İngilizcede 'vinyl' olarak da bilinen plaklara yönelik talep kelimenin tam anlamıyla altın çağını yaşıyor. Yayınlanan rapora göre plaklara olan ilgi, tarihte hiç olmadığı kadar yüksek.
İlk örnekleri 19. yüzyılın sonlarına doğru çıkan ve 1990'lı yıllara kadar en çok tercih edilen müzik dinleme aracı olmaya devam eden plaklar, 1990'lı yıllarda artık yerini dijital bir altyapısı olan CD'lere bıraktı. Ama şimdi, adeta geri döndüler.
Yeni jenerasyona ait dinleyiciler plakların sadece ses kalitesine değil, görsel olarak daha büyük bir alana sahip kapak resimlerine de büyük bir ilgi gösteriyor.
Çok daha etkili bir ses kalitesi sunan ve daha iyi bir müzik deneyimi sağlayan plaklar teknoloji endüstrisinde "eski"nin yeniden "yeni" ya da trend olabileceğini gösteren sınırlı sayıda örneklerden biri. Geçtiğimiz yıl dünya çapında plak satışlarından elde edilen gelir 416 milyon dolar; ki bu da 1988'den beri elde edilen en yüksek rakam olarak dikkat çekiyor.
Yarısı hiç dinlemese de satın alıyor!
Plaklara bu büyük ilgiyi gösteren müzik tutkunlarının yüzde 72'sinin yaşı 36'dan küçük. Bu veriden çok daha ilginç ve düşündürücü bir diğer istatistik ise plak satın alanların neredeyse yarısının onları dinlememesi. Zira bu kesim için bir plak koleksiyonuna sahip olmak daha çok bir modaya uymak anlamına geliyor.
Merkezi ABD'nin Philadelphia kentinde bulunan, çevrimiçi ortamda da satış yapan ve tahmin edebileceğiniz gibi hipster'ların büyük ilgi gösterdiği mağazalardan Urban Outfitters'ın yanında vintage esintili radyolar ve plak çalarlar üreten Crosley Radio gibi firmalar da bu ilgiden oldukça memnun durumda.
Ses kalitesinden ziyade daha çok uygun fiyatlı cihazlarıyla bilinen Crosley, geçtiğimiz yıl 1 milyon adet plak çalar satmış.
Müzik dergisi Billboard, 2015'te konuyla ilgili yaptığı bir araştırmada plakların gördüğü bu şaşırtıcı ilgiyi üç nedene bağlıyor: Arka tarafta bir şeylerin çalmasından çok doğrudan müziğe odaklanmak, plakların boyutu sayesinde müzik oynatma eylemini fiziksel olarak da temel bir unsura dönüştürmek. Elle tutulur bir şeyleri toplayıp biriktirmenin verdiği tatmin hissi. Ve müziğin plakta daha iyi bir ses kalitesi sunduğuna dair algı.
Modaya uymak ya da daha kaliteli bir deneyim; nedeni ne olursa olsun, müziğin önemini başarılı bir biçimde hatırlattığı için plaklar birçok kişinin eskimesini asla istemeyeceği teknolojilerden biri.