Facebook, 2004 yılında üniversite öğrencilerinin birbiriyle iletişimini kolaylaştırmak amacıyla kurulmuştu. Zamanla daha fazla üniversitenin ve öğrencinin kullanımına açılan servis, sonunda 13 yaşından büyük herkesin hizmetine sunuldu.
Facebook şu an internetteki en popüler sosyal ağ sitesi. Siteye fotoğraflarını yükleyen, oyun oynayan, yaptıklarını ve düşündüklerini arkadaşlarıyla paylaşan 500 milyondan fazla aktif kullanıcısı var.
Zaman zaman çok faydalı olsa da, Facebook içindeki dezavantajlar da pek göz ardı edilecek türden değil. Yazımızın devamında sizinle Facebook'tan bezmenize neden olabilen en önemli sorun ve eksiklikleri paylaşıyoruz.
Erişilemeyen destek
Facebook'ta çalışan hiç kimseye erişmek mümkün değil
1.700'den fazla kişiyi bünyesinde çalıştıran ve yarım milyardan fazla kullanıcının bilgilerini sunucularında bulunduran bir şirketteki hiç kimseye bir soru soramıyorsak, bu garipsenecek bir durumdur.
Facebook yardım sayfası, web sitesinde sunulan en basit işlevlerle ilgili, arasında sonsuz bir döngüye girilebilen cevaplarla dolu. Bir grubu kuralları ihlal ettiği için şikayet etmeniz, yayın hakkına sahip olduğunuz bir içeriğin kaldırılmasını istemeniz mümkün. Fakat yardım konularının yetmediği yerlerde bir Facebook'a örneğin bir e-mail göndermenizin imkanı yok.
Gizlilik mi yoksa açıklık mı?
Yeni kullanıcıların durum güncellemeleri, fotoğraf ve paylaştığı öğeleri varsayılan olarak herkes tarafından görülebiliyor.
Etiketlendiğiniz fotoğraflar, arkadaşlarınız ve biraz garip olsa da arkadaşlarınızın arkadaşları tarafından erişilebilir oluyor.
Görünürlük ayarlarınızı elle kısıtlasanız dahi, Facebook'un gizlilikle ilgili ayarları oldukça sorunlu ve düzgün çalışmayabiliyor.
Davetlerle verilen vaat saçmalığı
"Beğendim" çılgınlığı
Son zamanlarda "Beğen" özelliğinin kullanımı oldukça arttı. Sadece bir fikri yaymak için kurulan ve içi yazım hatalarıyla dolu, sürü psikolojisinin hüküm sürdüğü internet siteleri mevcut.
"Listenizi davet edin ve kimler profilinizi ziyaret etmiş görün!"
"x'i görmek için y'yi beğenmelisin" gibi yanıltıcı davet ve mesajlara inanan kullanıcıların sayısı malesef oldukça fazla. Bunları yerine getirmek ise haber kaynağınızı istenmeyen mesajlarla doldurmaktan başka bir işe yaramıyor.
Dikkat edilmesi gereken nokta şu; Facebook'ta herhangi bir şeyi beğendiğinizde bu kişisel duvarınıza ekleniyor ve bu öğeyi haber kaynağında herkese tanıtıyorsunuz.
Farmville, 'Aile-book' ve Sonuç
FarmVille davetleri
62 milyondan fazla kullanıcının düzenli şekilde FarmVille oynadığını biliyor muydunuz? Bu tüm Facebook nüfusunun yaklaşık yüzde 10'u.
Farmville gayet eğlenceli bir oyun olabilir fakat durmadan oyuna katılmanız için davetiye almak sıkıcı bir durum. Ve maalesef bu sadece Farmville davetleriyle sınırlı değil.
Familybook
Aileniz Facebook'a katılmadan önceki günlerinizi hatırlıyor musunuz? Belki o zamanlar "Biraları devirdiğimiz gece" adında bir albümde etiketlenmek çekinilecek bir şey değildi.
Fakat şimdi ebeveynleriniz, ne yaptığınızı, öğrenci harçlıklarınızın nerelere harcandığını görebilir...
Sonuç
Facebook yine de oldukça değerli bir araç ve kullanmaya tabi ki devam edeceğiz. Bununla beraber bazı açık kaynak kodlu alternatifler zamanla ilgi çekici bir hale gelebilir.