Elon Musk Tesla’nın araçlarını “yollardaki en güvenli otomobiller" olarak göstermeye çalışıyor olsa da, ABD’deki federal veriler üzerinde yapılan yeni bir analiz, aslında bunun doğru olmadığını gösteriyor. Hatta Musk’ın şirketi, tüm otomobil markaları arasında ölümcül kazalara karışma oranı en yüksek olanı bile olabilir.
Otomotiv arama motoru iSeeCars tarafından düzenlenen analizde, ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi’nin Ölüm Analizi Raporlama Sistemi’nden (FARS) alınan ölüm istatistiklerine atıfta bulunularak Tesla’nın “marka bazında en yüksek ölümcül kaza oranına sahip olduğu, onu Kia, Buick, Dodge ve Hyundai’nin takip ettiği” iddia ediliyor.
Ayrıca raporda, “Model sıralamalarında olduğu gibi, bu yüksek ölümcül kaza oranlarının araç tasarımından çok sürücü davranışını yansıtması mümkün” deniliyor. Yani Teslaların daha fazla ölümcül kazaya karışmalarının sebebi araçlar değil, sürücüleri de olabilir. Başka bir deyişle, Tesla sürücüleri kaza yapmaya daha yatkın olabilir.
iSeeCars Yönetici Analisti Karl Brauer, “Yolcu güvenliğine en büyük katkı, bir kazadan kaçınmaktır ve kazadan kaçınmadaki en büyük etken sürücü davranışıdır” diyor ve devam ediyor: “Yasal veya ihtiyatlı bir hızda seyahat eden, uyuşturucu veya alkolün etkisi altında olmayan, odaklanmış, dikkatli bir sürücü, kullandığı araç ne olursa olsun güvenli bir şekilde varma olasılığı en yüksek olan kişidir.”
Karmaşık sonuçlar
Tesla araçlarının ne kadar güvenli olduğuna dair araştırmaların sayıları giderek artıyor. Ancak bu araştırmaların tutarlı bir sonucu olmadığı söylenebilir. Örneğin araç geçmişi bilgisi kaynağı EpicVIN tarafından Ağustos ayında yayınlanan kamuoyuna açık benzer bir raporda, tüm otomobil markaları arasında Tesla sürücülerinin ölümcül yaralanmalar yaşama olasılığının en düşük olduğu söyleniyor. Eğer her iki rapor da doğruysa, bunun anlamı Tesla sürücülerinin ölümcül kazalara karışma olasılığının en yüksek, ancak bu kazalarda ölme olasılığının en düşük olduğu. iSeeCars’a benzer bir şekilde, EpicVIN’in raporu da NHTSA’nın FARS’ındaki verileri kullanıyordu.
Tesla’nın otonom sürüş yazılımları uzun süredir bir güvenlik endişesi olarak görülüyor. NHTSA tarafından 2022’de yayınlanan bir raporda, önceki on iki aylık dönemde Tesla’ların, sürücü destek sistemlerini içeren otomobil kazalarının yaklaşık %70'inden sorumlu olduğu belirtildi. Tesla’nın sürücü destek işlevi olan Autopilot, kazalarda rol oynayabileceği düşüncesiyle düzenleyiciler tarafından sık sık eleştirildi. Hatta NHTSA, geçen Nisan ayında Tesla’nın Autopilot işlevinin yüzlerce kazayla ilişkilendirilebilecek “kritik bir güvenlik açığı” olduğunu iddia eden başka bir rapor yayınladı.