Chatbot'lar sayesinde pizza sipariş edebilir, ödemeleri kabul edebilirsiniz. Ama yine de kullanışlılık bakımından oldukça sınırlı oldukları kesin. Ancak Facebook yaptığı açıklamada, müzakere edebilen, strateji oluşturabilen ve sohbetin nereye gideceği ile ilgili plan yapabilen bir chatbot geliştirdiğini bildirdi.
Bilgisayarlara bir görüşmeyi insan seviyesinde anlamayı öğretmek şimdiye dek oldukça zor bir girişidi. Yapay zekanın hem yüksek oranda bilgiye hem de hızlı ve isabetli bir uyumluluk yetisine sahip olası gerekiyor. Ancak Facebook Artificial Intelligence Research'de (FAIR) çalışan araştırmacılar geliştirdikleri yeni teknik sayesinde bot'ların başarılı şekilde insan seviyesine oldukça yakın diyalog kurabilmesini ve pazarlık yapabilmesini sağladı.
FAIR, yapay zekanın sinir ağına, gerçek insanlar arasında gerçekleştirilen pazarlık diyaloglarını göstererek öğrenmesini sağladı. Araştırmacılar, bot'un sadece insan davranışlarını taklit etmesini değil, pazarlıkta belli bir hedefe erişmeleri için nasıl hareket etmeleri gerektiğini öğrettiler. Bot'lar ayrıca gerçek insanlar üzerinde de test edildi ve ilginç bir çok denek bir bot ile pazarlık yaptığını fark etmedi.
Bot'ların insansı davranışlarının arkasındaki bir sır da, yapay zekanın konuşmanın doğrultusunu tahmin ederek muhtemel cevapları sürekli olarak değerlendirmesi. Bu sayede bot karşı tarafın aklını karıştırmadan, canını sıkmadan konuşabiliyor ve anlamsız pazarlıklar yapması önleniyor.
Bazı deneylerde, bot'lar ilginç şekilde kurnaz stratejiler kullandı, yeri geldiğinde yalan bile söyledi. Bazı takaslar esnasında bot'lar aslında hedeflerinde bulunmayan bazı ürünlere ilgi duyar gibi yapıp, pazarlığın sonunda bunlardan vazgeçiyor gibi yaparak gerçekte istedikleri ürünü elde etmeye çalıştılar. Facebook, bu davranışı kendi programlamadığını, yapay zekanın bu stratejiyi kendi kendine keşfettiğini söylüyor.