiyat indirimlerini öne sürerek filosunun elektrikliye geçiş hızını yavaşlattığını açıkladı.
Honda ve GM ise, GM’in müşteri talebini değerlendirirken son EV hedeflerinden bazılarını küçültmesi nedeniyle ortak bir şekilde daha uygun fiyatlı elektrikli araçlar geliştirmek için 5 milyar dolarlık yatırım planlarından vazgeçmişti.
Çoğu üretici önümüzdeki 10-15 yıl içinde tamamen elektrikli bir ürün yelpazesine bağlı kalmayı sürdürse de, artık birçoğu geçişin başlangıçta tahmin edilenden çok daha zor olacağının farkına varıyor. Reuters’ın bildirdiğine göre Mercedes-Benz CFO’su Harald Wilhelm, geçtiğimiz günlerde bazı üreticilerin yüksek üretim maliyetlerine rağmen EV’leri içten yanmalı motorlu araçlardan daha ucuza sattığı gerçeğine atıfta bulunarak EV pazarını “oldukça acımasız bir alan” olarak tanımladı.