Elektrikli araçlardaki ısı pompaları, soğuk havalarda işe yarıyor mu?

EV bataryaları, kendilerini ve yolcuları ısıtmak için ekstra enerji tüketmek zorunda. Peki ısı pompasına sahip bir araç, menzil konusunda gerçekten düşünüldüğü kadar avantajlı mı?

Elektrikli araçlardaki ısı pompaları, soğuk havalarda işe yarıyor mu?

Elektrikli araç üreticilerinin büyük bir kısmı, kış aylarında araç kabinini ve pilleri sıcak tutmak için büyük ölçüde enerji tüketen dirençli ısıtıcılara güveniyordu. Ama artık, soğuk havalarda menzil kayıplarını azaltabilen ısı pompaları, EV’lerde giderek daha yaygın bir şekilde kullanılıyor.

EV araştırma sitesi Recurrent, ısı pompalarının donma noktasının altındaki sıcaklıklarda sürüş menzilini yaklaşık %8 ila %10 oranında artırabileceğini bildiriyor. Site bunu, ısı pompası olmayan 2020 Model 3 ve Model S araçlarının menzillerini, ısı pompası olan 2021 versiyonlarıyla karşılaştırarak test etti.

Washington Post’un belirttiği üzere Recurrent’in verileri, Tesla Model X ve Audi E-Tron’un, 21 santigrat derece civarındaki ideal sıcaklıklarda sürüşe kıyasla 0 santigrat derecede menzillerinin yalnızca yaklaşık %11 ila %13'ünü kaybettiğini gösteriyor ve bu da en iyi ısı pompası donanımlı EV’ler arasında yer aldıkları anlamına geliyor. Ancak Washington Post’un vurguladığı üzere, Recurrent baş araştırmacısı Andy Garberson, ısı pompalarının -10 derecenin altında çok etkili olmadığını söylüyor.

Isı pompası nedir?

Isı pompaları, içten yanmalı motora sahip araçlarda uzun yıllardır olduğu gibi, motorda veya diğer kısımlarda ortaya çıkan ısıyla havanın sıcaklığını arttırmak ve ısıtılan bu havayı klima gibi araç kabinine pompalayarak çalışıyor. Bu yüzden de, ısı üretmek için ekstra enerji harcanmasının önüne geçiliyor. Dolayısıyla bu durum, menzile de doğrudan olumlu katkı sağlıyor.