CHIP Online elektrikli araç testlerine ülkemizde satılan düz vitesli tek hibrit araç olan Honda Cr-Z ile devam ediyor. Cenk Tarhan ve Mahmut Karslıoğlu tarafından gerçekleştirilen inceleme videosuna yazının altından ulaşabilirsiniz!
Dünyanın ilk manuel hibrit otomobili Honda'dan geldi. Japon üreticinin 1984 yılında üretmeye başladığı CR-X modelinin varisi olan CR-Z, o araç kadar farklı görünüyor fakat ondan çok daha çevreci bir model. Bir elektrik motoruyla kombine olarak çalışan 1.5 litrelik benzinli motor sayesinde CR-Z düşük tüketim değerlerine ulaşabiliyor. Volkswagen Scirocco, Peugeot RCZ ve MINI Cooper gibi modellerle rekabet etmesi için geliştirilen model şu anda tek motor seçeneği ve sadece manuel şanzımanla satılıyor.
Klasik tasarım, modern teknoloji
CR-Z'nin etkileyici tasarımı aslında atası CR-X'ten kalma genetik bir faktör. Zaten otomobile arkadan bakan bir kişi CR-X'in izlerini çok net görebilir. Parçalı arka cam ve sonlandığında birden dikleşen tavan yapısı aynen korunmuş. Stopların yapısı ise çok daha modern bir görünüme kavuşturularak CR-Z'nin teknolojik görünmesini sağlamış. Alçak tavan yapısıyla dikkat çeken modelin şık kapı açma kollarının pek de kullanışlı olduğu söylenemez. Ön kısımda ise farların yapısı dikkatimizi çekiyor. İçerisi mavi farların alt kısmında LED gündüz farı da sunuluyor. 4080 mm uzunluğa sahip CR-Z, 1740 mm genişliğe ve 1395 mm yüksekliğe sahip. Aracın kullanıcılarına sunduğu bagaj hacmi 215 litre.
Füturistik iç mekan
Honda'nın füturistik tasarım anlayışıyla şekillendirilmiş iç mekan çok teknolojik görünüyor. Mavi aydınlatmaların yoğun olduğu ön konsolda ilk bakışta bir karmaşa var gibi ama alışıldıktan sonra kullanılması gayet keyifli. Sürücüyü içerisine alan kokpitin sol tarafında Honda'nın CR-Z ile sunduğu üç farklı sürüş modunun seçim butonları bulunuyor. Sport-Normal-Economy modlarından Sport tuşuna bastığınızda CR-Z'nin gösterge paneli kırmızı renk alarak iç mekanda farkındalık yaratılmış.
Bu modda aracın gaz tepkileri bariz şekilde iyileşirken, direksiyon tepkileri ve elektrikli motorun davranışları da değişiyor. Economy modunda ise gösterge panelinin ortasındaki kısım sürüş tarzınıza göre renk değiştiriyor. Eğer cebinizi düşünen bir kullanıcı iseniz bu kısmın yeşil renkli kalmasına dikkat etmelisiniz. CR-Z'nin gösterge panelinin sol kısmında aracın elektrik motorunu besleyen pillerin doluluk oranını gösteren ve hangi anlarda şarj olduğunu, hangi zamanlarda araca katkı sağladığını belirten dijital bir kısım mevcut.
CR-Z'nin müzik sistemi oldukça güçlü ve subwoofer'lar ile güçlendirildiği için çok iyi bir deneyim sunuyor. USB üzerinden cep telefonunuzu bağlayabiliyor ve müzik arşivine erişebiliyorsunuz. Aynı şekilde, USB disk de bağlayıp medyaya erişebiliyorsunuz.
Elektrik takviyeli motor
Yazının başında da belirttiğimiz gibi CR-Z dünyanın ilk 6 ileri manuel şanzımana sahip hibrid otomobili olma özelliğine sahip. Honda'nın 6. Nesil IMA teknolojisine sahip CR-Z, yakıt tüketimini düşüren ve aracın performansına ek katkı sağlayan bir elektrik motoruyla donatılmış.
CR-Z'nin üzerindeki 1.5 litrelik dört silindirli motoru 6100 d/d'de 112 hp güç ve 4800 d/d'de 144 Nm tork üretiyor. DC Elektrikli motor ise 1500 d/d'de 14 hp güç üretirken, 1000 d/d'de üretmeye başladığı 79 Nm torkuyla araca asıl katkıyı yapıyor. İki motorun birlikte çalışmasıyla elde edilen güç ise 6100 d/d'de 122 hp. CR-Z'yi standart bir atmosferik motorlu araçtan ayıran en önemli farkı olan 174 Nm tork ise 1000-1500 d/d aralığında sunuluyor.
CR-Z testimiz süresince 100 km'de 6,5 lt yakıt tüketti.
Konfor ve yol tutuş
Sert olarak tanımlanabilecek bir yapıya sahip Honda CR-Z, spor otomobillerden beklendiği gibi yol tutuşa yönelik geliştirilmiş. Sport moduna alındığında sürücüsüyle kendisini bütünleştiren otomobil yüksek devir çevirmeyi seven yapısıyla dikkat çekiyor. Gücün yüksek devirlerde yere aktarılmasında ise zaman zaman kayıplar yaşanıyor. CR-Z hızlı kalkışlarda sık sık anti patinaj sisteminin müdahalelerine ihtiyaç duyuyor. Neyse ki ESP sistemiyle beraber anti patinaj sistemi de devreden çıkarılabiliyor. Yüksek hassasiyetteki direksiyonu ve fren dozlaması CR-Z'yi zevk alınarak kullanılan bir otomobil haline getiriyor.
Konfor konusuna gelindiğinde ise CR-Z hiçbir şekilde öne çıkamıyor. Sportif ön koltukları sürücüyü kavrama konusunda ve ergonomik olarak çok başarılı ama CR-Z'nin sert süspansiyonlarının neden olduğu darbeleri ememiyor. İçeriye sızan motor sesi konfor anlamında olumsuzluk oluştursa da Honda severlerin bu sesten zevk alacağı ise kuşkusuz.
Aracın en büyük handikabı arka koltuklarının yapısı. Bu otomobile 2 kişilik demek çok daha doğru olacaktır. CR-Z'nin arka kısmına sadece küçük çocuklar oturabilir. Bir yetişkinin oturması ise hem diz mesafesi hem de baş mesafesi yüzünden imkânsız.
Sonuç olarak...
Arabam.com'dan Tulu DARICAN'ın yorumu: CR-Z'nin ilk fotoğraflarını gördüğümde tasarımını hiç beğenmemiştim. Efsanevi CR-X modelinin yanında bu tasarım bence güzel görünmüyordu. Ancak aracın canlı halini gördüğümde fikrim değişti. Özellikle profilden incelendiğinde aracın çekici hatları daha çok ortaya çıkıyor. Burada sorun böyle sportif görünen bir aracın yolda performans anlamında eksik kalması...
Ekonomik olma kaygısıyla adapte edilen hibrid sistem yakıt tüketimini düşürme anlamında çok başarılı değil. Artan devirle birlikte otomobil hızlı hissettiriyor ama C segmentinde CR-Z'nin rakibi olmasa da çok daha performanslı modeller mevcut. CR-Z'nin süspansiyonu yol tutuşu artırmak amacıyla sert tutulmuş. Bu sebeple konfor düşük. Yol tutuş ise tatmin edici düzeyde. Kısacası Honda CR-Z iyi görünen fakat performans değerleriyle görüntüsünün hakkını tam anlamıyla veremeyen bir otomobil.
Honda CR-Z'yi daha yakından görmek için galerimize tıklayın!