Elektrikli otomobil üreticileri, elektrikli otomobil satın alan sürücülerin oranındaki düşüşün ardından sürücüleri benzinli araçları terk etmeye yönlendirmek için yeni teşvikler talep etmeye başladı.
Birleşik Krallık’taki Motor Üreticileri ve Tüccarları Derneği'nin (SMMT) verileri, Mart ayında tescil edilen yeni otomobillerin yaklaşık yüzde 15,2’sinin tamamen elektrikli olduğunu gösteriyor. Bu oran, geçtiğimiz yılın aynı ayında yüzde 16,2’ydi. Ancak içten yanmalı motorlu otomobil satışları yüzde 9,2 artış göstererek satılan 317.786 yeni aracın yarısından fazlasını oluşturdu.
SMMT şimdi Birleşik Krallık hükümetine, yeni elektrikli araçların (EV) satın alınmasında KDV’yi yarıya indirmesi, EV’ler için taşıt tüketim vergisi getirme planlarını değiştirmesi ve evde şarjla uyumlu hale getirmek için kamuya açık EV şarjında KDV’yi düşürmesi yönünde çağrıda bulunuyor.
SMMT’den Mike Hawes, yaptığı açıklamada “İki zorlu yıldaki kısıtlı arzın ardından filoların yatırım yapmasıyla desteklenen pazar büyümesi devam ediyor” dedi ve devam etti: “Ancak, durgun bir özel pazar ve azalan EV pazar payı, önümüzdeki zorluğu gösteriyor. Üreticiler cazip teklifler sunuyor ancak geçişi tek başlarına süresiz olarak finanse edemezler. Sadece iş dünyası ve filolara değil, özel tüketicilere yönelik devlet desteği, olumlu bir mesaj gönderecek ve zamanında ve hedefe yönelik daha hızlı, daha adil bir geçiş sağlayacaktır.”
Pek çok sürücünün içten yanmalı otomobillere dönmesiyle genel olarak yeni otomobil pazarında geçtiğimiz ay 317.786 kayıt görüldü ve bu sayı, Mart 2023’e kıyasla yüzde 10,4 artışı temsil ediyor. Bu büyüme büyük filolara yönelik alımlardan kaynaklanırken (%29,6 artış), özel alıcılardan gelen talep ise %7,7 düştü.
Bu haftanın başlarında EV üreticisi Tesla, yılın ilk üç ayında küresel satışlarda 2023’ün aynı dönemine kıyasla yaklaşık yüzde 9'luk bir düşüş bildirdi.
Çevrimiçi araç pazarı Auto Trader’ın ticari direktörü Ian Plummer, “Tesla’nın karamsarlığına rağmen elektrikli araç satışları hala artıyor” diyor ve devam ediyor: “Piyasanın filo tarafı büyümeyi yönlendirirken, satın alınabilirliğin bir engel olmaya devam ettiği özel alıcılar arasında elektrikli araç talebini canlandırmak için daha fazla şey yapılması gerekiyor. Bununla birlikte, yeni elektrikli araçların dörtte üçünden fazlası artık platformumuzda indirimli olarak tanıtıldığından, üreticiler müşterileri cezbetmek için her zamankinden daha fazla mücadele ediyor. Üreticiler çok daha rekabetçi bir ortamda ZEV’in katı talimatlarını karşılamaya çalışırken bu trend daha da hızlanacak gibi görünüyor.”
İkinci el otomobil satış karşılaştırma sitesi Motorway.co.uk’nin kurucu ortağı Alex Buttle da “Hükümetin özel alıcıları elektriğe geçiş yapmaya teşvik etmek için halen daha fazlasını yapması gerekiyor” diyor ve ekliyor: “Daha büyük şarj altyapısı ve vergi teşvikleri, sektörün özel EV pazarını gerçekten güçlendirmek için ihtiyaç duyduğu şeyler.”