Formula 1 İstanbul Grand Prix'i bu yıl da geldi çattı. Hepimiz büyük bir merakla tam gaz giden otomobilleri büyük bir heyecanla izliyoruz. Ancak hızın verdiği heyecan çoğumuza bir şeyleri hatırlama imkanı vermiyor: F1 dünyasında kullanılan teknoloji...
AT&T Williams takımı, marşa basmaktan envanter tutmaya kadar bütün işlevsel alanlarda Lenovo bilgisayar teknolojisinden yararlanıyor. Dizüstü bilgisayarlar, F1 araçlarının katılacakları her yarıştan, denemeden ve test sürüşünden önce çalıştırma süreçlerinin bir parçası olarak görev yapıyor. Dizüstü bilgisayarlar araçların araştırma, test, geliştirme ve imalatında mühendislere; yarış etkinlikleri ve analizinde pilotlara; pazarlama, seyahatlerin lojistiği ve yarış planlama, ağ işlemleri, envanter tutma, müşteri, sponsor ve tedarikçi ilişkileri, insan kaynakları, finansman ve strateji alanlarında ise yönetim ekibine büyük destek sağlıyor.
Bilişim teknolojisinden ağır talepler
Williams takımının her sezon, imalat aşamasında beş ya da altı F1 otomobili bulunuyor. Lenovo bilgisayarları, normalde her sezon 7 terabayttan daha fazla (ya da araç başına 1 terabayttan daha fazla) veri işliyor.
Standart bir Williams yarış aracında performans ve pilotun davranışı ile ilgili değişkenleri izleyen yaklaşık 120 sensör kullanılıyor. Bu telemetrik veriler (saat başı yaklaşık 1 gigabayt) AT&T teknolojisi kullanılarak pistteki teknik ekibe aktarılıyor ve yarış sonunda bilgisayarlara yükleniyor. Bu bilgiler, aynı zamanda Williams'ın İngiltere Groove'daki genel merkezindeki teknik ekibe de iletiliyor.
PC'lerin işletim gereksinimleri
Williams, yüzde 80'i tasarım, imalat ve yarış faaliyetlerinde çalışan yaklaşık 500 kişiyi istihdam ediyor. F1, ağırlıklı olarak yeniliklere ve geliştirmeye odaklanan, bu konulara büyük yatırım yapılan, bilgi teknolojisine son derece bağımlı, veri ve bilgi işlem süreçleri yoğun bir iş alanı. Williams, yaklaşık 130 dizüstü ve 270 masaüstü bilgisayardan oluşan, sayıları 400'e yaklaşan iş istasyonları için Lenovo'dan yüksek performans ve güvenilir bilgisayar desteği istiyor.
Sadece yarış araçları tasarlayan ve üreten Williams, bu açıdan F1 dünyasında tek isim. Ticari bir kuruluş olan Williams, stratejik kaynak dağıtımı konusunda karar verirken bütün ticari kuruluşların karşı karşıya kaldığı şu soruyla karşılaşıyor: Temel misyonumuzu destekleyecek en yüksek getiriyi sağlamak için bilişim teknolojisine ayrılan kaynakları nereye yatırmalıyız?
Lenovo bilgisayar teknolojisi ise, bu "odak noktası" için kendi kendini yönetebilen bilgisayar çözümleri yaratarak Williams'a destek veriyor. Bu çözümler; talepkar, yüksek sıcaklıklarda, rekabetçi, görünürlüğü fazla ve verilerin yoğun olduğu koşullarda yüksek performans sergileyebiliyor. AT&T Williams takımının, doğal olarak Bilişim Teknoloisine değil, yarışlara odaklanması gerekli. Lenovo da, Williams F1'in bilgisayar teknolojisi için karşılamak zorunda olduğu genel giderleri azaltmakla yükümlü.
F1 araçları dizüstü bilgisayarlarla start alıyor
Williams F1 otomobillerindeki sensörler, yakıt, su ve havanın basıncı ve sıcaklığı gibi parametreler açısından motor ve vites kutusunu izliyor. Araç çalışmaya başlamadan önce motor, elektrik kıvılcımı olmadan devrine başlıyor. Motor ve araçtan gelen veriler dizüstü bilgiyarlara indiriliyor. Mühendisler, bütün parametrelerin uygun sınırlar içinde olduğuna karar verdiği takdirde kıvılcım çakıyor ve motor çalışmaya başlıyor. Başka bir deyişle, dizüstü bilgisayarlar, aracın çalışmaya başlama sürecinde zarar görmesini engelliyor. Örneğin motor, uygun yakıt basıncı olmadan çalışmaya başlarsa, uzun süre dayanması söz konusu olmuyor. Bu yüzden yarışın normal seyrinde devam edebilmesi, ancak bilgisayarlara gelen verilerin doğru değerlendirilmesi sayesinde gerçekleşebiliyor.