Barselona'da gerçekleştirilen Mobile World Congress'in ilk gunünde Facebook CTO'su Bret Taylor tarafından yapılan sunumda öne çıkan tek bir konu vardı: Facebook, mobil web uygulamalarının, örneğin iPhone uygulamaları gibi, mobil işletim sistemlerine ait uygulamalar (native apps / yerel uygulamalar) karşısında güçlenmesini ve sayısının artmasını istiyor...
Mobil stratejisinin önemli bir parçası olan bu konuda Facebook, iki önemli girişime öncülük ediyor. İlki mobil web tarayıcıları dünyasına belli standartlar getirmeyi hedefliyor. Bu amacla kurulan konsorsiyum W3C Mobile Web Platform Core Community Group adını taşıyor ve çeşitli aygıt üreticileri, operatörler ve geliştiricilerden oluşuyor.
Diğer taraftan, Facebook tarafından geliştirilen Ringmark adındaki uygulama sayesinde, mobil web tarayıcılarının standartlara uygunluğunun test edilmesi hedeflemiş. Ringmark'a mobil aygıtınızda http://rng.io adresinden ulaşabilirsiniz.
Facebook'un ikinci girişimi
İkinci girişim ise, mobil web uygulamalarında, uygulamanın ücretli olması durumunda ödeme sürecini kullanıcı tarafında kolaylaştırmayı hedefliyor. Örneğin Apple uygulama mağazasında tek adımda ödeme yapılabilirken, web tarafında kullanıcıların SMS onayı vs gibi detaylarla uğraşması gerekiyor. Geliştirici tarafında da zorluklar yaratan bir durum bu...
Facebook, mobil iletişim operatörleri ile işbirliği yaparak, tek adımda gerçekleştirilecek ödemenin doğrudan kullanıcının faturasına yansımasını sağlayacak bir çözüme de öncülük etmeyi planlıyor.
Tüm bu girişimlerin arkasında ise Open Graph teknolojisinin önünü açma isteği yatıyor... Bilindiği gibi Open Graph'in temel taşlarından biri, üçüncü parti uygulama geliştiricilerinin uygulamalarını Facebook'a kapsamlı sekilde entegre edebilmeleri. Bu sayede, örneğin Spotify üzerinde müzik dinlediğinizde, Facebook'daki arkadaşlarınız bundan haberdar olabiliyor.
Facebook yeni bir tartışmayı alevledi
Facebook'un açıklamaları Mobile World Congress'de gün içerisinde katıldığımız diğer seminer ve forumlarda da yankı buldu. Facebook'un bu hamlesiyle, "Mobil web uygulaması mı yoksa yerel mobil uygulama mı?" tartışması alevlenmiş görünüyor. Şu ana kadar ciddi dezavantajları bulunan web tarafı, Facebook'un girişimleriyle bunlardan sıyrılacak gibi görünüyor. Financial Times web direktörü Rob Grimshaw, gün sonunda katıldığımız bir toplantıda şu soruyu sordu: "Mobil tarayıcı her şeyi yapabildikten sonra, ayrı bir uygulamayı kim ne yapsın ki?"
Buna karşılık, şu an Barselona'da, geleceğin yerel mobil uygulamalarda olduğunu düşünenlerin sayısı hiç de az değil.