Okulların açılmasıyla birlikte 20 milyon öğrenci için kırtasiye, kitap, çanta, ayakkabı, giysi ve beslenme alışverişi ile online ticaret siteleri için yılın en hareketli zamanı da başlamış oldu. Geçtiğimiz yıllarda okulların açılışı öncesi tamamlanan alışveriş listeleri günümüzde Türkiye’de e-ticaret sitelerinin sayısının artması ve indirim kampanyalarının uzamasıyla aylar süren bir alışveriş maratonuna dönüştü. Bir başka deyişle okul alışverişi süresi Kasım ayına kadar uzadı. Bunu bilen veliler de e-ticaret sitelerinin yüzde 10-50 arasında değişen indirimlerinden yararlanmak için en iyi anı beklemeye başladılar. Öte yandan e-ticaret siteleri için Eylül-Şubat dönemi en çok alışverişin yapıldığı zaman dilimini kapsıyor. Okulların açılmasıyla birlikte 2024 yaz koleksiyonundan kalan ürünler için düzenlenecek satış ve indirim kampanyalarının yanı sıra 24 Kasım Öğretmenler Günü, 29 Kasım Black Friday, 31 Aralık – 1 Ocak Yılbaşı ve 14 Şubat Sevgililer Günü gibi alışveriş takvimi bulunuyor. Bu günler boyunca e-ticaret siteleri ve markaların online satış mağazaları istediği ürünü almak için sıra bekleyen müşterilerin akınına uğrayacak.
E-ticaret her geçen gün büyüyor
Ticaret Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’de e-ticaret hacmi 2023 yılında bir önceki seneye göre yüzde 115 oranında artarak 1.85 trilyon TL’ye, işlem sayısı ise bir önceki yıla göre yüzde 22.25 artarak 5.87 milyara yükseldi. Bununla birlikte bakanlık verilerine göre 2024 yılı boyunca e-ticaret hacminin 3.4 trilyon Türk lirasına, işlem sayısının da 6.67 milyara ulaşması öngörülüyor. Bu noktada bir başka çarpıcı veriyi ise e-ticaret hacmindeki çarpıcı yükseliş oluşturuyor. Buna göre e-ticaret hacmi 2019 yılında yüzde 10.1 iken yıllar içinde büyük bir artış kaydederek 2023 yılında yüzde 20.3’e ulaştı.
Rekabet belli alanlarda yükselişte
Bu verilerin ışığında e-ticaret siteleri ve kendi ürünlerini pazarlayan şirketlerin online satış platformları için bulut tabanlı ağ altyapısı daha da önemli hale gelmeye başladı. Yapılan araştırmalar da bulut tabanlı ağ altyapısını güçlendiren kuruluşların satışlarını ve cirolarını artırdığını ortaya koyuyor. Özellikle elektronik ürünler, giyim, ayakkabı, ev tekstili, gıda, ev aletleri ve mobilya dekorasyon alanlarında üretim yapan markalar kendi online sitelerini kurduklarında satışları yüzde 20’nin üzerinde artış gösteriyor. Bu oran Türkiye’de yükselen e-ticaret ve online alışveriş rüzgârı ile daha da yükseklere çıkabiliyor.
Satışları artırma fırsatı var
Uzun yıllardır büyük şirketlerin ve KOBİ’lerin bulut tabanlı ağ altyapılarını güçlendirmek için çalışan Zyxel Networks Türkiye de konuyla ilgili açıklamalarda bulundu. Ekonomiler için e-ticaret ve online satış kanallarının çok önemli olduğunu kaydeden Zyxel Networks Türkiye Ülke Müdürü Ömer Faruk Erünsal, şunları söylüyor: “Ülke olarak internetten alışveriş yapmayı çok seviyoruz. Ticaret Bakanlığı’nın verilerine göre 2023 yılında Türkiye genelinde e-ticaret yapan işletme sayısı 559 bin 412’ye ulaştı. Öte yandan ulusal ve uluslararası pazaryerlerinde e-ticaret faaliyeti yürüten işletme sayısı ise 540 bine yaklaşırken kendi sitesinden veya mobil uygulamasından e-ticaret faaliyetinde bulunan kayıtlı işletmelerin sayısı 35 bini aştı. Bir başka deyişle ülkemizdeki tüm üretici şirketlerin yoğun bir satış rekabeti söz konusu. Bu noktada ayakta kalmanın yolu ise tüketiciye en hızlı şekilde ulaşmaktan geçiyor. Eğer internet siteniz yeterince hızlı, satış kanallarınızın altyapısı güçlü değilse hangi tasarımı yaptırmış olursanız olun rekabette geri düşeceğiniz bir gerçek olarak karşımızda duruyor."
Ciroları artırmanın yolu altyapıdan geçiyor
Günümüzde interneti daha hızlı kullanmayı sağlayan WiFi 7 başta olmak üzere, Zyxel Networks’ün Nebula ürün ailesiyle işletmeler için özel switch, bulut ve ağ güvenliği gibi birçok kategoride hizmetler sunduğunu kaydeden Erünsal, “Görünen o ki e-ticaret ve online satış kanalları rekabetinde ağ altyapısı hızlı, güçlü ve güvenli olan şirketler ayakta kalacaklar. Türkiye’de beyaz eşya, küçük ev aletleri, giyim, ayakkabı ve aksesuar sektörlerindeki yarış diğer alanlara oranla daha yüksek. Çünkü bu noktada 500 milyar TL’yi aşan bir iş hacmi söz konusu. En kolay ve hızlı satışın yapılabildiği bu alanlarda faaliyet gösteren tüm şirketlerin, KOBİ’lerin bulut tabanlı ağ altyapısına geçerek sistemlerinin kuruluşlarını yapması hem üretim hem satış anlamında daha hızlı ve verimli hareket etmelerini sağlayacaktır. Zaten son dönemde bize gelen talepleri değerlendirdiğimizde satış rekabetinde ön planda olmak isteyen kuruluşların bulut tabanlı ağ altyapısına yatırım yaptığını ve bunun karşılığını yüksek cirolarla aldıklarını görüyoruz,” ifadelerini kullandı.
6G dönemine hazırlık yapmak şart
Dünyanın 2030 yılında 6G teknolojisine geçiş için hazırlık yaptığını hatırlatan Ömer Faruk Erünsal, “Yakın gelecekte markalar Endüstri 4.0 ve IoT teknolojisiyle 3D yazıcıyla ürettikleri ürünlerini yine AI (Yapay Zeka) kullanılan e-ticaret ya da online satış sitesinde yapay zekanın ürettiği reklamlar, kişiye özel pazarlama yöntemleri ile satacak ve tahsilatı da fintech ürünleriyle QR kod, link ve sanal kart ile yapacaktır. Dolayısıyla bu dünyaya hazırlıklı olmak ve kârlılık sağlayabilmek için şimdiden bulut tabanlı ağ altyapısı planları yapılmalı ve kullanılmaya başlanmalı,” şeklinde konuştu.